S Spidertotz skrev:
Hej! Köpte silspets och rör för 2 år sen som inte installerats än, men tänkte ta tag i det i vår :) Tanken är att det ska vara förberett för ett bevattningsystem som ska grävas ner om kanske 2 år efter renovering av hus är klart. Tills det blir det troligen vanlig slang till spridaren/spridarna.

Har lite tankar kring pump. Finns det någon fördel med att ha en pumpautomat istället för bara en jetpump? Spelar storlek på utlopp och inlopp stor roll?
En pumpautomat har fördelen att man bara kan öppna kranen när man ska vattna och när man är färdig stänger man kranen (pumpen startar och stoppar automatiskt). Om du bara har en pump och någon i familjen får i uppdrag att sluta vattna finns risken att de bara stänger kranen, då kommer pumpen gå varm och sönder. Egen erfarenhet.

@TotalControl jag undrar om du vet varför det är viktigt med head to head när man kör med ex MProtator? Det blir troligtvis dags för mig i sommar. Grannen kör inte head to head med MProtator men det verkar funka bra ändå.

M Mardigan skrev:
@TotalControl jag undrar om du vet varför det är viktigt med head to head när man kör med ex MProtator? Det blir troligtvis dags för mig i sommar. Grannen kör inte head to head med MProtator men det verkar funka bra ändå.
Head to head gäller egentligen alla sprinklers.
Man får inte jämn bevattning. Nederbörden i databladen gäller vid head to head.

Vad jag tror, att det funkar bra för honom för att han vattnar mer än gräset egentligen behöver.
Vattnar man slentrianmässigt ofta så visst håller det sig grönt.
Skulle han han vattna mer sällan som man ska göra, dvs när gräset börjar visa lite torka så skulle de visa sig rätt snabbt att han har ojämn bevattning.
Att vattna för mycket gynnar bara vitgröe och svampsjukdomar.

Jag har head to head och beräknade munstycken mm mm. Ändå i somras när jag gjorde en sk catch can test så skiljde det flera mm på vissa partier.
Bara byta munstycke och köra testet tills de var jämn bevattning. Dock Hunter I20. MP zonerna var perfekta med nederbörden.

Efter det så körde jag bevattningen mer sällan, när gräset visade lite torkstress. Helvete, direkt såg jag skillnad på vitgröe populationen. Vilket gjorde att hela mattan såg mer frisk ut.

• Gilla
Mardigan
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Head to head gäller egentligen alla sprinklers.
Man får inte jämn bevattning. Nederbörden i databladen gäller vid head to head.

Vad jag tror, att det funkar bra för honom för att han vattnar mer än gräset egentligen behöver.
Vattnar man slentrianmässigt ofta så visst håller det sig grönt.
Skulle han han vattna mer sällan som man ska göra, dvs när gräset börjar visa lite torka så skulle de visa sig rätt snabbt att han har ojämn bevattning.
Att vattna för mycket gynnar bara vitgröe och svampsjukdomar.

Jag har head to head och beräknade munstycken mm mm. Ändå i somras när jag gjorde en sk catch can test så skiljde det flera mm på vissa partier.
Bara byta munstycke och köra testet tills de var jämn bevattning. Dock Hunter I20. MP zonerna var perfekta med nederbörden.

Efter det så körde jag bevattningen mer sällan, när gräset visade lite torkstress. Helvete, direkt såg jag skillnad på vitgröe populationen. Vilket gjorde att hela mattan såg mer frisk ut.
Vilket munstycke kör du med på Hunter I20? Jag har grävt ner 6 av 9 st så här långt och kör med 3 st per slinga. Pumpen ger 105l/min. Extremt bra tillrinningen av vatten i brunnen.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Z Zingonr1 skrev:
Vilket munstycke kör du med på Hunter I20? Jag har grävt ner 6 av 9 st så här långt och kör med 3 st per slinga. Pumpen ger 105l/min. Extremt bra tillrinningen av vatten i brunnen.
Kul att brunnen ger.

Det är ju olika munstycken beroende på radie, vinkel och output.
En 140 l/min slinga så kör jag 2x90gradare #4, 2x180gradare #8, 1x360gradare #grön 12

• Gilla
Zingonr1
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Låter då som du har riktigt fin sand. Testa att pumpa mindre aggressivt och testa att lyfta pumpen mellan små pumpningar.
Jag fyllde min brunn med 2 meter sand tackvare att jag sög in så mycket sand med kiespumpen.
Var tvungen att pumpa försiktigare för att tömma.
Tack, ska testa det! Här kommer en bild på sanden jag har
Närbild på en hand som håller grov sand, med synliga sandkorn och textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Mardigan skrev:
Jag har aldrig kört kiespump ovanför vatteförande lager men som Totalcontrol skriver så skulle jag lyft pumpen i varje pumpdrag. Har du provat att försöka spola loss kiespumpen med vattenslangen?
Och ett tips är att hela tiden hålla koll på var pumpen befinner sig i förhållande till botten av röret. Jag gjorde tejpmarkeringar på repet till kiespumpen och man visste förhoppningsvis hur mycket rör man har nere.
Ja, jag provade med vattenslang. Kanske borde prova med högtryckstvätt istället? Bra tips med markeringar!

P Pyromanapa skrev:
Tack, ska testa det! Här kommer en bild på sanden jag har
[bild]
Det var väldig fin fraktion. Kan vara att du skapar ett så stort undertryck att det "väller" in sand i röret. Så testa med mindre pumpningar.

P Pyromanapa skrev:
Ja, jag provade med vattenslang. Kanske borde prova med högtryckstvätt istället? Bra tips med markeringar!
Njae går det inte med vattenslang så funkar nog inte högtryckstvätt heller. Men det klart prova kan man ju alltid om det ändå känns kört att få upp den. Jag tycker att det är konstigt att den kan sätta sig så hårt bara för att det blir sand mellan rör och pump. Men som sagts tidigare så ta lugna drag och fortsätt dra tills du lyfter hela pumpen i varje drag så du får in en känsla av vad som händer nere i hålet.

Hur mäter ni djupet i röret? Hur vet ni var vattennivån är?

M Mardigan skrev:
En pumpautomat har fördelen att man bara kan öppna kranen när man ska vattna och när man är färdig stänger man kranen (pumpen startar och stoppar automatiskt). Om du bara har en pump och någon i familjen får i uppdrag att sluta vattna finns risken att de bara stänger kranen, då kommer pumpen gå varm och sönder. Egen erfarenhet.
Okej, bra att veta :) Spelar utloopsdiametern på pumpen någon stor roll?

S Spidertotz skrev:
Utloppet på pumpen är oftast 1". Inloppet på de mer standardpumparna är oftast 1" men de med lite högre flöde brukar ha R32 eller R40 på inloppet (pumpautomaterna har mig veterligen alltid R25 (1") på anslutningen.

S Spidertotz skrev:
In och utlopp på pumpen har den diameter som passar pumpen. Det du ska titta på är pumpkurvan på pumpen och välja den pump som passar dina förutsättningar och önskemål.

• Gilla
Spidertotz och 2 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Utloppet på pumpen är oftast 1". Inloppet på de mer standardpumparna är oftast 1" men de med lite högre flöde brukar ha R32 eller R40 på inloppet (pumpautomaterna har mig veterligen alltid R25 (1") på anslutningen.
Okej, i och med att jag har ett R50 rörspet tänker jag att jag borde tjäna på ett större in och utlopp (R40 in, R25 ut)

Hur är proccessen då? borra 1m ner typ, sen slå ner spetet med hejare/jungfrun tills vad? När vet man att man får vatten, sprutar det upp eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.