Maxwells demon TotalControl skrev:
Ah ok. Det jag menade att det kan bli det motsatta i tex sand som är lätt att kiespumpa.
Jag hade 2 meter sand ovan ändan på brunnsröret. Dvs röret var 2 meter djupare än botten av brunnen. Om det sker i sand så slutar röret tillslut att åka ner. Och allt känns hopplöst för man tror att den står på en sten eller liknade. För man suger bara in mer sand utan att röret gå ner. Då får man kiespumpa försiktigt för att tömma röret på sand.

Men som sagt, det är inte aktuellt för dig då du har tvärtom. Då skulle jag lägga på mer vikt på stupstocken.
Okej fattar. Har just nu 100 kg, antar att det finns utrymmer för mer. Btw, blev rätt nojig att repet skulle gå sönder när jag skulle dra upp Kiespumpen någon gång, tungt som fan. Men om jag köper bifogat med brottsgränw 1400 kg bör jag väl inte behöva oroa mig?

• Grå presenningssnöre på rulle med etikett som visar 10mm diameter, 30m längd och brottsgräns 1425 kg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Repet låter bra. Den variant Erdhbohrer säljer är 8mm och klarar 1040kg. Så du borde vara safe.

100kg är inte mycket. Jag hade hängt på 200kg till om röret har svårt att gå ner. En 400-500kg ska man kunna hänga på.

Hur har du knutit repet vid kiespumpen så det inte "skärs av" när du drar ?
Kan vara den andre typen av pump som jag vill minnas ser ut till ha en vass ögla där man fäster draganordningen i.

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Repet låter bra. Den variant Erdhbohrer säljer är 8mm och klarar 1040kg. Så du borde vara safe.

100kg är inte mycket. Jag hade hängt på 200kg till om röret har svårt att gå ner. En 400-500kg ska man kunna hänga på.
Okej! Hur rädd behöver man vara över att typ knäcka röret pga för mycket tyngd. Tänker att om jag precis skruvat på nytt rör och hänger på Stupstocken med vikt så högt upp jag kan blir det ändå lite svajigt innan det nya röret börjar hamna i backen.

Hur ser planerna ut för er som kämpade i höstas.

@upa @Shirack @Rena mfl

Efter vintervilan börjar det bli dax att ladda för ett sista försök att få ner röret. Röret har nu suttit fast i leran i flera månader så hoppet är inte så väldans högt. Tanken är att försöka bearbeta med högtryck samt att göra så fri passage neråt för röret som jag kan, sedan satsa allt på ett kort och försöka få ner det med vikt, ”våld” och kraft.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
@upa har kollat igenom dina inlägg. Du hade väl bra grus till 5,5 m djup eller vad du skrev. Vilket djup är grundvattnet på?

• Gilla
upa
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
@upa har kollat igenom dina inlägg. Du hade väl bra grus till 5,5 m djup eller vad du skrev. Vilket djup är grundvattnet på?
Grundvattnet ligger på 1,9 meter.

U upa skrev:
Grundvattnet ligger på 1,9 meter.
Okej men varför vill man djupare om du har så fin sand innan leran? (Jag är novis, ursäkta dum fråga)

Inte alls en dum fråga. Problemet är att jag får ut för lite vatten i fraktionerna ovan leran. Vid provpumpning när jag har filterrör hela vägen från där grundvattnet börjar (1,9 m) och ner till där leran börjar (5,5 m) så pumpar jag torrt på ca 1 minut. Vattentillrinningen är alltså för låg ovan leran för mina behov.

U upa skrev:
Inte alls en dum fråga. Problemet är att jag får ut för lite vatten i fraktionerna ovan leran. Vid provpumpning när jag har filterrör hela vägen från där grundvattnet börjar (1,9 m) och ner till där leran börjar (5,5 m) så pumpar jag torrt på ca 1 minut. Vattentillrinningen är alltså för låg ovan leran för mina behov.
Okej. Min nuvarande rörspets ger för lite vatten, vi kan tex in duscha 2 ST samtidigt etc. Dock tar vattnet aldrig slut, som tur är.

Som tur är behöver jag bara vatten till trädgården då vi har kommunalt till hushållet. Planen är att ha automatisk bevattning till gräsmatta, rabatter etc. så om jag inte får ner filterrören får jag fundera på om det skulle vara möjligt att seriekoppla ett antal filterspetsar ovan leran istället eller helt enkelt lära mig leva med en bränd gräsmatta..

U upa skrev:
Som tur är behöver jag bara vatten till trädgården då vi har kommunalt till hushållet. Planen är att ha automatisk bevattning till gräsmatta, rabatter etc. så om jag inte får ner filterrören får jag fundera på om det skulle vara möjligt att seriekoppla ett antal filterspetsar ovan leran istället eller helt enkelt lära mig leva med en bränd gräsmatta..
Jag får för mig att dina förutsättningar är väldigt lika mina.
Grundvatten på ca 2m och lera på 5,5, sen lera 4-5 meter. Jag fick ca 5l/min i filterbrunn ovan lera. Från mina två nerspolade silar ovan lera får jag 35-40 l/m.
Jag har fått hem två r40 rörspetsar som jag ska skarva ihop och har beställt 12m galvat vattenrör. Detta ska jag försöka driva ner i min filterbrunn som kommit genom leran men sen fastnat. Vi får se om det går och om det sen kan ge något flöde.

• Gilla
upa
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Jag får för mig att dina förutsättningar är väldigt lika mina.
Grundvatten på ca 2m och lera på 5,5, sen lera 4-5 meter. Jag fick ca 5l/min i filterbrunn ovan lera. Från mina två nerspolade silar ovan lera får jag 35-40 l/m.
Jag har fått hem två r40 rörspetsar som jag ska skarva ihop och har beställt 12m galvat vattenrör. Detta ska jag försöka driva ner i min filterbrunn som kommit genom leran men sen fastnat. Vi får se om det går och om det sen kan ge något flöde.
Vad menas med nedspolad sil? Samma som rörspets?

Jag hade dödat (nåja) för 35-40 l i minuten :D. Hur kommer det sig att filterbrunnen ovan lera ger så lite när silarna ger så 'mycket'?

Om jag skulle ge mig på en sammanfattning... Lera är oftast bra då de rätta fraktioner för högt uttag förekommer under leran. O det förklarar den föregående. frågan också om skillnad i vattenuttag mellan spets o filterbrunn ovan lera

I ibrakadabra skrev:
Vad menas med nedspolad sil? Samma som rörspets?

Jag hade dödat (nåja) för 35-40 l i minuten :D. Hur kommer det sig att filterbrunnen ovan lera ger så lite när silarna ger så 'mycket'?
Principen på nerspolad sil är den samma som rörspets. Det är bara att man spolar ner ett större rör först med vatten sedan kan man stoppa i en sil i det större röret, sen drar man upp det större röret igen och silen med sugslang blir kvar nere i marken. Fördelen med det kontra rörspets är att du kan göra silen själv av pemslamg och markduk. Vilket passar sig om man har väldigt små fraktioner i marken så man slipper suga upp massa sand.
Varför man får högre flöde än en filterbrunn är för att man får ett högre difftryck över silen när man suger vattnet igenom silen. I en filterbrunn ska vattnet ”rinna” in i brunnen bara med hjälp av nivåskillnaden i och utanför brunnen. Sen blir det ingen större kostnad att spola ner flera silar som man parrallellkopplar och på så vis ökar möjligheten att få ut större flöde.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.