Jag vet att @TotalControl har koll på flödesmätare...
Min tanke var först att återanvända den enkla tryckvakt från min pumpautomat och montera samlingsröret och tryckvakten på utloppet av min Pedrollo Plurijet m 4/100x, MEN funderar på om man istället ska sätta en flödeskontroll/pumpkontroller där istället, typ denna:
pedrollo.com/public/allegati/EASYPRESS_EN_50Hz.pdf
Får man ändå ut det trycket och flödet som pumpen klarar av utifrån givet vad min spets klarar med en tryckvakt eller kommer en flödeskontroller begränsa trycket ut ?
Som bilden visar så har jag max 1m i delivery height och bör då välja den med gul baksida ?

S Spidertotz skrev:
Hur är proccessen då? borra 1m ner typ, sen slå ner spetet med hejare/jungfrun tills vad? När vet man att man får vatten, sprutar det upp eller?
Min spets slog jag från markytan med hejare. Spola ner vatten i röret. Om det försvinner så har du sannolikt vatten och då kan du prova och pumpa och se vilket flöde du har.

M mortimer skrev:
Min tanke var först att återanvända den enkla tryckvakt från min pumpautomat och montera samlingsröret och tryckvakten på utloppet av min Pedrollo Plurijet m 4/100x, MEN funderar på om man istället ska sätta en flödeskontroll/pumpkontroller där istället, typ denna:
Får man ändå ut det trycket och flödet som pumpen klarar av utifrån givet vad min spets klarar med en tryckvakt eller kommer en flödeskontroller begränsa trycket ut ?
Som bilden visar så har jag max 1m i delivery height och bör då välja den med gul baksida ?
Du kommer att få ut de flöde och tryck du behöver med pressure regulator. Den måste detektera 0 eller väldigt lågt flöde innan den bryter fast du hamnar under bryt-tryck. Ingen risk att du hamnar i en start stop loop.
Jag har den här:

https://www.fontario.de/WebRoot/Sto...0A8/2BB9/168B/PRESFLO_Bedienungsanleitung.PDF

Verkar snarlik din. Mottrycken är små på båda så det behöver du inte oroa dig för. Min variant har auto prime ser inte om "din" har det. Men den lägger jag ingen värde i. För förlorar vi prime på våra pumpar då är det något större knas som läckande koppling på sugsidan som ingen autoprime kan hjälpa ändå.
För våra pumpar klarar att suga luft i normalt förfarande .
Manometer på min pressure controller var B. Den dog rätt fort då den inte är dämpad och jag kör inte mot tank så momentripplet (tryck ripplet) döda den på kort tid.
Jag hängde på en egen dämpad manometer (glycerinfylld) på fördelaren istället.

M mortimer skrev:
Denna kör jag med https://www.ebay.com/itm/CHM-GmbH-D...r-fuer-Pumpen-bis-2-2-Kw-/324459706652?_ul=SE

För oss som kör med lite större pumpar är det viktigt att kolla att flödesvakten klarar av lasten som pumpen ger.

Redigerat:
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Yepp. Min elektriker gjorde en specialare med reläer etc då jag har en 3 fas pump men pressure controller är 230V.

Vilken av de tre färgerna ska man välja:på controllern egentligen då det verkar vara återstarttrycket; gul,blå eller röd ?
Min tidigare pump/tryckvakt startade kring 2-2.2bar och slog ifrån vid 4bar.

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Tänkte jag kunde ge en liten "sneakpreview" på mitt projekt med byte av vattenpump.
På min gamle pump så gick det inte öppna mässingskruven för påfyllning samt så ser ni även min fina lagning (mässingpluggen var xtra tätad med byggfog/silikon) av avtappningspluggen som faktiskt höll hela förra säsongen
På den första bilden är hur allt såg ut före bytet. Då satt det ett Blå björn filter på utloppet(delar av filterhuset är redan nedplockat på bilden), men det var 11år gammalt, för finmaskigt (täthet 80micro) samt att den stora blå muttern var "slut" och svår att spänna tätt.
Köpte ett Kärcher large förfilter som ska klara 7000l/min med medföljande standard filterpatron på 250micro. Finns filterpatron med samma täthet för Blå björn men det är inte helt enkelt att få tag på och de få som säljer det blir det så blir det nästan samma pris för som ett helt nytt filter. Tanken var först att sätta det på samma plats på utloppet men Kärcher skriver att man kan/får inte montera det på trycksidan/utloppet (troligen klarar det inte trycket). Men för pumpens skull så sitter det egentligen på rätt plats nu. Anledningen till att vi satte det på utloppet för 11 år sedan var p.g.a osäkerheten att få det tätt på sugsidan, men det känns som jag lyckats dra det rätt och fått det tätt och sedan sitter dessutom en O-ring i toppen vid gängorna så det ska inte vara några problem.
Nu återstår egentligen mest utloppet, ska bara bestämma mig om jag ska ha en flödeskontroll istället för tryckvakt (även om tryckvakten är monterad för tillfället, mest för att kunna se så allt är tätt innan jag ordnar med utloppet genom väggen)
Det jäkligaste har varit att få rätt på samlingsröret, annars har allt gått bra hittills.
Blå vattenpump med mässingskruv och lagad avtappningsplugg monterad i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå vattenpump med nytt Kärcher förfilter installerat, visa tryckmätare och rörkopplingar mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en pumpautomat du har, så det med flödesvakt är inte bra, ev kommer pumpen att få hicka vid olika uttag och stängning av slangen ut.

J jonaserik skrev:
Det är en pumpautomat du har, så det med flödesvakt är inte bra, ev kommer pumpen att få hicka vid olika uttag och stängning av slangen ut.
Jag går också i tankar att byta till flödesvakt i stället för tryckbrytare. Jag har då funderat på hur man ska göra med hydropress. Jag tänker att det rent teoretiskt borde funka med hydropress och till och med vara en fördel att inte ha helt stumt system? Men jag mottar gärna erfarenheter.

Det ska gå att koppla med tanken utan tryck switchen då.
Alltid snällare mot pump att jobba mot en "svängningsdämpare" så ser bara fördel.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Snyggt @Mardigan för övrigt. Står den varmt året runt?
Mardigan, har jag missat något som han lagt upp ? Min pump står i garage/förråd året om, dock inte uppvärmt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.