Började borra så smått idag. Vatten på ca 2,5 m djup som jag visste. Kom inte längre än så men går inte att borra längre eftersom det rasar så antar jag får börja bula med rören nu. Jag gjorde lite tänder på sumpröret. Vet inte om det hjälper, men antar att det inte är negativt iaf?
 
  • Borrigg med jord och lerklumpar från borrning på 2,5 meters djup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenfyllt hål med borrad djup på cirka 2,5 meter och synligt sumprör med tänder vid botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blått sumprör med sågade tänder i ena änden hålls ovanför markyta, med person i arbetskläder och skyddsskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fizz och 4 till
  • Laddar…
Snyggt! Sanden ser bra ut. Hoppas du får filter ner i sådan fraktion.
Jag skulle faktiskt skippa tänderna. Tänk att du kanske kommer ställa några 100kg på dessa tänder. De är nog rätt veka.
Sen är det lite danger om du ska rotera röret som en borr om tänderna ska göra någon nytta. De kan bli tufft för TNA gängorna om det blir mycket motstånd.

Och om du borrar med att hålla i stupstocken så kan stupstockröret sitta som berg sen när det är dags att gänga på ett nytt rör.

Vet att jänkarna kör tänder på sina rör men de borrar ner sina rör med vatten.

Bara heads up. Eller så fungerar det gallant :)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Snyggt! Sanden ser bra ut. Hoppas du får filter ner i sådan fraktion.
Jag skulle faktiskt skippa tänderna. Tänk att du kanske kommer ställa några 100kg på dessa tänder. De är nog rätt veka.
Sen är det lite danger om du ska rotera röret som en borr om tänderna ska göra någon nytta. De kan bli tufft för TNA gängorna om det blir mycket motstånd.

Och om du borrar med att hålla i stupstocken så kan stupstockröret sitta som berg sen när det är dags att gänga på ett nytt rör.

Vet att jänkarna kör tänder på sina rör men de borrar ner sina rör med vatten.

Bara heads up. Eller så fungerar det gallant :)
Tack. Skippar dem då. Aa det hade varit fint med sådan fraktioner. Det enda jag vet nu är att det är lera från här till 5-6 meters djup. Jävla lera.

Edit: btw, köpte 4 filterrör. Finns det någon nackdel med att använda alla 4?
 
Man brukar fasa sumpröret invändigt.

Nej finns ingen nackdel med mer filter mer än man får borra djupare.
 
P Pyromanapa skrev:
Hej,

En till som försöker sig på en filterbrunn. Har redan grejer hemma och även börjat skicka ner rör (eller försökt iaf). TNA-rör DN115 (3 m filter 0,3mm slits) med tillhörande kiespump och stupstock.

Förutsättningarna är dessa: Väldigt finkornig sand minst 9m ner (borrade mig ner), grundvattennivå okänd men troligtvis 11-13m ner.

Hålet på 9m blev dock så snett att det inte gick att använda. Vet inte om det var mitt billiga borr som var orsaken eller är alla jordborr så vingliga när man kommer upp i stort antal förlängare?

Valde en ny plats för hålet med hjälp av slagruta (bara för att morsan och jag har "förmågan" ).
Borrade 4m istället och skickade ner 160 markrör för det hade jag redan köpt.

Sen började jag med brunnsrören. Det var sent på kvällen så jag tänkte att jag bara skulle testa kies-pumpen. Så med inga vikter på stupstocken och en spann vatten i hålet körde jag med pumpen ett par drag. Röret sjönk ca 10 cm och jag var glad att allt funkade, tills jag skulle dra upp pumpen igen. Det gick inte, den satt fast. Jaha tänkte jag, det var ju säkert för att jag inte hade någon vikt på stupstocken så pumpen måste ha åkt ner och fastnat i kanten på sumpen.

Men jag kunde inte dra upp allt själv så jag köpte en manuell vinsch och drog upp ett rör i taget. När sista röret var uppe så satt pumpen inte alls fast på kanten, den var fastkilad med sand inne i röret.

Jag tänkte att det var väl för att jag hade för lite vatten i röret. Så till nästa försök hade jag i vattenslangen i ett par minuter innan jag skickade ner kies-pumpen. Med 180 kg på stupstocken började jag pumpa. Rören sjönk en bit och sen var det dags att dra upp. Men den satt fast, igen!

Så här står jag nu och söker råd. Är sanden för finkornig? Kiespumpen för stor?

Nu har jag inte haft tid och ork att dra upp allt igen men jag gissar att det är sanden som gjort att pumpen kilats fast inne i rören igen. Någon som har tips?

/Micke
Jag har aldrig kört kiespump ovanför vatteförande lager men som Totalcontrol skriver så skulle jag lyft pumpen i varje pumpdrag. Har du provat att försöka spola loss kiespumpen med vattenslangen?
Och ett tips är att hela tiden hålla koll på var pumpen befinner sig i förhållande till botten av röret. Jag gjorde tejpmarkeringar på repet till kiespumpen och man visste förhoppningsvis hur mycket rör man har nere.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@mortimer hur gick det med pumpen?
Den är påbörjad och ska fortsätta nu till Påsk. Måste till RinkabyRör o köpa lite grejer. Hur går det själv, några vattenprojekt på G denna säsongen ?
 
Ok. Nej inte mer än att jag har startat upp kylsystemet till huset och väntar på en 2018 sommar så den får bekänna färg :)

Förjävla smidigt med djuphålspump som jag har till kylsystemet. Bara att starta så kommer det vatten fast jag blåste den ren inför vintern. Slippa hålla på och prima sugledning mm mm. Blir sugen på en djuphålspump till bevattningen också.
 
  • Gilla
Oldjoe
  • Laddar…
Måste hela kiespumpen vara under vatten när man håller på med den? Eller räcker det att nedre delen är?
 
I ibrakadabra skrev:
Måste hela kiespumpen vara under vatten när man håller på med den? Eller räcker det att nedre delen är?
Räcker att nedre delen är det.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ok. Nej inte mer än att jag har startat upp kylsystemet till huset och väntar på en 2018 sommar så den får bekänna färg :)

Förjävla smidigt med djuphålspump som jag har till kylsystemet. Bara att starta så kommer det vatten fast jag blåste den ren inför vintern. Slippa hålla på och prima sugledning mm mm. Blir sugen på en djuphålspump till bevattningen också.
Det vore kul om du kunde skapa en egen tråd om ditt kylsystem. Det verkar riktigt coolt (som göteborgaren skulle ha sagt).
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Jag har efter många försök gett upp mitt filterbrunnsprojekt. För mycket sten...

Vilka alternativ har jag? Jag ska ändå har en grävare till tomten om inte allt för länge, så skulle han kanske gräva en bevattningsbrunn? Eller är det bättre att låta en brunnsborrare göra det? Eller har ni några ännu bättre alternativ?
 
Hej! Köpte silspets och rör för 2 år sen som inte installerats än, men tänkte ta tag i det i vår :) Tanken är att det ska vara förberett för ett bevattningsystem som ska grävas ner om kanske 2 år efter renovering av hus är klart. Tills det blir det troligen vanlig slang till spridaren/spridarna.

Har lite tankar kring pump. Finns det någon fördel med att ha en pumpautomat istället för bara en jetpump? Spelar storlek på utlopp och inlopp stor roll?
 
N norfre skrev:
Jag har efter många försök gett upp mitt filterbrunnsprojekt. För mycket sten...

Vilka alternativ har jag? Jag ska ändå har en grävare till tomten om inte allt för länge, så skulle han kanske gräva en bevattningsbrunn? Eller är det bättre att låta en brunnsborrare göra det? Eller har ni några ännu bättre alternativ?
grävd brunn tror jag är riktigt bra. Om jag skulle ha in en grävmaskin som ändå härjar i trädgården skulle jag köra på det, går det nog kvickt att sätta ner några brunnsringar.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Det vore kul om du kunde skapa en egen tråd om ditt kylsystem. Det verkar riktigt coolt (som göteborgaren skulle ha sagt).
Bara att fråga så svarar jag :) Du kan ta PM också om @mortimer inte vill att vi ska besudla hans tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.