802 877 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
S Spidertotz skrev:
Jag kör ju på en lösning (som vinge verkar vara det vanligaste) Att jag stoppar ner en sugslang i i röret. Jag har inget filter på sugslang men där sitter en backventil någonstans. Typ halvvägs upp skulle jag gissa. Har däremot ett större filter från gardena precis innan pumpen.S Spidertotz skrev:
Läste på tyska brunnen-forum.de att man teoretiskt kan belasta DN 125 med 600 kg. Om jag minns rätt så var det ”bara” 400 kg för DN 115. Min plan är att undersöka hur väll teorin stämmer med verkligheten..I ibrakadabra skrev:
Redigerat:
HejI ibrakadabra skrev:Var ute en timma precis. De senaste gångerna jag varit ute märker jag att leran/geggan trycks upp i röret sedan föregående session. Borren tar stopp ca 1 meter över rörens djup. Så, höll på med lerborren och Kiespumpen om vartannat. Till slut var jag under rören med borren, sen ställde jag mig på Stupstocken och sjönk ner typ 50 cm. Så 6,5 meters djup nu typ.
Jag har gjort två brunnar med några meters mellanrum. De är 11 & 12m djupa och mitt sätt att ta mig igenom leran har varit att skicka ner vattenslangen med vanligt rakt munstycke och fäst 0,5m armeringsjärn i slangen och munstycket så munstycket inte viker sig utanför röret. På detta viset löses leran upp och samtidigt har jag sugit med min vanliga jet-pump och då får du upp väldigt mycket fin sand.
I början hade jag inget filter på sugslangen men då kom det med små sten som satte sig i pumpen, så använd filter. Jag körde med backventil med filter på PEM-slang, funkade kanon.
Låt vattnet och pumpen jobba åt dig
Efter ett tag känner att det mest är grövre sand kvar och då är det dags att ta några vändor med gruspumpen.
Snyggt! Låter som en bra metod.
Kör du båda brunnarna parallellt? Vad får du ut ur dem?
Vad är det för brunnar?
Kör du båda brunnarna parallellt? Vad får du ut ur dem?
Vad är det för brunnar?
Tack för fina tips. Hur har du lyckats fästa armeringsjärn i munstycket?O Olasbg skrev:Hej
Jag har gjort två brunnar med några meters mellanrum. De är 11 & 12m djupa och mitt sätt att ta mig igenom leran har varit att skicka ner vattenslangen med vanligt rakt munstycke och fäst 0,5m armeringsjärn i slangen och munstycket så munstycket inte viker sig utanför röret. På detta viset löses leran upp och samtidigt har jag sugit med min vanliga jet-pump och då får du upp väldigt mycket fin sand.
I början hade jag inget filter på sugslangen men då kom det med små sten som satte sig i pumpen, så använd filter. Jag körde med backventil med filter på PEM-slang, funkade kanon.
Låt vattnet och pumpen jobba åt dig
Efter ett tag känner att det mest är grövre sand kvar och då är det dags att ta några vändor med gruspumpen.
Har du en vanlig Gardena slang kopplad till pumpen som du suger med? Har du sugit upp leran/sanden? Haha sorry för konstiga frågor.
Leran har verkligen dödat mig idag. Började med Kiespumpen och kom ner en bit, tog därefter vid med borren och kom ner totalt 50 cm kanske. Sen fastnade borren på något sätt... Efter ett tag såg jag att jag var fast ovanför rören?! Jag vart tvungen att dra upp hela borran med hävstång, den biten som jag kom ner följde med upp då rören också följde med. Började om igen, kom ner 50 cm. Och sen fast igen. Det måste vara leran/vakuum som packas så jävla hårt. Denna gång kunde jag dock dra upp borren utan att röra följde med. Så 7 meters djup nu.
Såg på typ 3 timmar idag har jag kommit ner 50 cm, och så fick jag ändå hjälp.
Edit: ibland är det så sjukt trögt att borra med lerborren, sen när man har luckrat så går det enklare. Men sen om man pausat i en halv minut eller så så kan det vara så sjukt segt igen, precis som att det hinner packas.
Redigerat:
Spola med vanlig trädgårdsslang typ gardena med munstycke så det blir lite kraft i vattnet.I ibrakadabra skrev:Tack för fina tips. Hur har du lyckats fästa armeringsjärn i munstycket?
Har du en vanlig Gardena slang kopplad till pumpen som du suger med? Har du sugit upp leran/sanden? Haha sorry för konstiga frågor.
Leran har verkligen dödat mig idag. Började med Kiespumpen och kom ner en bit, tog därefter vid med borren och kom ner totalt 50 cm kanske. Sen fastnade borren på något sätt... Efter ett tag såg jag att jag var fast ovanför rören?! Jag vart tvungen att dra upp hela borran med hävstång, den biten som jag kom ner följde med upp då rören också följde med. Började om igen, kom ner 50 cm. Och sen fast igen. Det måste vara leran/vakuum som packas så jävla hårt. Denna gång kunde jag dock dra upp borren utan att röra följde med. Så 7 meters djup nu.
Såg på typ 3 timmar idag har jag kommit ner 50 cm, och så fick jag ändå hjälp.
Edit: ibland är det så sjukt trögt att borra med lerborren, sen när man har luckrat så går det enklare. Men sen om man pausat i en halv minut eller så så kan det vara så sjukt segt igen, precis som att det hinner packas.
För att fästa armeringsjärnet tog jag najtråd på tre ställen, både munstycket och slangen. Det gör också att det blir lite tyngd så slangen vill ner.
PEM32 på sugsidan med filter i botten.
Det är den slangen jag ändå tänkte använda till sugslang när allt är klart så inget extra.
Okej så du suger upp vatten och den fina sanden/uppluckrade leran som sedan spolas ut ur pumpen?O Olasbg skrev:Spola med vanlig trädgårdsslang typ gardena med munstycke så det blir lite kraft i vattnet.
För att fästa armeringsjärnet tog jag najtråd på tre ställen, både munstycket och slangen. Det gör också att det blir lite tyngd så slangen vill ner.
PEM32 på sugsidan med filter i botten.
Det är den slangen jag ändå tänkte använda till sugslang när allt är klart så inget extra.
En tanke bara, borde det inte hjälpa ytterligare om man kopplar tryckluft till Gardena slangen som spolar nere i röret?
Ja, jag suger upp ”sandvattnet” och spolar det på något lämpligt ställe.I ibrakadabra skrev:
Tryckluft är säkert en bra grej, det har jag inte testat men det har man ju när man kör ner silspets
Två filterbrunnar.TotalControl skrev:
Parallellkopplade sugslangar PEM32, funkar bra men suger bara till lite mer än 6m djup, sög djupare med en slang.
Funderar på om man skulle ha PEM20 eller 25 istället. Det borde bli väldigt mycket tyngd i vattnet som ”hänger” i slangen och är det då två så orkar inte pumpen lyfta det från djupare djup.
Pumpen tar alltid vattnet från den brunnen med högst vattennivå och sedan sjunker nivån parallellt i brunnarna.
Jag var tvungen att göra ett experiment innan jag borrade en brunn till och det funkade både i teorin och praktiken