@mortimer

Kul att du är nöjd! Faktisk riktigt fina pumpar Pedrello. Tänkte starta upp mitt system i morgon. Ska bara byta en MP rotator som jag sprängde med tryckluft i höstas.
Får se om det blir en Pedrello djuphålspump. Då åker bjässen upp för försäljning för en spotyver här.

@ibrakadabra

Låter som det går bra för dig. Respektingivande djup med lera. Nu hoppas vi på sand. Om man trycker ner ett armeringsjärn för hand så känner man hur det hasar (fortplantar sig) i järnet när man når sand.
Så gjorde jag på hål 3 som hade lera några meter.

• Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
En blå vattenslang med koppling och ett rött handtag ligger på en mörk yta bredvid en träplanka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ibrakadabra och 3 till
  • Laddar…
Hur ställer du in Gardena munstycket; rak stråle eller dusch ?

M mortimer skrev:
Hur ställer du in Gardena munstycket; rak stråle eller dusch ?
Rak stråle

Var ute en stund igår, gick riktigt segt. Höll på med gardenaslangen och kiespumpen igen. Tog mig ner typ 5 cm kanske. ca 320 kg på stupstocken. Jag ska börja mäta hur långt ner jag kommer med kiespumpen, känns som att röret är djupare. Pumpen kommer i veckan förhoppningsvis.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur ser planerna ut för er som kämpade i höstas.

@upa @Shirack @Rena mfl

@fidde_modo hur gick det med sanden?
Just nu är annat roligare :) Kanske kommer igång igen någon gång, hålen är kvar....

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
A
R Rena skrev:
Just nu är annat roligare :) Kanske kommer igång igen någon gång, hålen är kvar....
Hehe samma här...

kort sammanfattning för dom som inte minns så provade jag ju göra två olika hål i mitt ”rum under marken” (bild) och där va grundvatten på 4m (från marknivå) och lera på typ 6,8m sen kom jag ju igenom leran vid 7,3m och och fick upp sand igen typ 30cm sen tvärstopp (kändes som en bamse sten)

Provade 40cm bredvid och stötte på samma sten på samma djup... funderade på om det va berg...

Behöll min filterbrunn där och pumpen levererar närmare 100l/min men tillrinningen är bara 30l/min då jag är ovanför leran, så får köra med en större spridare sålänge

Hursomhelst så bytte jag taktik och övergav mitt pumprum köpte nya filterbrunnsrör utan krage och gjorde hål vid garaget i linje med grannens nedspolade rör, han är garanterat under leran eftersom han fick den nedspolad, han har obegränsad tillrinning trots ett smalt rör ner i marken.

Använde en stege och mina takstolar som ställning för kiesepumpen.. fungera klockrent.. va nere på närmare 9 meter. (Grundvatten på 4,5m) men kom aldrig igenom leran pga att takläggare kom och skulle byta hela taket så fick lägga ner det, det hålet är nu förstört.

Planen är att köpa hem sån fyrkantsprofil till borrning om någon kan länken var man köper det.. har borrat genom att använda blårör 3/4tum som förlängare, men när jag ska luckra lera på 9meter är det väldigt otympligt. Mitt nya hål kommer förmodligen göras ett par meter ifrån mitt pumprum och hoppas på jag kommer igenom leran där och att det inte va ett berg jag träffade sist utan en större sten.

håller på bygga 150kvadratmeter altan nu men efter det ska jag igång igen.. ger mig aldrig.

• Stegar används som ställning vid husvägg för installation av kiesepump.
    Skapa konto
  • Ställning med stege och takstolar för pump vid byggprojekt nära hus och uppgrävd mark.
    Skapa konto
  • Vy inifrån ett grävt hål under mark med verktyg och brunnsrör som förberedelse för filterbrunn.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
ibrakadabra och 3 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
Hehe samma här...

kort sammanfattning för dom som inte minns så provade jag ju göra två olika hål i mitt ”rum under marken” (bild) och där va grundvatten på 4m (från marknivå) och lera på typ 6,8m sen kom jag ju igenom leran vid 7,3m och och fick upp sand igen typ 30cm sen tvärstopp (kändes som en bamse sten)

Provade 40cm bredvid och stötte på samma sten på samma djup... funderade på om det va berg...

Behöll min filterbrunn där och pumpen levererar närmare 100l/min men tillrinningen är bara 30l/min då jag är ovanför leran, så får köra med en större spridare sålänge

Hursomhelst så bytte jag taktik och övergav mitt pumprum köpte nya filterbrunnsrör utan krage och gjorde hål vid garaget i linje med grannens nedspolade rör, han är garanterat under leran eftersom han fick den nedspolad, han har obegränsad tillrinning trots ett smalt rör ner i marken.

Använde en stege och mina takstolar som ställning för kiesepumpen.. fungera klockrent.. va nere på närmare 9 meter. (Grundvatten på 4,5m) men kom aldrig igenom leran pga att takläggare kom och skulle byta hela taket så fick lägga ner det, det hålet är nu förstört.

Planen är att köpa hem sån fyrkantsprofil till borrning om någon kan länken var man köper det.. har borrat genom att använda blårör 3/4tum som förlängare, men när jag ska luckra lera på 9meter är det väldigt otympligt. Mitt nya hål kommer förmodligen göras ett par meter ifrån mitt pumprum och hoppas på jag kommer igenom leran där och att det inte va ett berg jag träffade sist utan en större sten.

håller på bygga 150kvadratmeter altan nu men efter det ska jag igång igen.. ger mig aldrig.
Nice. Hur har du gjort för att ta dig igenom lera?

//En som kämpar med leran :)

A
I ibrakadabra skrev:
Nice. Hur har du gjort för att ta dig igenom lera?

//En som kämpar med leran :)

Lånat @upa s fina lerborr

• Gilla
ibrakadabra och 1 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
Lånat @upa s fina lerborr
Tack! Lerborr har nog varit det som hjälpt mig mest hittils faktiskt. Den är så otymplig att använda när den är 8 meter dock :D, men får göra nya försök med den.

I ibrakadabra skrev:
Tack! Lerborr har nog varit det som hjälpt mig mest hittils faktiskt. Den är så otymplig att använda när den är 8 meter dock :D, men får göra nya försök med den.
Jag svetsade på M14 mutter på ett borrförlängningsrör så kunde jag köra lerborret med min betongvisp.

• Gilla
upa
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Jag svetsade på M14 mutter på ett borrförlängningsrör så kunde jag köra lerborret med min betongvisp.
Åhfan :). När jag säger att jag tycker att den är otymplig menar jag mer när jag lyfter upp skiten för att stoppa ner den i röret xD. Själva borrandet tycker jag är ganska lugnt.

A
Är det någon som har koll var man köper förlängningsborr i fyrkantsprofil från någon tysk sida? Varit uppe på länk här innan men hittar inte det? Mina blårör svajar somfan ingängorna och knäcks ibland.

M Mardigan skrev:
Har gjort det samma efter ditt tips här @Mardigan och det gjorde stor skillnad på hur mkt kraft och energi man sparade på att slippa snurra själv. (y)

Shirack skrev:
Är det någon som har koll var man köper förlängningsborr i fyrkantsprofil från någon tysk sida? Varit uppe på länk här innan men hittar inte det? Mina blårör svajar somfan ingängorna och knäcks ibland.
Har ingen länk till fyrkantsprofilerna men eftersom vi kör med samma typ av blårör kan jag tipsa om att vi slutade försöka ta upp det i ett stycke då det var väldigt svajigt och farligt. Så vi delar det i 2/3 delar när vi tar upp eller ner röret. Det går betydligt fortare och är säkrare men ”kräver” 2 personer för att vara smidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.