Efter ytterligare en vecka med lite krånglande med brunnen på småstunder och en nu ganska irriterad fru så får vi se om jag får fortsätta med projektet.
Jag har provat att koppla på spolpumpen på brunnsröret och backspola det. Röret kunde svälja hyfsat högt flöde men det blev rätt mycket mottryck och efter en stund började det trycka upp vatten i en nerspolad sil som sitter väldigt nära brunnsröret, så uppenbarligen trycker det upp vatten ovan leran också.

När jag tog upp rörspetsen jag slog ner så hade markduken tryckts upp vilket tyder på hög friktion när jag slog ner spetsen. Brunnsrör med hål ligger på gräsmattan bredvid slangar och en pelarborr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunnsrör med anslutna slangar och synligt slitage beläget på en gräsmatta.
Skapa konto

Och igår kväll provade vi att spola med ett 75mm rör nere i botten på brunnsröret, men bara en halvmeter ner tar det stopp och lite lerklumpar kommer med spolvattnet upp.
Troligtvis är där ett nytt lerlager vilket även förklarar varför rörspetsen var så svår att få ner och att spetsarna inte gav mer flöde än att suga direkt från brunnsröret.
I mellanrummet mellan lerlagren är det dock fin vattenförande fraktion.
Grus och markduk med vatten vilsamt över, med synlig blå slang och tecken på uppdämt vatten.
Skapa konto

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Sätta filterbrunn mellan lerlagren?

Jättefin fraktion där du har grus. Hår djupt/"långt" är det lagret?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Jättefin fraktion där du har grus. Hår djupt/"långt" är det lagret?
Jag killgissar lite och då tror jag ca 1m.
Det som är lite positivt är att efter spolningen igår så kan jag ta ut 29 l/m nu mot 20 innan.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Har någon ytterligare fråga angående filterbrunn,om jag antar att grundvattnet börjar på 4 meter och vill ha möjlighet till både jetpump och djupbrunn.Om jag väljer att gå ner på 9 meter är det någon fördel att ha tex 4 meter filter mot 3 meter eller räcker oftast 3 meter.Jag vill inte snåla om det finns möjlighet till större vattenmängd det är ju en engångskostnad.Finns det något torrkörningsskydd till djupbrunnspumpen?Måste jag ha en trycktank till pumpen eller finns det inbyggd tryckavstängning till den. Vill ha så lite saker som kan frostsprängas som möjligt eftersom det är en kallställd sommarstuga.Kan ev ha ett litet pumphus med värme i.Många frågor på en gång,känner att det här är rätt forum med mycket kunskap i.

G Grundsuteräng skrev:
Har någon ytterligare fråga angående filterbrunn,om jag antar att grundvattnet börjar på 4 meter och vill ha möjlighet till både jetpump och djupbrunn.Om jag väljer att gå ner på 9 meter är det någon fördel att ha tex 4 meter filter mot 3 meter eller räcker oftast 3 meter.Jag vill inte snåla om det finns möjlighet till större vattenmängd det är ju en engångskostnad.Finns det något torrkörningsskydd till djupbrunnspumpen?Måste jag ha en trycktank till pumpen eller finns det inbyggd tryckavstängning till den. Vill ha så lite saker som kan frostsprängas som möjligt eftersom det är en kallställd sommarstuga.Kan ev ha ett litet pumphus med värme i.Många frågor på en gång,känner att det här är rätt forum med mycket kunskap i.
Ju fler filter i vattenförande lager desto högre flöde får du tillgång till.
Vet ej om djupbrunnspumpar brukar ha inbyggt torrkörningsskydd men det finns att köpa.
Hydropress bör du ha varesig du kör jetpump eller djupbrunnspump. Kör man jet är det smidigast att köpa en pumpautomat.

Efter att jag spolat i mitt brunnsrör flertalet gånger så är det nog dags att ge upp nu. När jag spolar nu kommer det upp rätt mycket lerklumpar och det blir lite lerigt vatten vilket sätter igen allt.
Troligtvis hade man behövt komma igenom nästa lerlager också för att få det att funka, men då tar nog frugan ut skilsmässa. Så idag fick det bli att koppla en av mina reservpumpar till min gamla sil och få fart på sommarvattnet.
Jag har ju nu en djupbrunnspump som jag inte behöver och 12 m R40 rör + 2m rörspets om någon behöver.

M Mardigan skrev:
Vet ej om djupbrunnspumpar brukar ha inbyggt torrkörningsskydd men det finns att köpa.
Hydropress bör du ha varesig du kör jetpump eller djupbrunnspump. Kör man jet är det smidigast att köpa en pumpautomat.
M Mardigan skrev:
Jag vet inte hur mycket som är vattenförande lager men vattnet rinner ut i slänten ner mot älven och det rinner ut ca 2 meter ovanför älvens vattennivå.Har väl ca 10 meter upp till stugnivån från det.Vet en annan granne som har precis samma förhållanden och han fick vatten vid 4 meter och kom inte så mycket längre ned med sin grävda brunn och han har hyffsat bra med vatten.Får se om jag tar tre eller fyra filterrör,är dålig på hur mycket tillrinning det är i normalfallet.Brukar vattnet ta slut emellanåt så jag får vänta en timme på att det ska rinna till?

G Grundsuteräng skrev:
Jag vet inte hur mycket som är vattenförande lager men vattnet rinner ut i slänten ner mot älven och det rinner ut ca 2 meter ovanför älvens vattennivå.Har väl ca 10 meter upp till stugnivån från det.Vet en annan granne som har precis samma förhållanden och han fick vatten vid 4 meter och kom inte så mycket längre ned med sin grävda brunn och han har hyffsat bra med vatten.Får se om jag tar tre eller fyra filterrör,är dålig på hur mycket tillrinning det är i normalfallet.Brukar vattnet ta slut emellanåt så jag får vänta en timme på att det ska rinna till?
Vattnet tar slut om du tar ut mer än som rinner till. Det är omöjligt att säga hur bra tillrinning du kommer att få. Om du har hyfsat grov fraktion >0,5mm så tror jag att du får vatten så att det räcker för det du behöver.
När det handlar om dricksvatten brukar det vara riktigt små flöden. För gräsmattebevattning blir det väldigt mycket mer.
Nackdelen med filterbrunn kontra din granne med grävd brunn är att filterbrunn har väldigt litet vattenmagasin. Grävd brunn kommer fort upp i 500-1000 liter i magasin.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Vattnet tar slut om du tar ut mer än som rinner till. Det är omöjligt att säga hur bra tillrinning du kommer att få. Om du har hyfsat grov fraktion >0,5mm så tror jag att du får vatten så att det räcker för det du behöver.
När det handlar om dricksvatten brukar det vara riktigt små flöden. För gräsmattebevattning blir det väldigt mycket mer.
Nackdelen med filterbrunn kontra din granne med grävd brunn är att filterbrunn har väldigt litet vattenmagasin. Grävd brunn kommer fort upp i 500-1000 liter i magasin.
Jag har nog fin sand rakt igenom säkert 0,3 eller finare,det gäller nog att hitta ådern eller så nära den som möjligt.Det som jag funderar på är om vattnet finns på tex 4-5,5 meters djup och jag sätter filterrör som går djupare än så dränerar rören nedanför det bort vattnet eller fungerar dom som en reservoar?

G Grundsuteräng skrev:
Jag har nog fin sand rakt igenom säkert 0,3 eller finare,det gäller nog att hitta ådern eller så nära den som möjligt.Det som jag funderar på är om vattnet finns på tex 4-5,5 meters djup och jag sätter filterrör som går djupare än så dränerar rören nedanför det bort vattnet eller fungerar dom som en reservoar?
Nej rören under dränerar inte eftersom de är i vattenförande lager. Alla filter under grundvattennivå kommer både ge flöde till brunnen och vara reservoar. Det blir som sagt inte så mycket vatten i reservoar dock. Ca 12l per meter Dn125 rör.

M Mardigan skrev:
Nej rören under dränerar inte eftersom de är i vattenförande lager. Alla filter under grundvattennivå kommer både ge flöde till brunnen och vara reservoar. Det blir som sagt inte så mycket vatten i reservoar dock. Ca 12l per meter Dn125 rör.
M Mardigan skrev:
Då borde det funka att ta ut ca 20-30 liter plus dom 20 litrarna som finns i pumpens behållare innan man måste slå av kranen,det borde räcka för mitt behov.Jag har backuppen med älv vatten till bastu mm kvar och i dom bästa världar kanske jag har bra med vatten i närheten av filterrören?

G Grundsuteräng skrev:
Då borde det funka att ta ut ca 20-30 liter plus dom 20 litrarna som finns i pumpens behållare innan man måste slå av kranen,det borde räcka för mitt behov.Jag har backuppen med älv vatten till bastu mm kvar och i dom bästa världar kanske jag har bra med vatten i närheten av filterrören?
Och du har stora möjligheter att filterbrunnen ger hög tillrinning. Totalcontrol har nog om jag minns rätt 60-80 minutliter i tillrinning. Så din förhoppning ska givetvis vara att tillrinningen ska vara lika med uttaget från Ex en köksblandare.

M Mardigan skrev:
Och du har stora möjligheter att filterbrunnen ger hög tillrinning. Totalcontrol har nog om jag minns rätt 60-80 minutliter i tillrinning. Så din förhoppning ska givetvis vara att tillrinningen ska vara lika med uttaget från Ex en köksblandare.
M Mardigan skrev:
Det var bra tillrinning ,vet du hur många filterrör han har?Har varit o inhandlat julas pump(meek)
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-731126/
Om jag har förstått allt rätt så är den godkänd för dricksvatten,var först skeptisk till den i och med att den har pumphus i plast får köpa en bättre om det fungerar med filterbrunnen.

Jag har 3 meter filter med 0.3mm slits.
Min tillrining är mer än så. Har kört 10-12m3/h på prov över 1h utan minskning.
Min bevattning zon 2 är på 140-145 l/min. Den kör jag 1h vid varje bevattning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.