802 904 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Håller på med en beställning av filterrör på Erdbohrers sida,vad är skillnaden på Tja filter och släta väggfilter.Har översatt via google så det kanske inte är perfekt översatt.
Jag rekommenderar de rör som har märkningen TNA Gewinde eller som de oxå benämns ”glattwand” då du slipper att en muff bygger ut på röret och därmed blir svårare att få ner igenom tex lera.G Grundsuteräng skrev:
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Tackar så mycket,lägger nog beställningen i morgon.Någon som har en uppfattning om hur mycket sand som skulle komma innanför fiterrören om jag skulle välja ett grövre filterrör?Har som jag sagt innan väldigt fin sand och är orolig att filterrören sätts igen av sanden.Om jag skulle ta ett grövre filterrör skulle det komma fin sand hela tiden eller skulle det minska efter ett tag?Knepiga frågor.U upa skrev:
Redigerat:
Jag är inte på något vis ngn expert så kan inte med säkerhet säga att jag har rätt men är ganska säker på att du kommer ångra dig om du väljer större slitsar i filterna. Det kommer troligen att resultera i att du får upp sand under väldigt lång tid. Fizz skriver här i tråden om just det. Filtrets uppgift är ju att bara släppa in vatten och anledningen att det görs filter med mindre slitsar är ju för att det ska fungera om man har mindre fraktioner, så ser det som mindre troligt att de skulle sättas igen.G Grundsuteräng skrev:Tackar så mycket,lägger nog beställningen i morgon.Någon som har en uppfattning om hur mycket sand som skulle komma innanför fiterrören om jag skulle välja ett grövre filterrör?Har som jag sagt innan väldigt fin sand och är orolig att filterrören sätts igen av sanden.Om jag skulle ta ett grövre filterrör skulle det komma fin sand hela tiden eller skulle det minska efter ett tag?Knepiga frågor.
I marken där jag bor skulle det bara fortsätta att rinna in sand tills det blir ett stort hål i marken. Jag har alltså bara fin sand, finns ingen inblandning av något större korn. Men om det är blandat med större fraktion så borde det rimligtvis till sist bli ett lager med större fraktion runt filtret som inte går igenom.G Grundsuteräng skrev:Tackar så mycket,lägger nog beställningen i morgon.Någon som har en uppfattning om hur mycket sand som skulle komma innanför fiterrören om jag skulle välja ett grövre filterrör?Har som jag sagt innan väldigt fin sand och är orolig att filterrören sätts igen av sanden.Om jag skulle ta ett grövre filterrör skulle det komma fin sand hela tiden eller skulle det minska efter ett tag?Knepiga frågor.
Hade jag varit dig hade jag ändå köpt 0,3.
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Tackar,mycket bra info!U upa skrev:Jag är inte på något vis ngn expert så kan inte med säkerhet säga att jag har rätt men är ganska säker på att du kommer ångra dig om du väljer större slitsar i filterna. Det kommer troligen att resultera i att du får upp sand under väldigt lång tid. Fizz skriver här i tråden om just det. Filtrets uppgift är ju att bara släppa in vatten och anledningen att det görs filter med mindre slitsar är ju för att det ska fungera om man har mindre fraktioner, så ser det som mindre troligt att de skulle sättas igen.
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Nu är jag riktigt säker på vad jag ska välja för filterrör,tack!M Mardigan skrev:I marken där jag bor skulle det bara fortsätta att rinna in sand tills det blir ett stort hål i marken. Jag har alltså bara fin sand, finns ingen inblandning av något större korn. Men om det är blandat med större fraktion så borde det rimligtvis till sist bli ett lager med större fraktion runt filtret som inte går igenom.
Hade jag varit dig hade jag ändå köpt 0,3.
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Har nu lagt en beställning ,hoppas jag får grejerna innan semestern så jag har något att göra i sommarstuganKöpte även ett täcklock som jag ska sätta en elförskruvning på för pemslangen så jag slipper skräp i röret.
Meddelar senare hur det gick med borrningen och användandet av gruspumpen.Hoppas på vatten i stora mängder,finns inga garantier för det men drömmen finns
Meddelar senare hur det gick med borrningen och användandet av gruspumpen.Hoppas på vatten i stora mängder,finns inga garantier för det men drömmen finns
Spännande Vad beställde du för prylar?
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Låter som ett bra kit.
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Hur lång tid brukar det ta i normala fall?
Du kan nog räkna med ca 1 år...G Grundsuteräng skrev:
Nädå.. Lirar allt som det ska utan fadäser och om man får in rätt teknik med pump etc så kan man nog få ner det på en dag. Rekommenderar dock att ta det lugnt och inte stressa. Göra lite mätningar efterhand samt kolla om fraktionerna ändrar sig på vägen ner. Kanske unna sig en kall när man sträcker ut ryggen.