Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag har 3 meter filter med 0.3mm slits.
Min tillrining är mer än så. Har kört 10-12m3/h på prov över 1h utan minskning.
Min bevattning zon 2 är på 140-145 l/min. Den kör jag 1h vid varje bevattning.
Det låter som en dröm,har du sand eller fint grus?Chansar nog på 4 meter filterrör det är nog ingen nackdel skulle jag tro och sen köper jag 4 meter vanliga rör.
Brukar det ta lång tid att beställa från Tyskland?

Postglacial sand.

Hög av mörka och ljusa granulära postglaciala sand på fast underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köp på dig ett par extra meter släta. Surt att vara 1-2 meter kort. Ett rör försvinner även till sump.

Köp på dig ett par extra meter släta. Surt att vara 1-2 meter kort. Ett rör försvinner även till sump.
Ska köpa ett par rör till som du säger.Jag har betydligt finare sand som säkert är sämre än din sand.
Vet att dom som testat vattnet i sina grävda brunnar i närheten av mig hade väldigt bra vattenkvalitet.

Redigerat:
Sand är bra för genomsläpplighetet.
Är det "för" fin så går det att lösa med filter.

Fast vet du hur sanden är djupare ner? Jag har sandlådesand första metrarna sen blir det grövre ju djupare ner.

Sand är bra för genomsläpplighetet.
Är det "för" fin så går det att lösa med filter.

Fast vet du hur sanden är djupare ner? Jag har sandlådesand första metrarna sen blir det grövre ju djupare ner.
Den är riktigt fin,kan vid tillfälle kolla storleken med skjutmått eller micrometer.Tror du att filtrerna sätts igen med den fina sanden?

Här var det dött? :)
Alla laddar o planerar för sitt projekt ;)

• Gilla
Oldjoe och 2 till
  • Laddar…
ahh, sorry, har kommit av mig lite nu. Jag har fortfarande inte fått tid till att sätta ner rörspetsen och sen dra upp rören.... kanske nästa helg :)

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Hej!
Tänkte höra med er som är kunniga, någon som vet varför jag får massa luft i systemet oavsett hur länge pumpen går?
Hade pumpen tagit in luft från spetsen så borde väl trycket släppa när pumpen är avstängd ?? Men Inga problem med det.

N neo100 skrev:
Hej!
Tänkte höra med er som är kunniga, någon som vet varför jag får massa luft i systemet oavsett hur länge pumpen går?
Hade pumpen tagit in luft från spetsen så borde väl trycket släppa när pumpen är avstängd ?? Men Inga problem med det.
Ja lite mystiskt låter det, men.
När du kör pumpen och tar ut flöde så sjunker trycket på sugsidan mer än när pumpen står still, så inte omöjligt att det läcker in när du kör men inte när det står still.
Ett annat läckageställe skulle kunna vara mellan backventil och pump, det skulle ge detta fenomenet. Då borde det dock läcka ut där om du har hydropress, när pumpen står stilla.
Sen är det så att du sänker grundvattnet lokalt när du tar ut vatten så det kan läcka in i skarvar och in i spetsen när du kör flöde men när du stoppar pumpen höjs grundvattnet igen.
Vad har du för typ av kopplingar på sugsidan och suger du direkt från röret med spetsen eller har du stoppat ner en slang i spetsröret?
Ett ställe till det möjligtvis skulle kunna läcka är i mektätningen på pumpen, men där brukar det vara övertryck så inte troligt.

Tack för svar. Suger direkt från röret och kör med belcokopplingar. Kan det va fel på pumpen?

Här var det dött? :)
Påbörjat en monsterbrunn i trädgården..
Uppgrävd plats i trädgården förberedd för att gjuta grund till ett nytt förråd, med skottkärra och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nee.. Vattenhålet står fortfarande still pga av en massa andra projekt. Bla annat så ska det gjutas ett grund till ett nytt förråd så jag fick iaf gräva lite idag.

• Gilla
fizz och 2 till
  • Laddar…
Perfekt! Har du någonstans att ställa pump samt fördelare ;)

Perfekt! Har du någonstans att ställa pump samt fördelare ;)
Det var så det var tänkt men försöket att få ner en brunn (ungefär där skottkärran står) misslyckades och det ”nya” är på andra sidan trädgården så det får bli en annan lösning om den brunnen lyckas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.