Det var nog leveransen jag syftade på men tar emot all info;)

• Gilla
upa
  • Laddar…
Jag ska nog ta och testa det här med filterbrunn, jag har goda förutsättningar.
Enligt SGU:
"Ovanligt stor grundvattentillgång, storleksordningen > 125 l/s (ca > 10 000 m3/d), med ovanligt goda uttagsmöjligheter"
"Jordart: Moränlera eller lerig morän"
"Skattat jordjup: >50m till berg"

Men, jag har tänkt använda vattnet 24/7/365 (kyla), är det lämpligt användningsområde?

• Gilla
Oldjoe
  • Laddar…
Det är moränen som kan vara lite jobbig. Jag skulle då beställa även ett extra borrhuvud som får plats i brunnsröret så man kan borra direkt i röret vid behov.

Jag kör kyla för huset med två av mina filterbrunnar. Fungerar fantastiskt bra. Man slipper ju oroa sig att man tappar kyleffekt under säsongen som frikyla från energibrunn brukar kunna göra.

• Gilla
Oldjoe
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är moränen som kan vara lite jobbig. Jag skulle då beställa även ett extra borrhuvud som får plats i brunnsröret så man kan borra direkt i röret vid behov.

Jag kör kyla för huset med två av mina filterbrunnar. Fungerar fantastiskt bra. Man slipper ju oroa sig att man tappar kyleffekt under säsongen som frikyla från energibrunn brukar kunna göra.
Kör du genom någon värmeväxlare eller kör du öppet system?
Vilket behov skulle kräva att man borrade direkt i brunnsröret? Om det skulle sina?

Jag kör över en värmeväxlare. Sekundären (kylkretsen) är vatten/prop.glykol då slangarna går utvändigt innaför utepanelen upp på vinden. Som betjänar 4 stycken fläktkonvektorer.

Primären är öppet system. Djuphålspump på 370W vid max som körs med frekvensomriktare och temperaturstyrning. Dvs primärpumpen styr varvtal efter kylkretsens framledningstemperatur.
Har två brunnar på primären. En tar jag upp vatten med och den andra återför jag den uppvärmda/avväxlade vatten tillbaka till.

Borren till brunnsröret är mest om moränen har stenar som är svåra att få upp med kiespumpen, då är det lättare att försöka med jordborr men även en hemgjord stenfångare.
Om SGU stämmer så lär det inte sina :)

Jag kör över en värmeväxlare. Sekundären (kylkretsen) är vatten/prop.glykol då slangarna går utvändigt innaför utepanelen upp på vinden. Som betjänar 4 stycken fläktkonvektorer.

Primären är öppet system. Djuphålspump på 370W vid max som körs med frekvensomriktare och temperaturstyrning. Dvs primärpumpen styr varvtal efter kylkretsens framledningstemperatur.
Har två brunnar på primären. En tar jag upp vatten med och den andra återför jag den uppvärmda/avväxlade vatten tillbaka till.
Nu är vi kankse en del Offtopic, men jag skulle gärna vilja veta mer om den styrningen till pumpen.
Jag kommer ha en ganska stor konvektor som har en massa elektronik mm.
Men jag har funderat över och vill få till en lösning som är behovsstyrt, känns oerhört onödigt och kostsamt att ha pumpen på max (både vatten och el).

Jag har en frekvensomriktare. Denna > http://www.drivh.se/sv/vacon-100-flow
Modellen lite overkill kanske.

Sen har jag en enkel temperatur dykgivare på framledningen sekundärkrets. > https://www.regincontrols.com/sv/se...eratur/dykgivare-med-kopplingshus-och-dykror/

Som går till en enkel rumsregulator > https://www.regincontrols.com/sv/se...ulatorer/regio-midi-rumsregulatorer/rc-c3doc/

där jag sätter börvärde 8.5°C för framleningen kylkrets. Som i sin tur skickar 0-10V signaler till frekvensomriktaren för att gasa eller bromsa. Går att ställa in i rumsregulatorn PID reglering.
Fungerar väldigt bra. Inga svängningar.

Den har hittils kört djuphålspumpen på min varvtal. Vilket blir ca 100W motoraxeleffekt. Kanske 150W tillförd effekt. Tror den kommer att köra så för det mesta om det inte blir jätte kylbehov på +12kW.

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
Såhär när jag har facit så skulle jag klara mig med en 250W djuphålspump då jag har minimalt med mottryck och lyfthöjd. Har klara mig enkelt med 50 l/min från djuphålspumpen som är MIN flöde jag får med 30Hz. Min djuphålspump ska inte köra lägre än 30Hz för att smörjningen ska vara god nog. Kanske värt att kolla efter pumpar som kan gå lägre än så om man vill få så snål pump som möjligt.

• Gilla
Oldjoe och 1 till
  • Laddar…
Hej alla brunnsborrare!
Vill passa på att tacka för all information i denna tråd, de tog mig någon vecka och många kvällar att gå igenom :rofl:

Är på gång att starta upp mitt projekt med att borra brunn på torpet.
Mina förutsättningar är som följer:

"Måttlig grundvattentillgång, storleksordningen 1-5 l/s (ca 80-400 m3/d), med goda eller mycket goda uttagsmöjligheter"

"Medelhög genomsläpplighet"

Har dock isälvsediment och morän i jorden så enligt vad jag läst mig till så kan jag ha lite utmaningar att vänta.
Jag skickade iväg en (stor?) beställning från Erdbohrer i söndags som skickades i tisdags, enligt tracking från dhl och postnord är 2 av 4 paket i sverige medans de andra 2 har denna status fortfarande "The instruction data for this shipment have been provided by the sender to DHL electronically" någon som har erfarenhet av att de delat upp sändningar tidigare? Allt var i lager då jag beställde och är så än vad jag kan se.

Hur som helst, jag har tagit i lite när jag beställde och min inköpslista ser ut såhär:
3 m 0.3 filter TNA
13 m släta TNA
108mm gruspump
12m 145mm borr

Samt stupstock, betonit och några extra packningar till pumpen.
Har en djuphålspump liggandes sedan tidigare som jag tänkt använda.

Tanken med brunnen är att ha de till dricksvatten och enligt en äldre herre ska de funnits en grävd brunn på tomten gammalt tillbaka vilket han vill minnas var väldigt djup men allt är ju som bekant relativt.
Har dock svårt att tro (nu spekulerar jag bara) att man handgräver en brunn djupare än 10 m varken nu eller förr? Så ligger grundvattnet någonstans mellan 6-10m så borde jag rimligen klara mig på min beställning.
Har en tanke på att köpa på mig 160 markavloppsrör som foderrör också om de är nödvändigt?
De hjälper ju att motverka ras men är de någon som kört utan?
Har lite svårt att uppskatta hur mycket jag behöver utav de då jag egentligen inte vet på vilket djup jag kommer stöta på grundvatten? Går de skarva dessa 160 avloppsrör?
Hur beter sig morän, vill de lätt rasa in då man borrar i de?

Många frågor och lär dyka upp flera under resans gång.

Önska mig lycka till så ska jag försöka hålla er uppdaterade när jag väl startat upp :D

• Gilla
upa
  • Laddar…
Kul med fler brunnsborrare :) Ser ut som du har läst på. Beställningen ser bra ut.
Det jobbiga med morän om det är stenar så kan det bli lite meck. Men det ska gå. Många tyskar som har brunnar i stenig mark.

De kanske skulle vara en fördel med en mindre jordborr huvud så du kan borra i brunnsröret om det är mycket sten.

Det går utan foder men billig försäkring tycker jag. Om man plockar mycket sten så tycker jag att du ska ha foder. För de kan bli hål utrymmen som lätt kan rasa in.

10 m grävt låter djupt. Kolla om du hittar brunnen då har du ett fint försprång.

Har du kikat på SGU efter brunnar? Där kan man hitta vart grundvattnet börjar.

• Gilla
upa
  • Laddar…
S stromqvistt skrev:
Hej alla brunnsborrare!
Vill passa på att tacka för all information i denna tråd, de tog mig någon vecka och många kvällar att gå igenom :rofl:

Är på gång att starta upp mitt projekt med att borra brunn på torpet.
Mina förutsättningar är som följer:

"Måttlig grundvattentillgång, storleksordningen 1-5 l/s (ca 80-400 m3/d), med goda eller mycket goda uttagsmöjligheter"

"Medelhög genomsläpplighet"

Har dock isälvsediment och morän i jorden så enligt vad jag läst mig till så kan jag ha lite utmaningar att vänta.
Jag skickade iväg en (stor?) beställning från Erdbohrer i söndags som skickades i tisdags, enligt tracking från dhl och postnord är 2 av 4 paket i sverige medans de andra 2 har denna status fortfarande "The instruction data for this shipment have been provided by the sender to DHL electronically" någon som har erfarenhet av att de delat upp sändningar tidigare? Allt var i lager då jag beställde och är så än vad jag kan se.

Hur som helst, jag har tagit i lite när jag beställde och min inköpslista ser ut såhär:
3 m 0.3 filter TNA
13 m släta TNA
108mm gruspump
12m 145mm borr

Samt stupstock, betonit och några extra packningar till pumpen.
Har en djuphålspump liggandes sedan tidigare som jag tänkt använda.

Tanken med brunnen är att ha de till dricksvatten och enligt en äldre herre ska de funnits en grävd brunn på tomten gammalt tillbaka vilket han vill minnas var väldigt djup men allt är ju som bekant relativt.
Har dock svårt att tro (nu spekulerar jag bara) att man handgräver en brunn djupare än 10 m varken nu eller förr? Så ligger grundvattnet någonstans mellan 6-10m så borde jag rimligen klara mig på min beställning.
Har en tanke på att köpa på mig 160 markavloppsrör som foderrör också om de är nödvändigt?
De hjälper ju att motverka ras men är de någon som kört utan?
Har lite svårt att uppskatta hur mycket jag behöver utav de då jag egentligen inte vet på vilket djup jag kommer stöta på grundvatten? Går de skarva dessa 160 avloppsrör?
Hur beter sig morän, vill de lätt rasa in då man borrar i de?

Många frågor och lär dyka upp flera under resans gång.

Önska mig lycka till så ska jag försöka hålla er uppdaterade när jag väl startat upp :D
Instämmer till fullo med @TotalControl. (y)
Jag har beställt från Tyskland vid två olika tillfällen och vid båda de gångerna kom det i olika kollin som var framme på olika dagar. Det går bra att skarva foderröret om man skulle behöva men får då ev ”bråka” med muffen som ska ner. Själv körde jag på ett 6 meters men behövde bara ca 2,5 då jag kunde gräva med borren ner till grundvattnet och sedan stoppa ner foderröret mot ras.

Efter 4års slit är man äntligen i mål.
Tänk om man läst på och kört på en filterbrunn från början istället för allt testade med rörspets.

Blev filterbrunn på ca 11,5m där jag nu har en djuphålspump som ger ca 4bar i tryck.
Får tyvärr upp lite fin sand men hoppas de försvinner ju mer man vattnar.

• Grön gammaldags handpump i en välhållen trädgård, ansluten till en slang, mot bakgrund av ett staket och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stromqvistt och 8 till
  • Laddar…
Kul med fler brunnsborrare :) Ser ut som du har läst på. Beställningen ser bra ut.
Det jobbiga med morän om det är stenar så kan det bli lite meck. Men det ska gå. Många tyskar som har brunnar i stenig mark.

De kanske skulle vara en fördel med en mindre jordborr huvud så du kan borra i brunnsröret om det är mycket sten.

Det går utan foder men billig försäkring tycker jag. Om man plockar mycket sten så tycker jag att du ska ha foder. För de kan bli hål utrymmen som lätt kan rasa in.

10 m grävt låter djupt. Kolla om du hittar brunnen då har du ett fint försprång.

Har du kikat på SGU efter brunnar? Där kan man hitta vart grundvattnet börjar.
Bra tips med att borra i rör! ska prova och se hur de går först i annat fall får jag beställa hem en mindre borr.
Har några armeringsjärn så jag ska försöka mecka ihop en stenfångare om de behövs.

Finns en djupborrad vattenbrunn från -49 i grannkåken 1km bort men kan inte se någon information om när de stötte på grundvatten.
Jordjupet verkar vara drygt 30m ner till berg.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
U upa skrev:
Instämmer till fullo med @TotalControl. (y)
Jag har beställt från Tyskland vid två olika tillfällen och vid båda de gångerna kom det i olika kollin som var framme på olika dagar. Det går bra att skarva foderröret om man skulle behöva men får då ev ”bråka” med muffen som ska ner. Själv körde jag på ett 6 meters men behövde bara ca 2,5 då jag kunde gräva med borren ner till grundvattnet och sedan stoppa ner foderröret mot ras.
Har mejlat till dem och fick svar på tyska.
Om Google har översatt korrekt så verkar de ha leverantörs/leveransproblem med de slätväggiga rören.

”Hej

Vi beklagar att du inte har fått din beställning än. I själva verket fanns det tyvärr leveransproblem för de slätväggiga rören. Du bör nu få denna OWche med oss och din beställning skickas omedelbart. Vi beklagar förseningen.

Många hälsningar från Netzschkau

i. A. S. Kulke
erdbohrer.de ”

Bara att vänta och se! Vill dock komma igång..

Sen lämnar ju deras emballering mycket att önska.
Känns som att jag bara hade tur att inget hade trillat ur :D

• Skadad kartong med trasiga hörn ligger delvis i ett bilbagage.
    Skapa konto
  • Kartong med skadad hörna på bilens bagageutrymme, tejpad med företagets logotejp.
    Skapa konto
  • Skadad kartong med blåa rör och dålig emballage synligt, indikerar leveransproblem.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.