802 576 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Tack för tips.S Stefan10 skrev:
Tog upp hela röret i ett stycke idag. Sitter som berg när jag försöker skruva av. Blir nog enklare när den är uppe på land. Har inte testat silen som jag lämnade i. Kanske till helgen? Är lite rädd för att jag slitsade den för lite men men, vi ser.
Vad var det för skada på röret?
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Jag har gjort ett provhål med min 145mm borr,kanske ner 80 cm det tog ca 5 minuter gissar att det blir jobbigare längre ner?
Tror jag börjar med brunnen V28?
Tror jag börjar med brunnen V28?
Det beror på vad du har för fraktioner. Det blir ju såklart längre sträcka man ska lyfta upp ju längre ner man kommer men för mig var borrningen ner till grundvattnet inga som helst problem.G Grundsuteräng skrev:
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Om det är bara sand så går det fort.
Mina brunnar i sand har max tagit en hel arbetsdag att få ner från start till renpumpning.
Mina brunnar i sand har max tagit en hel arbetsdag att få ner från start till renpumpning.
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Hur har ni förankrat era filterrör så de inte sjunker vidare neråt när man kör med djupbrunnspumpen?
Mina har börjat sjunka
Mina har börjat sjunka
Har inte förankrat alls. Ska inte behövas. De borde sitta som berget efter en vinter. Låter otroligt att den fortfarande sjunker ner
Har du foder? Testa att kila något mellan foder och brunnsrör. Eller motfyll mellanrummet med något.
Du kan hälla ner kattsand av betonitlera mellan foder och brunnsrör som du vattnar sen. Borde svälla och suga fast ordentligt.
Du kan hälla ner kattsand av betonitlera mellan foder och brunnsrör som du vattnar sen. Borde svälla och suga fast ordentligt.
Hej, har precis inhandlat 4m slitsade rör och 4m oslitsade rör, gruspump(kiespump), och en jetpump. Ska försöka ge mig på att få ner rören nästa vecka.
Är det någon i Blekinge eller Karlskrona-trakten som har en jordborr att hyra ut (förlängningsbar handborr)?
Är det någon i Blekinge eller Karlskrona-trakten som har en jordborr att hyra ut (förlängningsbar handborr)?
Jag har i Karlshamnkarra skrev:
8m - 105mm & 145mm borr