Maxwells demon TotalControl skrev:
@karra Har du grundvattnet nära?
När jag kollade SGU såg det ut att vara 6m under, så jag kommer nog behöva fler förlängningsrör än jag har inser jag. Köpte det jag har till ett förmånligt pris av en privatperson, så det var inte mycket att snacka om där. Det värsta som kan hända blir väl att jag får köra på ner till när jag stöter på grundvattnet, och avgöra om jag behöver mer rör än jag har? :oops:

O Olasbg skrev:
Jag har i Karlshamn
8m - 105mm & 145mm borr
Jag skickar ett PM i dagarna, lär inte få börja med detta projekt direkt, sista dagarna innan jag börjar det nya jobbet nu (dvs. det lär bli nästa helg)! :D

Ok, spännande!. Det är skönt att ha några extra rör. Om du har vatten på 6 meter så ska väl du sikta på 12-13 meter antar jag.
Ta reda på vart rören är köpta ifrån för det kan skilja på gängan beroende vad det är för tillverkare av rör.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Det är från Erdbohrer, nu har de väldigt lång leveranstid ser jag på de rören. (DN115 TNA gänga).

Grundvattennivån har jag tagit från andra brunnar i närheten, så det kan mycket möjligt vara både mer och mindre hos mig. Här trodde jag friskt att det räckte att komma ner till grundvatten och sen ytterligare 2-3m.

Well, ställer frågan här: Är det någon som har DN115 rör med TNA gänga över (ej slitsade) så skicka gärna ett PM!

karra karra skrev:
Här trodde jag friskt att det räckte att komma ner till grundvatten och sen ytterligare 2-3m.
Fast det blir ju då 12 meter nästan. Du vill ha ner alla filter under grundvattnet. Då blir det ju 6 + 4 samt 2 rör till så du har sista filtret ner en bit under :)

Aha, haha
Fast det blir ju då 12 meter nästan. Du vill ha ner alla filter under grundvattnet. Då blir det ju 6 + 4 samt 2 rör till så du har sista filtret ner en bit under :)
Tack för din visdom! Som jag tänkte det var att det räckte med att få det till grundvattennivån på översta filtret.

Skulle du rekommendera att införskaffa foderrör och använda det eller inte? :D

karra karra skrev:
Aha, haha

Tack för din visdom! Som jag tänkte det var att det räckte med att få det till grundvattennivån på översta filtret.

Skulle du rekommendera att införskaffa foderrör och använda det eller inte? :D
Foderör är en billig försäkring. Jag har använt mig av foder på 2 av mina 3 brunnar. Kanske inte behövs 6 meter ner till grundvattnet men en pipa på 3 meter är ju enkelt.

Är bra att sätta filtrena 1-2 meter under grundvattnet för när du pumpar så kan ju nivån sjunka rejält beroende på tillrining. Då får du ingen nytta av de filter som inte längre är i grundvatten när nivån sjunker.

Blir nog foder hela vägen ner isf, så man inte behöver olika sorters borr!

Behöver bara hitta någon sida som säljer rör med minst 140mm invändig diameter för det!

Vad menar du med olika slags borr? :)

De vanliga brukar vara jordborr dia 145mm och orange markrör dia 160 som foder.

Jag tänkte att man behöver en borr för så långt ner man kör foder, och sen en mindre för filterröret. Så en 145 borr räcker för 160, good to know! Blir att beställa lite från erdbohrer innan jag sätter igång, då har jag nog hunnit åka till någon av de närliggande städerna och införskaffat markavloppsrör!

Ah ok. Om du ska borra i brunnsröret så behövs en mindre borr. Annars så gäller plunscher eller kiespumpen.
Vid lera och sten är det bra med en borr som man kan borra i brunnsröret med.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Uppstart i tanken att göra en egen brunn för bevattning. Fick detta resultat av SGU, vad är bästa alternativet för mig.

Mycket goda uttagsmöjligheter, sedimentberg, 6000-20000l/h.
Medelhög genomsläpplighet
Morän

Rörspets eller filter?
Hade tänkt göra det själv

Det står inget om grundvatten i jordlagret? På vilket djup har du grundvattnet?

Nej står inget om det. Runtomkringliggande brunnar så står det att grundvattnet ligger på 4-6 meter

Ser ju ut att ha gott om grundvatten i alla fall.
Rörspets kan jag inget om. Det får någon annan svara på.

Om du ska köra filterbrunn så kanske jag hade börjat med att inhandla en jordborr för att borra ner till grundvattnet för att kika hur det ser ut i backen. Är det överjävlig morän med mycket sten så kan det bli jobbigt. Finns inga jordlagerföljder på kartan i närheten?

Ja om du inte chansar och beställer allt på engång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.