@ibrakadabra kanske inte detta svaret du hade hoppats på men med tanke på dina bilder så hade jag dragit upp allt och börjat om på ny kula typ 50-70cm

I ibrakadabra skrev:
Sena Grappar.

Kom precis in efter en underbar (nåja) session av brunnsborrande.

Jag började med att spruta lite gardenaslang för att lösa upp "geggan" i botten. Sen tog jag upp röret typ 30 cm. Efter det på med vikter, 750 kg :D:D.

Röret gick ju direkt ner till där jag drog upp det ifrån, kanske att det sjönk några centimeter till. Marginellt i så fall.

Jag testade med Kiespumpen, och som tidigare så får jag bra motstånd och upp kommer mycket och endast grus i bifogad bild. Men Kiespumpen bottar på samma ställe i röret vid ca 8 meter.

Jag testade sedan med jordborren, jag var ensam idag så jag gjorde samma mojäng som han på filmen som du länkade till @TotalControl. Tack för tips!

Jordborren fastnar också på samma ställe i röret, jag kan alltså inte borra mig längre ner, till slut bara tar det stoppar när jag snurrar. Jag var ändå envis och tog i som fan etc.

Nu började jag tänka att antingen är det en stenjävel eller har typ sumpen vikt sig, se bifogad ritning?

Jag testade med Kiespumpen en gång till innan jag gick in. Bra motstånd igen, och denna gången var det sinnes segt att få upp, nästan som att den fastnat. När Kiespumpen kom upp genom röret såg jag något "intressant" - en rätt stor bit blått rör som hängt med Kiespumpen upp och troligtvis kilat fast den där nere. Och kolla bifogat vad som fanns i Kiespumpen :) massa blåa delar, gängor. Kan det vara gängor mellan sumpen och det första röret?

Bajs antar jag.
Ajfan. Kan hoppas att det är röret som är sönder och inte en stor sten. För jag tar nog hellre ett trasigt rör istället för att börja på ett nytt hål med lera .
För fraktionen på bild ser ju perfekt ut.

Jag skulle ta upp röret och kolla och byta ut den trasiga sen ner igen i samma hål.

Du säger att det tar stopp med jordborren. Menar du att det inte går att rotera borren? Kanske är en sten strots allt.

Du hade jag stökat runt med armeringsjärn för att känna innan man lägger ner röret igen. Dock så lär det rasa ihop den del som är sand under vatten.

M mortimer skrev:
@ibrakadabra kanske inte detta svaret du hade hoppats på men med tanke på dina bilder så hade jag dragit upp allt och börjat om på ny kula typ 50-70cm
Hänger inte riktigt med. Menar du att jag ska försöka 50-70 cm bredvid med nytt hål, eller dra upp röret 50-70 cm? :D

Maxwells demon TotalControl skrev:
Du säger att det tar stopp med jordborren. Menar du att det inte går att rotera borren? Kanske är en sten strots allt.

Du hade jag stökat runt med armeringsjärn för att känna innan man lägger ner röret igen. Dock så lär det rasa ihop den del som är sand under vatten.
Ja, går inte att rotera borren. Ok så typ sammankoppla armeringsjärn och försöka känna hur det känns där nere?

I ibrakadabra skrev:
Hänger inte riktigt med. Menar du att jag ska försöka 50-70 cm bredvid med nytt hål, eller dra upp röret 50-70 cm? :D
Helt nytt hål 50-70cm bredvid. Fraktionen lär vara samma där och storlek på stenen kan jag inte se du skulle stöta på där, såvida du vet att du inte har berg där

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Sena Grappar.

Kom precis in efter en underbar (nåja) session av brunnsborrande.

Jag började med att spruta lite gardenaslang för att lösa upp "geggan" i botten. Sen tog jag upp röret typ 30 cm. Efter det på med vikter, 750 kg :D:D.

Röret gick ju direkt ner till där jag drog upp det ifrån, kanske att det sjönk några centimeter till. Marginellt i så fall.

Jag testade med Kiespumpen, och som tidigare så får jag bra motstånd och upp kommer mycket och endast grus i bifogad bild. Men Kiespumpen bottar på samma ställe i röret vid ca 8 meter.

Jag testade sedan med jordborren, jag var ensam idag så jag gjorde samma mojäng som han på filmen som du länkade till @TotalControl. Tack för tips!

Jordborren fastnar också på samma ställe i röret, jag kan alltså inte borra mig längre ner, till slut bara tar det stoppar när jag snurrar. Jag var ändå envis och tog i som fan etc.

Nu började jag tänka att antingen är det en stenjävel eller har typ sumpen vikt sig, se bifogad ritning?

Jag testade med Kiespumpen en gång till innan jag gick in. Bra motstånd igen, och denna gången var det sinnes segt att få upp, nästan som att den fastnat. När Kiespumpen kom upp genom röret såg jag något "intressant" - en rätt stor bit blått rör som hängt med Kiespumpen upp och troligtvis kilat fast den där nere. Och kolla bifogat vad som fanns i Kiespumpen :) massa blåa delar, gängor. Kan det vara gängor mellan sumpen och det första röret?

Bajs antar jag.
Neeeeee.. F-n va trist..
Innan jag hade gjort några drastiska åtgärder skulle jag nog försöka ”känna efter” var röret gått av så jag visste att det var sumpen som brustit. Om det var så skulle jag nog prova att dra upp röret ca 15-20 cm för att vara säker på att det inte stod på det som är av och gått ner med jordborret igen ock mätt hur långt ner jag kom och var det tar stopp. Om sträckan är det samma trots att man lyft lite borde det tyda på att delar av röret fortfarande sitter fast men om det nu var minst 20 cm längre borde det innebära att chansen är stor att röret är ”helt” fram till där det brustit. Om det var så skulle jag nog försöka på olika vis att komma vidare neråt. Kan man konstatera att det är rörbitar borde de gå att spräcka och få upp eller peta undan så man kommer vidare ner. Är där en sten kan det bli värre om den är stor och då kanske ett nytt hål är enda lösningen. Men om man kom vidare så har du iofs ingen sump men kanske inte hela världen om man tappar en halvmeter filter längs ner och fyller med bentonit eller grus?

G Grundsuteräng skrev:
Hur mycket mer vatten kan filterbrunnen leverera om man jämför med rörspetsbrunn.Rörspetsbrunnen är ett slutet system som kanske suger in nytt vatten i röret medans filterbrunnen är ett öppet system och bottenventilen kanske suger in luft om det blir brist på vatten.Då måste jag lossa kopplingarna och fylla vatten i ledningen,tänker jag rätt eller gör jag en tankevurpa.
Du tänker rätt.
Hur mycket mer en filterbrunn kan ge är svårt att svara på för det beror på markförhållanden. Teoretiskt kan man säga (och nu svär jag i kyrkan) att en filterbrunn ger sämre flöde om du har grundvatten nära mark, än nerspolad sil och rörspets. Problemet med rörspetsar är att de oftast bara är 1m och har därför liten filterarea medans med en filterbrunn är det lätt att komma upp i stor filterarea. Om man har små fraktioner i vattenförande lager så ger en filterbrunn väldigt lite flöde nära markytan medan nerspolad sil eller rörspets kan ge mer då man kan suga ut vattnet ur marken. Däremot om du har grundvatten lite längre ner säg att grundvattennivån är nere på 6-7m, då är filterbrunn enda alternativet för en som vill göra brunnen själv. Iom att du kan ha en djupbrunnspump i en filterbrunn.
En annan nackdel med rörspetsar förutom att de har liten area är att det är lätt att få med sand i vattnet.
Sen ska det sägas att du kan dra in luft även i en rörspets om man inte har tillräckligt med vatten över spetsen. När man tar ut vatten så sänker man lokalt grundvattennivån.
Jag har själv gjort filterbrunn, rörspetsbrunn och många nerspolade silar. I marken hos mig med omnejd funkar nerspolade silar allra bäst. Vi har väldigt liten fraktion i marken, grundvatten på 2m men sen ett tjockt lerlager nere på 5-6m.
Fortsätt att fråga om jag svamlar för mycket.

M Mardigan skrev:
Du tänker rätt.
Hur mycket mer en filterbrunn kan ge är svårt att svara på för det beror på markförhållanden. Teoretiskt kan man säga (och nu svär jag i kyrkan) att en filterbrunn ger sämre flöde om du har grundvatten nära mark, än nerspolad sil och rörspets. Problemet med rörspetsar är att de oftast bara är 1m och har därför liten filterarea medans med en filterbrunn är det lätt att komma upp i stor filterarea. Om man har små fraktioner i vattenförande lager så ger en filterbrunn väldigt lite flöde nära markytan medan nerspolad sil eller rörspets kan ge mer då man kan suga ut vattnet ur marken. Däremot om du har grundvatten lite längre ner säg att grundvattennivån är nere på 6-7m, då är filterbrunn enda alternativet för en som vill göra brunnen själv. Iom att du kan ha en djupbrunnspump i en filterbrunn.
En annan nackdel med rörspetsar förutom att de har liten area är att det är lätt att få med sand i vattnet.
Sen ska det sägas att du kan dra in luft även i en rörspets om man inte har tillräckligt med vatten över spetsen. När man tar ut vatten så sänker man lokalt grundvattennivån.
Jag har själv gjort filterbrunn, rörspetsbrunn och många nerspolade silar. I marken hos mig med omnejd funkar nerspolade silar allra bäst. Vi har väldigt liten fraktion i marken, grundvatten på 2m men sen ett tjockt lerlager nere på 5-6m.
Fortsätt att fråga om jag svamlar för mycket.
Tackar för ett utförligt svar.
Jag har i första hand tänkt ha brunnen som källa till dricksvatten,har idag en pump som tar vattnet från älven men det används bara till tvätt/diskvatten och den får vara kvar om jag inte kan göra så stora vattenuttag från min nya tilltänkta brunn.Är det något annat jag bör tänka på när jag ska använda brunnen till dricksvatten?
Det är en sommarstuga som det gäller där jag varken har tvätt/diskmaskin eller avlopp om det nu har någon betydelse.

G Grundsuteräng skrev:
Tackar för ett utförligt svar.
Jag har i första hand tänkt ha brunnen som källa till dricksvatten,har idag en pump som tar vattnet från älven men det används bara till tvätt/diskvatten och den får vara kvar om jag inte kan göra så stora vattenuttag från min nya tilltänkta brunn.Är det något annat jag bör tänka på när jag ska använda brunnen till dricksvatten?
Det är en sommarstuga som det gäller där jag varken har tvätt/diskmaskin eller avlopp om det nu har någon betydelse.
Jag är ingen dricksvattenexpert men spontant känner jag att man inte vill ta ut vattnet för nära ytan om det ska drickas. Då finns det nog risk att man får med ytvatten och kanske ojämn kvalitet på vattnet. Om jag vore du skulle jag börjat med att borra ner i marken för att se vad man har för fraktioner och för att se var grundvattnet finns. Därefter är det dags att bestämma vilken typ av brunn man vill göra. Antingen köpa förlängningsbart jordborr eller som jag förlänga ett gammalt isborr man har liggandes.

M Mardigan skrev:
Jag är ingen dricksvattenexpert men spontant känner jag att man inte vill ta ut vattnet för nära ytan om det ska drickas. Då finns det nog risk att man får med ytvatten och kanske ojämn kvalitet på vattnet. Om jag vore du skulle jag börjat med att borra ner i marken för att se vad man har för fraktioner och för att se var grundvattnet finns. Därefter är det dags att bestämma vilken typ av brunn man vill göra. Antingen köpa förlängningsbart jordborr eller som jag förlänga ett gammalt isborr man har liggandes.
Kollade på biltemas pumpar och såg att dom inte var konstruerade för dricksvatten,kan det vara gummimembramet som inte är dricksvattengodkänt?Kanske inte högsta kvaliten på pumpar men dom har oftast hemma alla reservdelar till dom.

Ska du anlägga brunn för dricksvatten får du kolla även sugslang och kopplingar så de är godkända för det.
Svårt att svara dig ang Biltemas pump då vi inte vet vilken du tittar på. Bäst svar i just den frågan får du troligen av Biltemas Kundstupport.
Sen behöver du veta att allt annat är godkänt för dricksvatten också samt ev. ta vattenprov och skicka in

M mortimer skrev:
Ska du anlägga brunn för dricksvatten får du kolla även sugslang och kopplingar så de är godkända för det.
Svårt att svara dig ang Biltemas pump då vi inte vet vilken du tittar på. Bäst svar i just den frågan får du troligen av Biltemas Kundstupport.
Sen behöver du veta att allt annat är godkänt för dricksvatten också samt ev. ta vattenprov och skicka in
M Mardigan skrev:
Kollade på pdf dokumentet som finns på biltemas sida och där stod det att den inte fick användas med dricksvatten.Ska kolla lite andra pumpar,jula säljer en del bättre pumpar.
Den här kollade jag på biltema:
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/pumpautomat-pa-1301-2000038619
Har kollat på sgu's hemsida och dom som har borrat efter vatten har stött på berg mellan 24 och 28 meter .Jag har varit med när grannarna grävde en brunn med grävmaskin och där låg grundvattnet någonstans mellan 4 och 5 meter och det var bara fin sand.Tror första metern är lite olika material men sen är det bara sand.Hur brukar tillrinningen vara när det är sand,säkert svårt att svara på men mellan tummen och pekfingret?Tänkte då på en filterbrunn med tre stycken filterrör.

Sand/grus är det bästa för filterbrunn. När det gäller tillrining samt för själva borrningen.
Om du ska ha dricksvatten så skulle göra köra filterbrunn med betonitplugg i botten samt betonit mellan foder och brunnsrör. Samt djuphålspump med borrlock.

Hej

Jag är lite osäker på hur jag ska fortsätta, men har typ tänkt 2 scenarion:

1: Jag kör ner borren igen, kanske med ett mindre borrhuvud (har 70 mm hemma) och köttar med den, i hopp om att ta sönder så mycket som möjligt av sumpen så att den inte är i vägen. Detta utgår då ifrån att det är sumpröret som har vikt sig och att det första filterröret är hyfsat intakt. Fortsätter sedan med Kiespumpen och hoppas på att komma längre ner på så sätt. Detta förutsätter ju också att det inte är en sten som är i vägen eller liknande.

2. Lyfter upp alla rör och börjar på nytt ställe en bit bredvid. Gängorna på filterröret längst ner är förstörda, så jag är 1 filterrör mindre. Tur jag köpte 4 st antar jag.

Om det blir scenario 2, kommer detta att ske senare i sommar på min semester, eller början på hösten. Jag hade hoppat på att vara hyfsat färdig vid det här laget, och har lite andra projekt jag vill börja med hemma. Vi har ju trots allt vatten i vår bef. rörspets, men det hade varit kul att effektivt kunna vattna gräsmattan om det blir en varm sommar. Det positiva är väl att jag nu "vet hur man gör", och att man kan ha bra med vikt från början, så jag tror det går rätt fort att ta sig fram de 8 första meterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.