803 120 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Jag kör vanlig "jetpump" på bevattningen.
Sen kör jag djuphålspump i filterbrunnen för husets kylsystem.
Jag har 3 st filterbrunnar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen kör jag djuphålspump i filterbrunnen för husets kylsystem.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har 3 st filterbrunnar
Snyggt! Be för mig o min filterbrunn tack.
Tack för svar! Mätte lite snabbt igår i min iver men kanske 2-3 m till vattenspegeln och sedan 2 m vattendjup som sagt, ska mäta ikväll igen. Funderar på att köpa en dränkbar pump, kanske denna med en lyfthöjd på 6,5 m:M Mardigan skrev:Jag tycker att du ska skaffa en pump. Att pumpa ut vatten är bästa sättet att mäta tillrinningen. Fortsätter nivån att sjunka kontinuerligt vid ett visst flöde så är tillrinningen mindre än du pumpar ut. Om du pumpar ut tills det bara är 0,5-1 m vatten kvar så kan du justera flödet från pumpen tills nivån ligger still, där har du tillrinningen. Om där är väldigt lite tillrinning så kan du ändå använda brunnen eftersom där är ca 1500 liter om dina uppskattade mått stämmer vilket skulle ge 90 minuters vattnande med en hyfsad vattenspridare + det vattnet som rinner till under tiden du vattnar. Hur långt är det från markytan ner till vattenytan?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../drankbara-pumpar/drankbar-pump-731104/#tab02
Men förstår jag det rätt att det är svårt att hitta tillrinningsflöde (om det rinner till) med en dränkbar pump. Därav ditt förslag med en pump som du kan styra flödet med och kanske hitta ett flöde runt 20-30 l/min där vattennivån inte sjunker?
Redigerat:
Den där pumpen funkar nog bra att mäta tillrinning med också. Du kan styra flödet genom att knippa eller klämma ihop slangen bara. För att mäta flödet utan flödesmätare kan du använda en 10l hink och mäta tiden det tar att fylla hinken. Sen ska du ha med dig att den pumpen troligtvis ger 133l/m vid 0m lyfthöjd sen tappar den i flöde för varje meter. Det är inte säkert att den ger så högt flöde när brunnen börjar bli tom. Lyfthöjden är höjden från vattenspegel till slangensutlopp inte från var pumpen befinner sig.T Tobbe_G skrev:Tack för svar! Mätte lite snabbt igår i min iver men kanske 2-3 m till vattenspegeln och sedan 2 m vattendjup som sagt, ska mäta ikväll igen. Funderar på att köpa en dränkbar pump, kanske denna med en lyfthöjd på 6,5 m:
[länk]
Men förstår jag det rätt att det är svårt att hitta tillrinningsflöde (om det rinner till) med en dränkbar pump. Därav ditt förslag med en pump som du kan styra flödet med och kanske hitta ett flöde runt 20-30 l/min där vattennivån inte sjunker?
Bra att grundvattnet är ganska högt då blir det inga problem med en vanlig billig jetpump om du sedan bestämmer dig för att investera.
Nä, precis, motsvarande dränkbara pump på Biltema ser ut så här:M Mardigan skrev:Den där pumpen funkar nog bra att mäta tillrinning med också. Du kan styra flödet genom att knippa eller klämma ihop slangen bara. För att mäta flödet utan flödesmätare kan du använda en 10l hink och mäta tiden det tar att fylla hinken. Sen ska du ha med dig att den pumpen troligtvis ger 133l/m vid 0m lyfthöjd sen tappar den i flöde för varje meter. Det är inte säkert att den ger så högt flöde när brunnen börjar bli tom. Lyfthöjden är höjden från vattenspegel till slangensutlopp inte från var pumpen befinner sig.
Bra att grundvattnet är ganska högt då blir det inga problem med en vanlig billig jetpump om du sedan bestämmer dig för att investera.
Logga in
Skapa konto
Ska testa helt enkelt, inhandling i veckan och test till helgen, ska bli ruggigt spännande. Tack för värdefull input.
Om jag vill försöka lista ut tillrinningen i mitt rör, är det mer lämpligt att ha en pem-slang som går nästan till botten? Eller spelar det någon roll?
I min värld bör du ha den nästintill hela vägen ner, typ 2-5dm från botten för att undvika sten/grus m.m.. Har du t.ex slangen för högt upp så räknar du ju inte in/med den tillrinningen som sker under slangen ner till botten allteftersom du gör vattenuttag från röretI ibrakadabra skrev:
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Tackar så mycket,behöver jag foderrör om jag fixar allt på en helg?Monterar jag 3st en meters filter bitar på rad eller finns det längre bitar?TotalControl skrev:Dessa delar behöver du om du ska göra en filterbrunn på samma sätt som mig.
Jordborr: för att borra ner till grundvattennivå. Längd beroende hur djupt ner grundvattnet ligger på.
[länk]
Foderrör: Försprång för att hålla hålet öppet så den inte rasar igen, Längd även där beroende på hur djupt du kom ner med jordborren.
[länk]
Filterör: Där hade jag använt mig av 3 meter filterör, slits 0.3 mm
[länk]
Släta brunnsrör: Hur många beroende på djupet du siktar på. Du vill ha ner hela filtersektionen under grundvattnet. Så om du har grundvattnet på 3 meter och använder dig av 3 meter filter så måset du ner minst 7-8 meter. Dvs 4-5 meter brunnsrör. Ett av rören kapar du i mitten. Använder ena halvan som sumprör längst ner i botten, den andra halvan till stupstocken.
Sumprören fasar du invändigt. Så jordmaterialet vill styras in i sumpen. Samt du får en mindre area som ska tryckas ner i marken.
[länk]
Stupstock: Den ställer du dina vikter på.
Du använder den halvan som blev över från röret du kapade till sump. Då gängar du bara av stupstocken vartefter du ska gänga på nya brunnsrör när du kommer djupare och djupare ner.
Jag köpte stupstocken klar. De flesta tillverkar en egen som förmodligen blir bättre.
De köpta är rätt små så man får inte plats med så mycket tyngder i form av trädgårdsplattor eller vad de må nu vara.
[länk]
Kiespump: Som du använder dig av när du ska driva ner brunnsrören/filter under grunvattenytan.
Fungerar även med en plunscher. Men det har jag aldrig testat.
[länk]
Isgrus: Som du häller ner i botten av brunnen ca 30 cm för att skapa ett grusfilter då ändan av brunnen är öppen.
Hur mycket du ska hälla i kollar du redan inna du sätter igång. Du tar din tilltänkta sumpbit och ställer ner i en hink. Häller ner isgrus i sumpröret så du får ca 30 cm med grus i. Sen tar du bara bort sumpröret från hinken. När du är klar med brunnen så häller du i isgrusen från hinken ner i brunnen. En säck räcker att köpa. Kommer att bli över från säcken.
[länk]
Vissa pluggar med bentonitlera. Jag gjorde inte så för jag ville ha ändan öppen då de ökar kapaciteten på brunnen då du även får en tillrining därifrån och inte bara genom slitsarna.
Lycka till
Är kiesepumpen att föredra istället för pluncher gissar att det blir mer vätska och lite mindre sand med pumpen?Plunchen kanske har svårt att få fast den blöta fina sanden,kanske någon som testat?
Vet någon hur en filterbrunn står sig mot en grävd brunn i vattenmängd,en grävd brunn lyckas du nog inte komma lika djupt med innan det blir problem med att få upp sanden,bara en tanke från en helt novis brunnanläggare