M Mardigan skrev:
Vad tror ni andra om att göra filterbrunn i filterbrunnen om det nu skulle vara så att leran är det som nyper fast röret? Alltså om man kört med DN 125 genom leran och sedan ta DN 110 eller 100 och fortsätta neråt under leran. Då kan man ju fortfarande ha en djupbrunnspump och behöver förhoppningsvis bara kiespumpa 3-4 meter vilket går lätt i rätt fraktioner. Blir ju dock mycket rör att köpa plus troligtvis en kiespump till om den är för stor för nästa rör.
Jag har haft precis samma tankar... Det som är trist förutom det du redan nämt är att utbudet och priserna på pumpar blir sämre och dyrare samt att tillrinningen såklart blir sämre/mindre i ett smalare rör. Men trots detta så är det ju faktiskt en lösning som borde vara hyfsat enkel och att man skulle få sin brunn iaf..
Jag har oxå lekt med tanken att dra upp rören man har i backen nu och gå ner med ett grövre (typ billigt avloppsrör) för att sedan fortsätta ner med de man har när det tar stopp. Mer jobb men borde gå att använda samma kiesepump och hålet har man ju redan banat väg för..:thinking:

Kan man köra med ett ner grävt vatten System till gräsmattan om man får ut typ 35 l/m?

Har ca 7,5 m rör under mark nu. Eftersom jag börjat kiespumpa ovanför grundvattennivån så har jag fyllt på med kommunalt vatten innan jag pumpat. Men nu tycker jag att vattnet jag fyller på med försvinner väldigt snabbt, vilket det inte gjort tidigare.

Kan det vara så att jag träffat en ådra? Har, som jag tidigare skrivit, borrat mig ner med jordborr ett par meter bort till ca 9m djup utan att något vatten dök upp.

Micke

S Sbbblom skrev:
Kan man köra med ett ner grävt vatten System till gräsmattan om man får ut typ 35 l/m?
Ja, men var noga med att dela upp det på tillräckligt många zoner/ventiler så att flödet räcker.

U upa skrev:
Ja, men var noga med att dela upp det på tillräckligt många zoner/ventiler så att flödet räcker.
Ok jag har typ 250 kvm gräsmatta i en rektangel.. hur många liter krävs för en zon?

P Pyromanapa skrev:
Har ca 7,5 m rör under mark nu. Eftersom jag börjat kiespumpa ovanför grundvattennivån så har jag fyllt på med kommunalt vatten innan jag pumpat. Men nu tycker jag att vattnet jag fyller på med försvinner väldigt snabbt, vilket det inte gjort tidigare.
Om du fortfarande behöver fylla på med kommunalt för att kunna kiespumpa tror jag snarare att marken är mer mottagligt för vattnet du fyller på och att det rinner undan än att du är i en ådra.

Kan det vara så att jag träffat en ådra? Har, som jag tidigare skrivit, borrat mig ner med jordborr ett par meter bort till ca 9m djup utan att något vatten dök upp.

Micke

S Sbbblom skrev:
Ok jag har typ 250 kvm gräsmatta i en rektangel.. hur många liter krävs för en zon?
Läs på om ex hunter mp rotator så kan du räkna på det själv. Det är lätt att få fram uppgifter på hur stort flöde varje spridare behöver och hur stort område varje spridare täcker. Dessa finns bland annat på rinkabyrör och östorps bevattning.

• Gilla
Sbbblom
  • Laddar…
U upa skrev:
Jag har haft precis samma tankar... Det som är trist förutom det du redan nämt är att utbudet och priserna på pumpar blir sämre och dyrare samt att tillrinningen såklart blir sämre/mindre i ett smalare rör. Men trots detta så är det ju faktiskt en lösning som borde vara hyfsat enkel och att man skulle få sin brunn iaf..
Jag har oxå lekt med tanken att dra upp rören man har i backen nu och gå ner med ett grövre (typ billigt avloppsrör) för att sedan fortsätta ner med de man har när det tar stopp. Mer jobb men borde gå att använda samma kiesepump och hålet har man ju redan banat väg för..:thinking:
Ja kostnadsmässigt hade det inte blivit så dyrt för dig om du först kört ner 160 pvc avloppsrör, kostar typ 400kr för 6m. Men jag tror att man i det fallet ska försöka få ner den första rörbiten i ett stycke minst lika långt som leran är tjock för att slippa skarv i leran. Jag gjorde så att jag började med en hel 6m längd men det blir lite svajigt när man måste stå på stege för att kiepumpa;) . Enligt mina beräkningar är min första skarv framme vid leran nu vilket kan vara det som gjorde att det tog stopp.
Vad det gäller pumpar så tror jag att det skulle gå fint med en 95mm pump i ett DN115 rör och kanske till och med ett DN100 rör. Jag räknade ut att i mitt 110 avloppsrör som är ca 104mm invändigt, att springan runt en 95mm pump nästan motsvarar en pem 50 slang. Men nu köpte jag nån billig kinapump från expondo som är 75mm i diameter, ska ge 3800l/h och lyfta 80m för endast 2200kr.
Btw ska jag prova att trycksätta mitt 110 rör i veckan med våran spolpump dels för att se hur lätt borran tar emot höga flöden och dels för att se om kanske röret lossnar och går lätt i leran igen.

• Gilla
upa
  • Laddar…
Tänkte lassa på upp mot 7-800 kg och köra lite med jordborren i röret nu i veckan. Återkommer med resultat.

• Gilla
  • Wow
upa och 2 till
  • Laddar…
T
God kväll filterbrunnsborrare! Har följt tråden under en tid och beundrar ert engagemang och att ni hjälper varandra, stor eloge till er alla!

Jag har så klart också funderat på filterbrunn. Våra förutsättningar verkar tyvärr inte vara de bästa med låg genomsläpplighet i moränlera. Men, har länge funderat på att kolla en gammal handpump som står gömd bakom buskar i hörnet av vår tomt och delas av fyra tomter. Lyfte på den gamla handpumpen ikväll och döm av min förvåning är det en gjuten brunn med en diameter på säkert minst 1 meter. Sänkte ner en tyngd och uppskattar vattendjupet till ca. 2 meter. Området är en gammal odlingskoloni så troligtvis har brunnen försett kolonin med vatten. Hur kontrollerar jag lättast tillrinningen i brunnen? Min pappa har en pump hemma hos sig men vill inte gärna koppla loss den för att testa här. Annars är det väl bara att hyra/ köpa en jetpump eller dränkbar pump för att kolla om jag tömmer brunnen. Eller kanske först testa att fylla brunnen med vatten och se om den sväljer undan? Ganska spännande måste jag säga. Tacksam för era svar!

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
God kväll filterbrunnsborrare! Har följt tråden under en tid och beundrar ert engagemang och att ni hjälper varandra, stor eloge till er alla!

Jag har så klart också funderat på filterbrunn. Våra förutsättningar verkar tyvärr inte vara de bästa med låg genomsläpplighet i moränlera. Men, har länge funderat på att kolla en gammal handpump som står gömd bakom buskar i hörnet av vår tomt och delas av fyra tomter. Lyfte på den gamla handpumpen ikväll och döm av min förvåning är det en gjuten brunn med en diameter på säkert minst 1 meter. Sänkte ner en tyngd och uppskattar vattendjupet till ca. 2 meter. Området är en gammal odlingskoloni så troligtvis har brunnen försett kolonin med vatten. Hur kontrollerar jag lättast tillrinningen i brunnen? Min pappa har en pump hemma hos sig men vill inte gärna koppla loss den för att testa här. Annars är det väl bara att hyra/ köpa en jetpump eller dränkbar pump för att kolla om jag tömmer brunnen. Eller kanske först testa att fylla brunnen med vatten och se om den sväljer undan? Ganska spännande måste jag säga. Tacksam för era svar!
Jag tycker att du ska skaffa en pump. Att pumpa ut vatten är bästa sättet att mäta tillrinningen. Fortsätter nivån att sjunka kontinuerligt vid ett visst flöde så är tillrinningen mindre än du pumpar ut. Om du pumpar ut tills det bara är 0,5-1 m vatten kvar så kan du justera flödet från pumpen tills nivån ligger still, där har du tillrinningen. Om där är väldigt lite tillrinning så kan du ändå använda brunnen eftersom där är ca 1500 liter om dina uppskattade mått stämmer vilket skulle ge 90 minuters vattnande med en hyfsad vattenspridare + det vattnet som rinner till under tiden du vattnar. Hur långt är det från markytan ner till vattenytan?

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
Annars är det väl bara att hyra/ köpa en jetpump eller dränkbar pump för att kolla om jag tömmer brunnen. Tacksam för era svar!
Jag hade köpt en dränkbar pump med slang från Jula eller Biltema. Kostar inte många kronor.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
G Grundsuteräng skrev:
Vad kostar en filterbrunn att anlägga och var hittar jag delarna till den?Behövs det oftast en djupbrunnspump eller klarar man sig med en jetpump och en vanlig bottenventil med pemslang i mellan?
Se min post här.

https://www.byggahus.se/forum/threads/roerspetsbrunn.95223/page-86#post-3720268

Då kan du göra ett kit så ser du vad det kostar.

Det går att köra med vanlig jetpump och botteventil. Jag kör så på bevattningen. Ja förutsatt att du har vatten grundare är 7-8 meter. Skulle vilja påstå att djuphålpump är smidigare kanske även bättre.

Är det någon här som kör djuphålspump i sin filterbrunn egentligen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.