802 969 läst · 6 209 svar
803k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Foderör kan vara en billig försäkring att det inte rasar in. Min senaste brunn hade jag dock inte foder för hade inget hemma. Men det tog bara några timmar till jag var klar.G Grundsuteräng skrev:Tackar så mycket,behöver jag foderrör om jag fixar allt på en helg?Monterar jag 3st en meters filter bitar på rad eller finns det längre bitar?
Är kiesepumpen att föredra istället för pluncher gissar att det blir mer vätska och lite mindre sand med pumpen?Plunchen kanske har svårt att få fast den blöta fina sanden,kanske någon som testat?
Vet någon hur en filterbrunn står sig mot en grävd brunn i vattenmängd,en grävd brunn lyckas du nog inte komma lika djupt med innan det blir problem med att få upp sanden,bara en tanke från en helt novis brunnanläggare
Har aldrig jobbat med pluncher bara kiespump. Men läste igår att tar man bort kolven så kan man plunscha med kiespumpen. Har inte kikat om det går att fästa rep utan kolv på erdhbohrers kiespump.
Annars är kiespumpen bäst i sand. Plunschern är mer allround.
Jag hade kört som vanligt med filterrören. 0.5-1m sump sen 1 meters filter så många man tror dig få ner.
Grävd brunn kan jag inte uttala mig så mycket om. Gör man den rätt med grus i botten och en bit runtom som lär den ge bra med vatten om man kommer tillräckligt djupt.
Hur ser SGU för dig ut?
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Har inte kollat sgu's karta men jag vet att det är ca 15-20 meter sand,dom som har borrat har fått problem med järn och allt vad det för med sig.Har hittat en åder som rinner ut i en slänt som går ner mot Kalixälven och tänkte placera brunnen så långt från slänten jag kan för att få bättre tryck i vattnet.TotalControl skrev:Foderör kan vara en billig försäkring att det inte rasar in. Min senaste brunn hade jag dock inte foder för hade inget hemma. Men det tog bara några timmar till jag var klar.
Har aldrig jobbat med pluncher bara kiespump. Men läste igår att tar man bort kolven så kan man plunscha med kiespumpen. Har inte kikat om det går att fästa rep utan kolv på erdhbohrers kiespump.
Annars är kiespumpen bäst i sand. Plunschern är mer allround.
Jag hade kört som vanligt med filterrören. 0.5-1m sump sen 1 meters filter så många man tror dig få ner.
Grävd brunn kan jag inte uttala mig så mycket om. Gör man den rätt med grus i botten och en bit runtom som lär den ge bra med vatten om man kommer tillräckligt djupt.
Hur ser SGU för dig ut?
Jag hänger inte med på vad du får 3,5 bar ifrån?M mortimer skrev:
Pumpkurvan visar en pump som ger max ca 0,6 bar vilket motsvarar 6 meter. När hans brunn är nästan tom ger pumpen i kurvan ca 15l/min.
Skarven och leran har jag koll på.M Mardigan skrev:Ja kostnadsmässigt hade det inte blivit så dyrt för dig om du först kört ner 160 pvc avloppsrör, kostar typ 400kr för 6m. Men jag tror att man i det fallet ska försöka få ner den första rörbiten i ett stycke minst lika långt som leran är tjock för att slippa skarv i leran. Jag gjorde så att jag började med en hel 6m längd men det blir lite svajigt när man måste stå på stege för att kiepumpa . Enligt mina beräkningar är min första skarv framme vid leran nu vilket kan vara det som gjorde att det tog stopp.
Vad det gäller pumpar så tror jag att det skulle gå fint med en 95mm pump i ett DN115 rör och kanske till och med ett DN100 rör. Jag räknade ut att i mitt 110 avloppsrör som är ca 104mm invändigt, att springan runt en 95mm pump nästan motsvarar en pem 50 slang. Men nu köpte jag nån billig kinapump från expondo som är 75mm i diameter, ska ge 3800l/h och lyfta 80m för endast 2200kr.
Btw ska jag prova att trycksätta mitt 110 rör i veckan med våran spolpump dels för att se hur lätt borran tar emot höga flöden och dels för att se om kanske röret lossnar och går lätt i leran igen.
Har möjlighet att bygga ställning och kan ta garagetaket till hjälp om det behövs så det ska nog gå bra att få ner 6 meter i ett stycke.
Ska bli intressant att höra hur det går med spolpumpen..
40l/min blir 2,4m3/h. Går du in i pump kurvan så och mäter på Y axeln där så landar du på 35-37m vilket i bar blir 3,5-3,7. Då förutsatt vid optimala förhållande o lyfthöjd 0m (pumpen står i vattnet hela tiden nästintill och bara ska kasta ut vattnet o inte någon höjd på trycksaken, typ flytta vattnet i sidled)M Mardigan skrev:
Ok, trodde att du refererade till pumpkurvan i #3491. Men då är det någon annan pumpkurva alltså.M mortimer skrev:40l/min blir 2,4m3/h. Går du in i pump kurvan så och mäter på Y axeln där så landar du på 35-37m vilket i bar blir 3,5-3,7. Då förutsatt vid optimala förhållande o lyfthöjd 0m (pumpen står i vattnet hela tiden nästintill och bara ska kasta ut vattnet o inte någon höjd på trycksaken, typ flytta vattnet i sidled)
6 meter 160 mm, var det bara en längd då, tänker mest på om man har 3 meters , hur skarvar man dom, med lim, tätflänsen är grövre är röret samt lite koniskt och kommer att kärva mot hålets kanter och kanske inte gå ner,. Om man kan få ner något längre än 3 meter respektive 6 meter.M Mardigan skrev:
Precis, kurvan i 3491.M Mardigan skrev:
Enheten på X axeln verkar dock vara felaktigt angiven. Förmodar Biltema menar 1, 2 3,4,5,6 m3/h och inte 1000m3/h, 2000m3/h, 3000m3/h o.s.v vilket vore en mastodontpump utan dess like
Ser det nu... blev en faktor 10 fel där.TotalControl skrev:
Van vid riktiga pumpar på typ 50m/5bar i det aktuella vattenuttaget man har behov kring
Jag har dragit ner 110 mm avloppsrör. Markavloppsrör finns i pvc vilket går bra att limma med tangit. Jag sågade av röret precis under tätningen så man slipper ”flänsen” men får ju kvar 5cm som är lite större där nästa rör går i. Att röret är lite tjockare på sina ställen gör inte så mycket i sand men i lera blir det värre.J jonaserik skrev:
Sena Grappar.
Kom precis in efter en underbar (nåja) session av brunnsborrande.
Jag började med att spruta lite gardenaslang för att lösa upp "geggan" i botten. Sen tog jag upp röret typ 30 cm. Efter det på med vikter, 750 kg .
Röret gick ju direkt ner till där jag drog upp det ifrån, kanske att det sjönk några centimeter till. Marginellt i så fall.
Jag testade med Kiespumpen, och som tidigare så får jag bra motstånd och upp kommer mycket och endast grus i bifogad bild. Men Kiespumpen bottar på samma ställe i röret vid ca 8 meter.
Jag testade sedan med jordborren, jag var ensam idag så jag gjorde samma mojäng som han på filmen som du länkade till @TotalControl. Tack för tips!
Jordborren fastnar också på samma ställe i röret, jag kan alltså inte borra mig längre ner, till slut bara tar det stoppar när jag snurrar. Jag var ändå envis och tog i som fan etc.
Nu började jag tänka att antingen är det en stenjävel eller har typ sumpen vikt sig, se bifogad ritning?
Jag testade med Kiespumpen en gång till innan jag gick in. Bra motstånd igen, och denna gången var det sinnes segt att få upp, nästan som att den fastnat. När Kiespumpen kom upp genom röret såg jag något "intressant" - en rätt stor bit blått rör som hängt med Kiespumpen upp och troligtvis kilat fast den där nere. Och kolla bifogat vad som fanns i Kiespumpen massa blåa delar, gängor. Kan det vara gängor mellan sumpen och det första röret?
Bajs antar jag.
Kom precis in efter en underbar (nåja) session av brunnsborrande.
Jag började med att spruta lite gardenaslang för att lösa upp "geggan" i botten. Sen tog jag upp röret typ 30 cm. Efter det på med vikter, 750 kg .
Röret gick ju direkt ner till där jag drog upp det ifrån, kanske att det sjönk några centimeter till. Marginellt i så fall.
Jag testade med Kiespumpen, och som tidigare så får jag bra motstånd och upp kommer mycket och endast grus i bifogad bild. Men Kiespumpen bottar på samma ställe i röret vid ca 8 meter.
Jag testade sedan med jordborren, jag var ensam idag så jag gjorde samma mojäng som han på filmen som du länkade till @TotalControl. Tack för tips!
Jordborren fastnar också på samma ställe i röret, jag kan alltså inte borra mig längre ner, till slut bara tar det stoppar när jag snurrar. Jag var ändå envis och tog i som fan etc.
Nu började jag tänka att antingen är det en stenjävel eller har typ sumpen vikt sig, se bifogad ritning?
Jag testade med Kiespumpen en gång till innan jag gick in. Bra motstånd igen, och denna gången var det sinnes segt att få upp, nästan som att den fastnat. När Kiespumpen kom upp genom röret såg jag något "intressant" - en rätt stor bit blått rör som hängt med Kiespumpen upp och troligtvis kilat fast den där nere. Och kolla bifogat vad som fanns i Kiespumpen massa blåa delar, gängor. Kan det vara gängor mellan sumpen och det första röret?
Bajs antar jag.
Medlem
· Norrbotten
· 90 inlägg
Hur mycket mer vatten kan filterbrunnen leverera om man jämför med rörspetsbrunn.Rörspetsbrunnen är ett slutet system som kanske suger in nytt vatten i röret medans filterbrunnen är ett öppet system och bottenventilen kanske suger in luft om det blir brist på vatten.Då måste jag lossa kopplingarna och fylla vatten i ledningen,tänker jag rätt eller gör jag en tankevurpa.G Grundsuteräng skrev:Har inte kollat sgu's karta men jag vet att det är ca 15-20 meter sand,dom som har borrat har fått problem med järn och allt vad det för med sig.Har hittat en åder som rinner ut i en slänt som går ner mot Kalixälven och tänkte placera brunnen så långt från slänten jag kan för att få bättre tryck i vattnet.
Jag har tänkt samma som du. Väntar med spänning på svar.G Grundsuteräng skrev:Hur mycket mer vatten kan filterbrunnen leverera om man jämför med rörspetsbrunn.Rörspetsbrunnen är ett slutet system som kanske suger in nytt vatten i röret medans filterbrunnen är ett öppet system och bottenventilen kanske suger in luft om det blir brist på vatten.Då måste jag lossa kopplingarna och fylla vatten i ledningen,tänker jag rätt eller gör jag en tankevurpa.