9 212 läst · 60 svar
9k läst
60 svar
Rimligt pris för att bygga två enkla innerväggar?
Menar du att det kostar 15 000kr att bygga en innervägg! Hur motiverar du det priset? Du kan spalta upp varje moment och mtrl kostnad och vad varje arbetsmoment kostarClaes Sörmland skrev:
Två arbetsdagar. Enmansjobb. Titt på plats på morgonen, sen materialinköp. Reglat till slutet av dag 1 eller morgonen dag 2. Gips dag 2 under fm eller tidig eftermiddag. Lite städning och sen hem före 16:00, kanske via en tur förbi sopstationen.
Typiskt sett max 15 000 kr per dag inklusive material för småjobb av denna typ. Så jag gissar på något under 30 000 kr. Sen blir det ju ROT på 16 h arbete.
Det är löjeväckande det du påstår
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 040 inlägg
Det enda löjeväckande i denna tråden är din och ett gäng andras bristande läsförståelse. Är det verkligen så svårt att förstå "Typiskt sett max 15 000 kr"?S Snickargubben Jesper skrev:
Spännande att du så bergsäkert uttalar dig om priser för ett jobb i Stockholms innerstad och sedan hänvisar till en leverantör som inte finns i närheten av Stockholm...V VisionW skrev:Får jag fråga vad du får ge? Mitt pris just nu under dem senaste veckorna har legat på 87,12kr inkl moms. Jag handlar på AB Karl Hedin och har gjort det de senaste 8-10åren. Vi har inte Bauhaus här men jag har gjort jämförelser mellan Kbygg, Hedins, Beijer, byggma, och har alltid fått bäst pris på Hedins.
Det spelar förmodligen in att jag har varit trogen till Hedins under alla år men kan ingen erbjuda bättre priser så har jag ingen anledning att byta. Vilken Hedins brädgård jag än handlar på i landet så skickas fakturan till min säljare på lokala brädgården för prissättning innan den skickas till mig.
Jag känner att vi egentligen är på samma sida i den här tråden men att vi ändå på något sätt lyckas hamna på kant med varandra.
Min filosofi är enkel. Jag behöver inte tjäna mina pengar på att sälja material. Men jag kommer ta en timpenning som jag går runt på och gör vinst. Det är inte många yrken som räknar med att göra +-0 resultat. Majoriteten av mina jobb är fastpris och jag ligger på en vinstmarginal på 10-12% årsvis.
Visst finns det de som är billigare i andra delar av landet, men det hjälper knappast en hantverkare som ska göra ett jobb i Stockholm?
Det får mig även att anta att dina tidsuppskattningar inte heller tar hänsyn till restider under rusningstid, trängselavgifter, parkeringskostnader och så vidare.
Kan du tänka dig att ta TS jobb för det priset du angav blir det nog en väldigt nöjd kund, men en hantverkare som går rejält back...
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Och det är väl mest elektriker och rörmokare som ligger uppe närmare maxbeloppet. En bubblare är murare för de är så förbannat svåra att få tag på. Men just skivskruvande snickare finns det flest av så konkurrensen är ju hög där vilket driver ned priset.B Bästerortarn skrev:
Men man vet aldrig, har ett fall där en jäkla målarfirma tog över 40 000 kr för att måla ett litet rum vitt två varv. Alltså småspackla några hål, slipa snabbt, maska och två varv med rollern. Eller installation av en standardinnedörr med karm för 30 000 kr (tvåmansjobb dock). Men dessa fall var inte mot prismedveten konsument ska sägas, bästa kunden är en okunnig BRF eller större organisation, gärna offentlig. Så man skäms inte för sig på Stockholmsmarknaden.
Om en yrkesman inte kan bygga 4,6 M vägg på fyra timmar plus att ev bära fram Mtrl löjligt dyrt men han kanske har handledare/rådgivare med sig ” det borde han ha ”K Klockanpå skrev:
Har du frågat vilken utbildning erfarenhet han har yrkesbevis mm
Just en innervägg förstår inte jag heller varför man skulle leja ut, det är inte komplicerat på något sätt. Jag är kvinna och jobbar som tjänsteman och har byggt innervägg i två olika hus, med en tonåring som hantlangare.
Prissättningen är fascinerande ibland. Jag betalade lika mycket för en elektriker som bytte trasiga armaturer i ett badrum som för två snickare som bytte ut en ytterdörr. Det första jobbet tog en timme på plats och det andra fem timmar.
Prissättningen är fascinerande ibland. Jag betalade lika mycket för en elektriker som bytte trasiga armaturer i ett badrum som för två snickare som bytte ut en ytterdörr. Det första jobbet tog en timme på plats och det andra fem timmar.
Du kan kontrollera företaget mot Skatteverket och se deklarationen och även snickarens privata deklaration inkomst det är offentliga uppgifter.S Snickargubben Jesper skrev:
Och glöm inte att ta referenser och titta på
något han byggt om han inte vill visa något objekt så anlita en annan snickare, lita inte på bilder han har hittat på nätet
Fråga en kompis som hobbybygger 200kr/Tim hoppa över ROT på hobby får man tjäna pengar till en viss nivå helt lagligt ring skatteverket och frågaK Klockanpå skrev:
När ROTavdraget höjs så höjer snickaren sin timlön: L
Jämför när ROT. Kom då blev snickarens lön högre fakta: det är bara att googla och lära
När du skrivit på avtalet skickar företaget i bästa fall en lärling eller dylikt skriv in i avtalet vem som ska utföra HELA arbetet och be att få se yrkesbevis och erfarenhetS Snickargubben Jesper skrev:
Du behöver åka ut på plats för att se vad som ska göras, därefter åka och hämta material.S Snickargubben Jesper skrev:
Det kan mycket väl innebära att du inte är på plats med material förrän efter lunch.
Sedan ska du jobba fram till 16 om du är hantverkare, så du har fortfarande inte fått väggen klar på dina 4 timmar plus att bära material, utan behöver komma tillbaka dag 2.
Dag 2 slutför du arbetet, städar och tar med dig avfallet och sätter dig i bilköer till deponi.
Och visst, att slänga upp en vägg går fort, men det ska även fixas lister som kunden gillar, du vet inte heller om du behöver göra anpassningar av väggar eller golv innan det är dags att slänga upp väggen förrän du har kommit dit första gången.
I slutänden många saker som lätt dar ut detdär 4 timmars jobbet tilltvå dagar.
Populärt i forumet
-
Möte med banken förhandla ränteavdrag/ränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Skulle jag bestridit?
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.