9 212 läst · 60 svar
9k läst
60 svar
Rimligt pris för att bygga två enkla innerväggar?
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 784 inlägg
Är du aktiv i Stockholm?ACME skrev:
"Mitt pris" är något pris under 30 000 kr för två dagars jobb inklusive alla kostnader men med material. T ex 22 000 kr.
Jag undrar om TS kan hitta någon som vill göra det för 15 000 kr som föreslogs från Norrbotten.
Så du gissar på 20 000 kr. Det ligger inom ramen för "mitt pris", det är ett belopp under 30 000 kr.ACME skrev:
Därav "mitt pris" på något belopp under 30 000 kr. Det tar höjd för både att det är Stockholm och någon gammal knepig lägenhet.ACME skrev:
Huruvida 16 timmar är rimligt beror på omständigheterna. Stockholm + 3,10 m i takhöjd = troligen någonstans i innerstan vilken snabbt kan fördyra.
En villa eller lägenhet i nedre botten någonstans i Stockholms utkanter är en sak, en våning fem trappor upp på Östermalm där man är förpassad till köksingångens hiss på 0,7 x 0,7 m eller dess spiraltrapphus där en hel skiva inte kan bäras upp, ens på två man, är något helt annat..
[bild]
Som alla dessa "Vad kostar X"-trådar så blir svaren ofta ganska irrelevanta för TS om inte mer info än några mått anges. Vad innebär till exempel "enkel innervägg"? Är den isolerad? Plywood/OSB bakom gipsen? Taklister? Slät vit sockel, eller måste vi åka till Sekelskifte och hämta en passande? Står den på parkett som ska frigöras för rörelsemån? Osv..
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 784 inlägg
Så troligen en BRF m a o. Missa inte ventilationsproblematiken för nya eller ändrade rum och att du behöver styrelsens tillstånd för ändringar av ventilationen med anledning av nya rum.K Klockanpå skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 784 inlägg
Klart de gör om de kan. Konsumentmarknaden är dock svårare än om kunden är en BRF eller ett statligt fastighetsbolag utan koll. Konsumenterna måste ju betala med egna skattade pengar.L Lutte skrev:
Ja, jag är verksam i Stockholm.Claes Sörmland skrev:
Det är inte priset i sig jag opponerar mig emot, det är att du påstår att man ska räkna med att en snickare debiterar 15k per dag. Det kan såklart inträffa om man har dyrt material men aldrig i normalfallet.Claes Sörmland skrev:
Inte i Stockholms innerstad. Andra förutsättningar än de Lutte har och angav.Claes Sörmland skrev:
Du vränger orden. Att ta höjd för knepiga förutsättningar innebär fler timmar, men du har tydligt angett 16 timmar som ett väl tilltaget tidsintervall.Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 784 inlägg
Nu har du läst illa. Jag angav "max 15 000 kr per dag", det är det högsta belopp jag kan tänka mig att en snickare vågar klämma till med på Stockholmsmarknaden i en fastprisoffert medan det sannolika beloppet ligger under detta.ACME skrev:
Ja, jag är verksam i Stockholm.
Det är inte priset i sig jag opponerar mig emot, det är att du påstår att man ska räkna med att en snickare debiterar 15k per dag. Det kan såklart inträffa om man har dyrt material men aldrig i normalfallet.
Inte i Stockholms innerstad. Andra förutsättningar än de Lutte har och angav.
Du vränger orden. Att ta höjd för knepiga förutsättningar innebär fler timmar, men du har tydligt angett 16 timmar som ett väl tilltaget tidsintervall.
Arbete 6870krK Klockanpå skrev:
Material 6 075kr om du vill ha 70mm vägg med 12mm plywood och gips.
Vill du enbart ha gips blir kostnaden 2 229kr
Resor 550kr
Totalt inkl moms efter 30%-rot 11 423kr (med plywood)
Totalt pris inkl moms efter 50%-rot 10 060kr
Utveckla gärna hur du kom fram till de priserna.V VisionW skrev:
Enbart reglar och gips till de väggarna kostar drygt 3100 kr på Bauhaus. Sen ska du väl ha lite skruv och plugg till regelverket, gipsskruv, lister, täckmaterial, sopsäckar, deponikostnader, och kanske 10% ovanpå det.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"

Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Det anser i alla fall jag (som aldrig anlitar hantverkare) vara ett betydligt mer realistiskt pris för ett liknande jobb än 15.000:-/dag....V VisionW skrev:
Samtidigt skulle jag inte bli det minsta förvånad om någon snickare offererar att utföra det för 30.000:- och hoppas att kunden har "noll-koll"...
Kunde inte låta bli att räkna på det, 15,000:-/dag blir 3,375,000:-/år om man räknar på 5 dagar i veckan och 45 arbetsveckor om året, en ganska verklighetsfrånvänd siffra i mina ögon för att såga o spika lite.
Du svarar inte på min fråga, och din uträkning är knappast realistiskt när ditt pris inte täcker kostnaderna för materialet. Vad räknar du med för arbetstid då?K Kasken skrev:Det anser i alla fall jag (som aldrig anlitar hantverkare) vara ett betydligt mer realistiskt pris för ett liknande jobb än 15.000:-/dag....
Samtidigt skulle jag inte bli det minsta förvånad om någon snickare offererar att utföra det för 30.000:- och hoppas att kunden har "noll-koll"...
Kunde inte låta bli att räkna på det, 15,000:-/dag blir 3,375,000:-/år om man räknar på 5 dagar i veckan och 45 arbetsveckor om året, en ganska verklighetsfrånvänd siffra i mina ögon för att såga o spika lite.
15000 kr per dag debiterar ingen snickare.
Jag får inte betalt för att hantera reklamationer, betala och bokföra verifikationerna och vissa fall är det kopplat till lagerkostnader. Det finns inget företag i världen som går +/-0 på att sälja material.K Kasken skrev:
jaha nej jag räknar inte med hyllpriser. Jag har 10% påslag på material från det jag får ge. Om du betalar för mycket för material så kan jag rekommendera dig att byta brädgård 🤔ACME skrev:
Men du fick mig på punkten med lister den räknade jag faktiskt inte med.
Och jag tar inte betalt för fulla askar/lådor med skruv utan jag tar betalt för det jag använder.