9 212 läst · 60 svar
9k läst
60 svar
Rimligt pris för att bygga två enkla innerväggar?
343 kr i timmen exklusive moms? Det är inte år 2005 längre..K Kasken skrev:
Ditt inlägg är bara ytterligare ett exempel på hur fel det blir när folk frågar efter priser på internetforum. Helt taget ur luften och med noll verklighetsförankring.
Du har tur om du har folk runt dig som vill jobba för 430 kr/h… håll hårt i dem.K Kasken skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Jag tycker det fungerar utmärkt med att folk frågar efter priser på internetforum. Man får en korrekt storleksordning på priset och i de fall vi har gissat (som nu sker i denna tråd) och sedan jämfört med verkligt utfall så har detta forum legat spot on.ACME skrev:
Jag arbetar själv som anställd vanlig grovarbetare inom industrin med en helt normal lön, vilket just nu ligger runt 200:-/tim, det ger en månadslön runt 35.000:-V VisionW skrev:
Vi borde båda få ungefär lika mycket kvar i fickan om du som egenföretagare fakturerar lite mer än det dubbla?
Det är inte direkt kärnfysikforskning eller hjärnkirurgi att såga plankor och spika spikar, jag känner att väldigt många hantverkare är aningen verklighetsfrånvända när de värdesätter sin arbetsinsats.
Att få 2st innerväggar byggda som tråden handlar om ska absolut inte behöva kosta mer än 10,000:- totalt inkl precis allt.
Det är för att slippa ge mig in i dessa diskussioner som jag personligen aldrig anlitar hantverkare utan istället gör allting själv, då slipper man känna sig totalt blåst, rånad och utnyttjad.
Nu råkade jag bara sitta vid datorn och slösurfa, jag drar mig ur innan detta spårar ur mer.
K Klockanpå skrev:
200kr timkostnadK Kasken skrev:Jag arbetar själv som anställd vanlig grovarbetare inom industrin med en helt normal lön, vilket just nu ligger runt 200:-/tim, det ger en månadslön runt 35.000:-
Vi borde båda få ungefär lika mycket kvar i fickan om du som egenföretagare fakturerar lite mer än det dubbla?
Det är inte direkt kärnfysikforskning eller hjärnkirurgi att såga plankor och spika spikar, jag känner att väldigt många hantverkare är aningen verklighetsfrånvända när de värdesätter sin arbetsinsats.
Att få 2st innerväggar byggda som tråden handlar om ska absolut inte behöva kosta mer än 10,000:- totalt inkl precis allt.
Det är för att slippa ge mig in i dessa diskussioner som jag personligen aldrig anlitar hantverkare utan istället gör allting själv, då slipper man känna sig totalt blåst, rånad och utnyttjad.
Nu råkade jag bara sitta vid datorn och slösurfa, jag drar mig ur innan detta spårar ur mer.
62,8kr/h arbetsgivaravgift
9kr/h 4,5% tjänstepension
24kr/ semesterersättning
= det betyder att du kostar din arbetsgivare 295,8kr i timmen utan att ta i beaktande om du har en jobbmobil, verktyg, kläder, arbetsbil, försäkringar.
Jag får inte ihop kalkylen på 430kr/h tyvärr. Men kudos till dem som får det. Jag är fullbokad konstant och ligger på 687kr inkl. Moms.
Det handlar inte om hur svårt det är att slå hammaren, det handlar om att veta vart du ska slå.
Det finns 10 klåpare på varje duktig snickare. Jag skulle vilja påstå att jag är 1 av dem 10 därav sätter jag mitt pris därefter.
Om jobben sinar och kunderna slutar ringa då får jag tänka om vid min prissättning.
Du räknar alltså med att göra detta jobb inklusive materialinköp, etablering och sophantering i Stockholms innerstad på tio timmar, inklusive tullar och parkeringskostnader samt sälja materialet inklusive påslag för 40% lägre pris än Bauhaus? Då kan jag tro att du är fullbokad..V VisionW skrev:jaha nej jag räknar inte med hyllpriser. Jag har 10% påslag på material från det jag får ge. Om du betalar för mycket för material så kan jag rekommendera dig att byta brädgård 🤔
Men du fick mig på punkten med lister den räknade jag faktiskt inte med.
Och jag tar inte betalt för fulla askar/lådor med skruv utan jag tar betalt för det jag använder.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Borde du då inte höja ditt pris så att du får t ex 80% beläggning och högre timlön som kompenserar för den lägre beläggningen? Att du är fullbokad antyder väl att du ligger för lågt i pris i förhållande till vad marknaden vill betala?V VisionW skrev:
Magstarkt att kalla en yrkeskår kriminell baserat på en känsla som uppenbarligen inte har förankrats i någon form av realistisk kalkyl.K Kasken skrev:Jag arbetar själv som anställd vanlig grovarbetare inom industrin med en helt normal lön, vilket just nu ligger runt 200:-/tim, det ger en månadslön runt 35.000:-
Det blir ju sjävklart orimligt för dig om du jämför med Bauhaus. Jag kan ju inte kolla vilken brädgård som är dyrast i Sverige och sedan basera mitt pris på det. Om jag får ge 87kr för en gips skiva varför ska jag då ta 119kr? Jag lägger på 10% och så får jag ihop 600kr i påslag på enbart det här lilla jobbet. Det är varken girigt eller lågt i min mening.ACME skrev:
10% är fullt rimligt, men vilken brädgård säljer en normalgipsskiva för 87 kr inklusive moms? Bauhaus är ju inte direkt kända för sina höga priser.V VisionW skrev:Det blir ju sjävklart orimligt för dig om du jämför med Bauhaus. Jag kan ju inte kolla vilken brädgård som är dyrast i Sverige och sedan basera mitt pris på det. Om jag får ge 87kr för en gips skiva varför ska jag då ta 119kr? Jag lägger på 10% och så får jag ihop 600kr i påslag på enbart det här lilla jobbet. Det är varken girigt eller lågt i min mening.
Får jag fråga vad du får ge? Mitt pris just nu under dem senaste veckorna har legat på 87,12kr inkl moms. Jag handlar på AB Karl Hedin och har gjort det de senaste 8-10åren. Vi har inte Bauhaus här men jag har gjort jämförelser mellan Kbygg, Hedins, Beijer, byggma, och har alltid fått bäst pris på Hedins.ACME skrev:
Det spelar förmodligen in att jag har varit trogen till Hedins under alla år men kan ingen erbjuda bättre priser så har jag ingen anledning att byta. Vilken Hedins brädgård jag än handlar på i landet så skickas fakturan till min säljare på lokala brädgården för prissättning innan den skickas till mig.
Jag känner att vi egentligen är på samma sida i den här tråden men att vi ändå på något sätt lyckas hamna på kant med varandra.
Min filosofi är enkel. Jag behöver inte tjäna mina pengar på att sälja material. Men jag kommer ta en timpenning som jag går runt på och gör vinst. Det är inte många yrken som räknar med att göra +-0 resultat. Majoriteten av mina jobb är fastpris och jag ligger på en vinstmarginal på 10-12% årsvis.
Det billigaste alternativet där jag har konto är Bauhaus. De ger saftiga tre procent i rabatt till oss byggare så jag betalar 106 kr för en 90x250-skiva. KBygg och Beijer ligger ca 20-40 kr högre per skiva.V VisionW skrev:Får jag fråga vad du får ge? Mitt pris just nu under dem senaste veckorna har legat på 87,12kr inkl moms. Jag handlar på AB Karl Hedin och har gjort det de senaste 8-10åren. Vi har inte Bauhaus här men jag har gjort jämförelser mellan Kbygg, Hedins, Beijer, byggma, och har alltid fått bäst pris på Hedins.
Nejdå. Inte på kant. Bara olika syn på vad det borde kosta, och sedan är det lätt att läsa tonen fel.V VisionW skrev:Det spelar förmodligen in att jag har varit trogen till Hedins under alla år men kan ingen erbjuda bättre priser så har jag ingen anledning att byta. Vilken Hedins brädgård jag än handlar på i landet så skickas fakturan till min säljare på lokala brädgården för prissättning innan den skickas till mig.
Jag känner att vi egentligen är på samma sida i den här tråden men att vi ändå på något sätt lyckas hamna på kant med varandra.
Efter att ha arbetat 35 år i den här stan har jag svårt att se hur man ska hinna utföra detta jobb på mindre än två dagar.
Alla brädgårdar ligger utanför city så man hamnar ofrånkomligen i bilköer efter materialinköp, och är adressen på fel plats så kan man få snurra 30-60 min innan man har en parkeringsplats (nu ska iofs parkering vara enkel enl ts). Det kan utan problem ta en halv dag innan materialet är på plats, bilen parkerad och jobbet redo att påbörjas.
När man sedan är klar ska man till en ÅVC, igen utanför stan, och kasta sopor mot avgift, alternativt ställa upp en byggsäck för en dryg tusenlapp plus moms. Minst 90 spänn i trängselavgifter och 240 i parkeringsavgifter per dag i stan ska inte heller missas.
Rimligt tänk.V VisionW skrev:
Ja jösses....
Det är ju inte direkt farligt att försöka jobba lite själv om man är fullt frisk. Och inte kräver ledigt tid hemma.
Ofta gör vi arbetsbyten.
Nämner bara att jag som INTE är snickare, för några år sedan la nytt yttertak på våran enplansvilla.
Köpte begagna byggställning som jag sedan sålde bort hälften av o s v.
En polare, byggare hjälpte mig 20 timmar. Sönerna engagerade ungefär lika mycket.
Ja, fy.... Som pensionär spenderade
jag typ 2 månader med att knalla sig omkring på taket, med snickarbälte.
- Två släta väggar inomhus skulle inte kosta mig många kronor.
Pyssel med ventillation skulle jag lösa lätt, liksom att sätta in dörrar.
Hur tänkte sig TS lösa fönster?
Det är ju inte direkt farligt att försöka jobba lite själv om man är fullt frisk. Och inte kräver ledigt tid hemma.
Ofta gör vi arbetsbyten.
Nämner bara att jag som INTE är snickare, för några år sedan la nytt yttertak på våran enplansvilla.
Köpte begagna byggställning som jag sedan sålde bort hälften av o s v.
En polare, byggare hjälpte mig 20 timmar. Sönerna engagerade ungefär lika mycket.
Ja, fy.... Som pensionär spenderade
jag typ 2 månader med att knalla sig omkring på taket, med snickarbälte.
- Två släta väggar inomhus skulle inte kosta mig många kronor.
Pyssel med ventillation skulle jag lösa lätt, liksom att sätta in dörrar.
Hur tänkte sig TS lösa fönster?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "snickarbälte"

Snickarbälten
Snickarbälten är ett oumbärligt verktyg för alla som arbetar inom bygg- och hantverksyrken. De ger inte bara en praktisk förvaringslösning för alla dina verktyg och tillbehör, utan hjälper också till att hålla dina händer fria så att du
Läs mer
När våra fyra barn var i tonåren behövdes ett rum till.
Delade av vardagsrummet mitt mellan dess två fönster och radiatorer.
Rummet blev 4 x 3 m.
Reglade upp vanlig 4 m vägg med 2 x 4".
På med gipsskivor och isolering emellan.
Tapetsering och listning. Klart.
Dörr monterades med ingång från tvättstugan.
Tilluft fanns redan 2 tilluft från ventillationen i tidigare hela vardagsrummet. Frånluftssluss togs upp i vägen till tvättstugan, bredvid dörren ovan.
Minns inte kostnaden... Men köpte nytt material från billigaste bygghandeln på orten.
Spik, gipsskruv, en halv burk lack mm
Ja, ja... Hade alla verktyg sedan tidigare.
Delade av vardagsrummet mitt mellan dess två fönster och radiatorer.
Rummet blev 4 x 3 m.
Reglade upp vanlig 4 m vägg med 2 x 4".
På med gipsskivor och isolering emellan.
Tapetsering och listning. Klart.
Dörr monterades med ingång från tvättstugan.
Tilluft fanns redan 2 tilluft från ventillationen i tidigare hela vardagsrummet. Frånluftssluss togs upp i vägen till tvättstugan, bredvid dörren ovan.
Minns inte kostnaden... Men köpte nytt material från billigaste bygghandeln på orten.
Spik, gipsskruv, en halv burk lack mm
Ja, ja... Hade alla verktyg sedan tidigare.
Redigerat:
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Möte med banken förhandla ränteavdrag/ränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Skulle jag bestridit?
Jämför din bolåneränta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.