TS du vill att ett företag renoverar ditt badrum och du är för det första mycket tydlig med att alla regler ska följas och det ska stå i avtalet och dessutom ska en besiktningsman kontinuerligt övervaka arbetet..

Om du hittar nån att göra ditt badrum får du räkna med minst 50% dyrare offert för alla som hör om en sån kund förstår att här kommer det bli ett jobb man får ha en gubbe/gumma ståendes i hallen i beredskap allt eftersom du hittar dammkorn och icke optimalt inställd spolning på toaletten och så vidare.

Jag säger inte att du har fel jag säger bara att hantverkaren kan inte veta om du är fullt utvecklad badrumshaverist eller om du verkligen bara är mån om reglerna och inget annat. 😊

• Gilla
Hell och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Snälla du... lugna nu ner dig och inse hur den praktiska verkligheten fungerar. 😱
Förklara hur man ska kunna se fuktskyddet om man t.ex sätter en Purus Insert !!

Det är inte viktigt för mina kunder.
Det viktiga är för dem att de får ett badrum levererat som håller tätt och ifall där skulle ske några framtida skador så har de dokument som gör att det är mitt ansvar och jag kan påvisa att det är korrekt utfört.

Pratar i skrivande stund med min målare om detta och på en besiktning senast igår fick plattsättaren gå in och täcka tätskiktet under klinkerramen med fix för inte det fick vara synligt. 😉

Detta är en sak som är väldigt luddig också för har man fuktskydd bakom en inbyggnadstoalett så ska detta täckas innan man bygger in fixturen för fuktskyddet får inte ligga öppet så just den raden i BBV ger jag inte mycket för faktiskt.
Jag kör med sunt förnuft och det har hittills räckt i 20år.
Bra! Det ärar dig att du pratar med kunderna om avsteg. Så de tycker det är okej.

Men jag påstår fortfarande att det går. Det kanske (det vet jag inte) bero på val av golvbrunn. Men som proffs väljer man väl efter kundens krav? Skönt för dig att dina kunder inte tycker det ör viktigt.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
TS du vill att ett företag renoverar ditt badrum och du är för det första mycket tydlig med att alla regler ska följas och det ska stå i avtalet och dessutom ska en besiktningsman kontinuerligt övervaka arbetet..

Om du hittar nån att göra ditt badrum får du räkna med minst 50% dyrare offert för alla som hör om en sån kund förstår att här kommer det bli ett jobb man får ha en gubbe/gumma ståendes i hallen i beredskap allt eftersom du hittar dammkorn och icke optimalt inställd spolning på toaletten och så vidare.

Jag säger inte att du har fel jag säger bara att hantverkaren kan inte veta om du är fullt utvecklad badrumshaverist eller om du verkligen bara är mån om reglerna och inget annat. 😊
Badrumshaverist? Hahaha

Vi brukar ta in besiktningsman. De flesta (alla vi mött) är faktiskt uppskattade av serösa företag. Och de ger inte anmärkningar på dammkorn 😂😂😂

Vem har sagt att jag ”bara” är intresserad av reglerna.

Globetrot Byggis1976 skrev:
Badrumshaverist? Hahaha
Jag är på din sida! Du vill att någon annan kommer och gör ett badrum lika noga som du själv hade gjort! Jag fattar till hundra procent.

Det är helt förståeligt men problemet är att tjänsten du efterfrågar tror jag antingen inte finns eller är helt orimligt dyr.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Jag är på din sida! Du vill att någon annan kommer och gör ett badrum lika noga som du själv hade gjort! Jag fattar till hundra procent.

Det är helt förståeligt men problemet är att tjänsten du efterfrågar tror jag antingen inte finns eller är helt orimligt dyr.
Har flera offerter just nu. Har skapat underlag och varit tydlig med besiktningsman mm från start. Inte så dyrt. Faktiskt t.o.m. billigare än vi tagit höjd för.

Men ja. Vi betalar hellre 30,000kr mer för helt korrekt utförande

Bra! Det ärar dig att du pratar med kunderna om avsteg. Så de tycker det är okej.

Men jag påstår fortfarande att det går. Det kanske (det vet jag inte) bero på val av golvbrunn. Men som proffs väljer man väl efter kundens krav? Skönt för dig att dina kunder inte tycker det ör viktigt.
Hahaha... det räknas väl knappast som ett avsteg som gör hela badrummet obrukbart och fel utfört för att man inte ser fuktskyddet vid klämringen SOM ÄR HELT OMÖJLIGT ATT GÖRA MED T.EX PURUS INSERT som väldigt många kunder vill ha idag.

Hahaha... det räknas väl knappast som ett avsteg som gör hela badrummet obrukbart och fel utfört för att man inte ser fuktskyddet vid klämringen SOM ÄR HELT OMÖJLIGT ATT GÖRA MED T.EX PURUS INSERT som väldigt många kunder vill ha idag.
Men då är det okej! Om kunden säger att hen vill ha en speciell typ och du då informerar att vissa delar av Bkr inte kan uppfyllas så har jag absolut inte något problem med det.

Att göra det besiktning bart går alldeles utmärkt! Kanske inte den den bunn du använder? Det vet jag inte.

Har flera offerter just nu. Har skapat underlag och varit tydlig med besiktningsman mm från start. Inte så dyrt. Faktiskt t.o.m. billigare än vi tagit höjd för.

Hur skulle du göra om du stötte på besiktningsmannen som min målare pratade om och som krävde att plattsättaren skulle gå in och täcka fuktskyddet med fix för det inte får ligga synligt... 😉🤣

Jo men sen visar det sig senare om du verkligen fått det du tror eller om det är nån oseriös som bara ser möjligheter att ta extra betalt.

Tycker hur som helst detta är fint läge att låta Byggahus följa arbetet. Du kan ju lägga upp bilder under arbetet. Bättre besiktningsman finns inte 🤔😅

Hur skulle du göra om du stötte på besiktningsmannen som min målare pratade om och som krävde att plattsättaren skulle gå in och täcka fuktskyddet med fix för det inte får ligga synligt... 😉🤣
Det har aldrig hänt mig. Men det händer ju att jag som kund är missnöjd med tex utseende men den avtalade besiktningsmannen säger att det är inom gräns. Då accepterar jag det eftersom det avtalats en besiktningsman. Det låter dock ovanligt att en Bkr besiktningsman skulle kräva att man går emot regler. Det var säkert något annat fel där? Besiktningsn bruket inte heller ”prata med målare” och be denne….låter väldigt märkligt om du frågar mig. De brukar vara mer formella (i alla fall de jag anlitat)

Jo men sen visar det sig senare om du verkligen fått det du tror eller om det är nån oseriös som bara ser möjligheter att ta extra betalt.

Tycker hur som helst detta är fint läge att låta Byggahus följa arbetet. Du kan ju lägga upp bilder under arbetet. Bättre besiktningsman finns inte 🤔😅
Fast med det upplägget med besiktningsman som skall godkänna slutbesiktning kommer klåpare inte få betalt. Så mitt upplägg sållar bort ett par. 2 st av 12 svarade faktiskt direkt efter mitt underlag att de inte vill jobba med besiktningsman. Det är ju helt okej för mig!

Det har aldrig hänt mig. Men det händer ju att jag som kund är missnöjd med tex utseende men den avtalade besiktningsmannen säger att det är inom gräns. Då accepterar jag det eftersom det avtalats en besiktningsman. Det låter dock ovanligt att en Bkr besiktningsman skulle kräva att man går emot regler. Det var säkert något annat fel där? Besiktningsn bruket inte heller ”prata med målare” och be denne….låter väldigt märkligt om du frågar mig. De brukar vara mer formella (i alla fall de jag anlitat)
Nu har inte BKR besiktningsmän och detta var på ett bygge där besiktningen gäller alla delar så därför hörde min målare att plattsättaren fick anmärkning på att det var synligt och fick täcka med fix för att få godkänt på besiktningen.
Men som sagt är verkligheten ofta annorlunda än din teori. 😉

Nu har inte BKR besiktningsmän och detta var på ett bygge där besiktningen gäller alla delar så därför hörde min målare att plattsättaren fick anmärkning på att det var synligt och fick täcka med fix för att få godkänt på besiktningen.
Men som sagt är verkligheten ofta annorlunda än din teori. 😉
Jag menar besiktningsmän som besiktigar mot dessa regler. Sådana finns. På samma sätt som att det finns tex el besiktningsmän.

Men jag tycker att du undviker grundfrågan. Menar du att med inga brunnar på marknaden är det möjligt att göra tätskikt inspektion bart? Så de som monterat dem så hos oss, har de gjort fel?

Finns det något som säger att man måste använda den du pratar om? Bilden på min golvbrunn…vad är fel?

Jag menar besiktningsmän som besiktigar mot dessa regler. Sådana finns. På samma sätt som att det finns tex el besiktningsmän.

Men jag tycker att du undviker grundfrågan. Menar du att med inga brunnar på marknaden är det möjligt att göra tätskikt inspektion bart? Så de som monterat dem så hos oss, har de gjort fel?

Finns det något som säger att man måste använda den du pratar om? Bilden på min golvbrunn…vad är fel?
Alla besiktningsmän går efter de regler som finns men ändå påstår de i detta fallet att det ska täckas ju.

Jag undviker ingenting och det handlar inte om brunnarna utan om klinkerramarna och jo det går att få fuktskyddet synligt med några modeller men de vill gemene Svenssons sällan ha när det byggs badrum idag.

Du snackar om att undvika saker men du undviker själv och svara på om du verkligen inbillar dig att ditt badrum skulle bli underkänt om det enda är att du inte genom att lyfta gallret kan se fuktskyddet vid klämringen... trots det går att visa bilder samt släppa på klämringen för att visa det. 😉🤣

Kolla på denna fina brunn. Inspektion bart tätskikt. Klart att det går. Visar två exempel. Två olika brunnar. Båda gk.

Den övre är inte min, men man ser tätskikt. Den med två pilar installerades av Bkr behörigt företag hos oss. Vi pratade om att det var viktigt för oss…och det var inte ett problem för den. Jag tror inte att de betraktade oss som ”kund från hell” Son du får det att låta 😂
Det kan väl inte vara ok att lägga silikon i underkant av klämring och därigenom ev skapa så vatten kryper under tätmancett. Detta kan inte vara i linje med bkr.

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.