Om man har råd med en besiktningsperson som besöker varje dag för att se alla stegen och tycker att det är prisvärt jämfört med att ta lite bilder som dessutom blir mer objektiva. En besiktningsperson kan vara subjektiv.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja…Hahaha men det ger dig en anmärkning om du skall sälja. Som indikerar att det inte är byggt enligt branschregler. Vi vill ha vårt byggt enligt BKR.

Men det kanske är inspektion bart? Svårt att se på bilden? Ser du tätskikt mellan ram och klämring? Vi har nämligen fått nedslag på att entreprenör som tydligen inte kände till reglerna smetade fix där. Det kostade oss 200kkr i prutning på hus. Dyrt!
Är inte i stånd till och orka gå in i en diskussion med dig för du verkar totalt ha snöat in på totalt meningslösa saker tyvärr och det lär väl sluta med att du får göra ditt badrum själv för du skrämmer bort alla hantverkare bara med dina kommentarer och påstående redan i skrift så hur blir det då inte IRL. 😜🤣

Att det har kostat dig 200k för att man inte kan se om där är fuktskydd eller inte när man lyfter på silen låter fullständigt befängt i min värld då många klinkerramar döljer detta om de ska kunna monteras korrekt.
Du kan ju googla Purus insert som är en vanlig klinkerram idag och se att den t.o.m vilar på klämringen och således döljer allt vad som kan kallas fuktskydd.
Även många "vanliga" klinkerramar kräver så pass med fix så det kommer dölja fuktskyddet om de ska kunna bli fullt undergjutna av bruk vilket också krävs för hållfastheten och enligt BKR.

Jag vet att där står en rad i BBV om detta men ibland måste man använda sunt förnuft också och att man ska behöva gå ner 200k i pris vid en husförsäljning för att inte fuktskyddet syns när man lyfter på silen är bara trams för då är det bara och släppa på klämringen och påvisa att där är fuktskydd... lättförtjänta 200k. 😜🤣
Värre om det sitter en Purus Insert på platsen.

I min värld känns det som där var mer anmärkningar som slog ner på ert badrum än ett icke synligt fuktskydd vid klämringen om ni behövde släppa 200k vid en försäljning.

Som PFO skriver så är ju inte några rörmanschetter synliga heller så som sagt... sunt förnuft är mer värt många ggr och i många delar av reglerna har det under många år använts ordet "bör"... vilket gör det fritt för tolkningar och friskriver de som står bakom reglerna vilket i sig är ganska sjukt.
 
  • Gilla
davvelito och 1 till
  • Laddar…
PFO PFO skrev:
Jag såg anslutningen av tätskikt innan kakel, granskade allt jobb under vägen, alla rörjobb och manchetter runt rör mm. Det är ingen oberoende besiktning utförd. Tätskikt bild.
Snyggt och prydligt utförande med bästa tätskiktet från Centro 😜🥰
Dessutom bildbevis på att de använt Jafos skärmall... 👍
Globetrot Byggis1976 skrev:
Förstår. Men det hjälper dig tyvärr inte vid ev försäljning. Det är därför vi avtalat med att de skall både vara behöriga och bygga enligt bransch reglerna. Ditt försäkringsbolag kan faktiskt också neka dig ersättning ( beror på handläggare). Vissa är superpetiga med att Bkr skall uppfyllas helt. Och det står uttryckligen att man inte får dölja med fix.
Detta är bara fjant...
De har anlitat ett enligt BKR behörigt företag och har dessutom fina bilder på hur proffsigt och korrekt det är utfört så det skulle knappast slå ner på badrummet vid en försäljning och gjort det "icke godkänt" oavsett man ser fuktskyddet vid klämringen eller inte.
Globetrot Byggis1976 skrev:
Kan du dela bild på golvbrunnen? För att se om de lyckas få tätskikt ok där? Många verkar misslyckas med att inte dölja med fix ….
Det är inte ett misslyckande om fuktskyddet döljs av fix... vid utförande får man ibland välja det bästa av två ting och i min egen värld är det viktigare att klinkerramen sitter stabilt då det är simpelt och bildbevisa att där finns korrekt fuktskydd alternativt släppa klämringen för att konstatera det.
Globetrot Byggis1976 skrev:
Verkligen ! Blev den godkänd av besiktningsman? Jag tror att det står i Bkr att det (tätskikt anslutning) skall vara besiktning bart.
Som sagt... det måste undergjutas av bruk för att hållas fast och i verkligheten är där inte många möjligheter till detta utan att dölja fuktskyddet och sen får du sitta i din teoretiska värld och snöa in på skriftliga formuleringar men jag råder sig att släppa detta och fokusera på att du anlitar ett väletablerat behörigt företag för det är trots allt den största säkerhet du kan ha OM det skulle bli ett problem framledes då du kan driva det både mot företaget och kräva hjälp från BKR som "går i godo för det". 😉
 
  • Gilla
  • Haha
PFO och 2 till
  • Laddar…
U
Enklaste är ju att fotografera när tätskicktet är gjort för att kunna visa vid besiktning och försäljning.

Jag ser inte något tätskickt under klinkerramen hos oss, men om det skulle ifrågasättas har jag ett foto när klämringen är monterad innan plattsättningen är gjord. Och ett våtrumsintyg från gvk.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Enklaste är ju att fotografera när tätskicktet är gjort för att kunna visa vid besiktning och försäljning.

Jag ser inte något tätskickt under klinkerramen hos oss, men om det skulle ifrågasättas har jag ett foto när klämringen är monterad innan plattsättningen är gjord. Och ett våtrumsintyg från gvk.
Exakt.... och det väger betydligt tyngre än vad man tror och denna lilla mening i BBV är ganska motsägande och oftast omöjlig att uppfylla i verkligheten med dagens brunnsilar vilket jag redan redogjort för . ;)
 
  • Text från foruminlägg om byggnormer och krav på användning av klinker och bruk.
U
Ja vissa klinkerramar gör det ju omöjligt, titta bara på Jafos egna system.
Illustration av montering för klinkerram till JAFO golvbrunn med sil, centreringsring och klämring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja vissa klinkerramar gör det ju omöjligt, titta bara på Jafos egna system.
[bild]
Exakt den jag bl.a nämnde i inlägg #47 men även med många andra blir det problem om man vill få ordentlig undergjutning för hållfastheten.

Därav jag menar på att man måste jobba med sunt förnuft i de flesta fall och att branschreglerna är en riktlinje och ingen lag som man kan följa varje ord och mening i slaviskt för de är utarbetade av kontorsfolk som man många ggr undrar om de ens varit ute på ett bygge. 😉
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Snyggt och prydligt utförande med bästa tätskiktet från Centro 😜🥰
Dessutom bildbevis på att de använt Jafos skärmall... 👍

Detta är bara fjant...
De har anlitat ett enligt BKR behörigt företag och har dessutom fina bilder på hur proffsigt och korrekt det är utfört så det skulle knappast slå ner på badrummet vid en försäljning och gjort det "icke godkänt" oavsett man ser fuktskyddet vid klämringen eller inte.

Det är inte ett misslyckande om fuktskyddet döljs av fix... vid utförande får man ibland välja det bästa av två ting och i min egen värld är det viktigare att klinkerramen sitter stabilt då det är simpelt och bildbevisa att där finns korrekt fuktskydd alternativt släppa klämringen för att konstatera det.

Som sagt... det måste undergjutas av bruk för att hållas fast och i verkligheten är där inte många möjligheter till detta utan att dölja fuktskyddet och sen får du sitta i din teoretiska värld och snöa in på skriftliga formuleringar men jag råder sig att släppa detta och fokusera på att du anlitar ett väletablerat behörigt företag för det är trots allt den största säkerhet du kan ha OM det skulle bli ett problem framledes då du kan driva det både mot företaget och kräva hjälp från BKR som "går i godo för det". 😉
Okej. Ja, du har rätt. Ingen kräver BKR. Att följa reglerna är bara skit! Och att ha anmärkningar på ett nyrenoverat hus vid försäljning antar jag att du anser höjer husets värde.

Vi får nog bara vara ense om att vi har olika syn.

Vem skulle orka (och en få) hjälp av Bkr. Tror du verkligen på fullaste allvar att de skulle stå i rätten och intyga att vissa delar av deras regler inte behöver efterlevas?
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Okej. Ja, du har rätt. Ingen kräver BKR. Att följa reglerna är bara skit! Och att ha anmärkningar på ett nyrenoverat hus vid försäljning antar jag att du anser höjer husets värde.

Vi får nog bara vara ense om att vi har olika syn.

Vem skulle orka (och en få) hjälp av Bkr. Tror du verkligen på fullaste allvar att de skulle stå i rätten och intyga att vissa delar av deras regler inte behöver efterlevas?
Jisses Amalia...

Du får nog tyvärr öva upp din läsförståelse eftersom du totalt missuppfattar alltihop och verkar ha noll koll på verkligheten som vi arbetar i som är anslutna till dessa branschorganisationer och arbetar enligt branschreglerna varje dag. !!
 
  • Gilla
nb. och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jisses Amalia...

Du får nog tyvärr öva upp din läsförståelse eftersom du totalt missuppfattar alltihop och verkar ha noll koll på verkligheten som vi arbetar i som är anslutna till dessa branschorganisationer och arbetar enligt branschreglerna varje dag. !!
Hahaha…nej men du verkar otroligt nedlåtande som att jag är dum i huvudet?

Jag förstår att du emotsätter dig syftet med vissa regler. Men (från min erfarenhet - som du verkar tycka har noll relevans) så kan du faktiskt stöka till det för dina kunder genom att medvetet inte följa vissa regler.
 
Självfallet ”går man inte ner i pris” på det sättet du tror jag menar. Men för en okunnig köpare är ett nedslag på badrum ett problem. Speciellt om besiktningsman säger att det indikerar att det inte är byggt enligt branchreglerba. Vid golvbrunnen (som de flesta ändå vet är viktig). Att köpare prutar mot sådant är extremt vanligt. Hur mycket beror på. Min erfarenhet är ca kostnaden av att göra om. MEN, det beror på köparen också.

Så, jag håller ändå fast vid att det lätt går att uppnå kravet. Har själv badrum som passerat alla krav.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hahaha…nej men du verkar otroligt nedlåtande som att jag är dum i huvudet?

Jag förstår att du emotsätter dig syftet med vissa regler. Men (från min erfarenhet - som du verkar tycka har noll relevans) så kan du faktiskt stöka till det för dina kunder genom att medvetet inte följa vissa regler.
Absolut inte men jag anser att du har snöat in på en rad i reglerna som många ggr är omöjlig att efterfölja och jag har på flera ställen därför försökt förklara utifrån praktisk erfarenhet att man måste använda sunt förnuft i vissa lägen och en sådan sak som att inte fuktskyddet syns vid klämringen ska omöjligt kunna leda till att man tvingas gå ner 200k vid en husförsäljning då det går att påvisa att det är rätt utfört med hjälp av bilder och genom att släppa på klämringen.
Det är ju inte rimligt och kalla det icke godkänt för att inte den ena meningen i reglerna efterföljs p.g.a att det inte går i verkligheten.
Därav jag ifrågasatte att det känns som där var fler saker som gjorde det icke godkänt liksom.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Absolut inte men jag anser att du har snöat in på en rad i reglerna som många ggr är omöjlig att efterfölja och jag har på flera ställen därför försökt förklara utifrån praktisk erfarenhet att man måste använda sunt förnuft i vissa lägen och en sådan sak som att inte fuktskyddet syns vid klämringen ska omöjligt kunna leda till att man tvingas gå ner 200k vid en husförsäljning då det går att påvisa att det är rätt utfört med hjälp av bilder och genom att släppa på klämringen.
Det är ju inte rimligt och kalla det icke godkänt för att inte den ena meningen i reglerna efterföljs p.g.a att det inte går i verkligheten.
Därav jag ifrågasatte att det känns som där var fler saker som gjorde det icke godkänt liksom.
Men…nu blir jag oroad för dina kunder? Om det är viktigt för dem, tar du ändå beslut själv?
Lyhört ….

Det är inte alls omöjligt att göra det inspektions bart. Vill du se bilder?
 
Redigerat:
  • Haha
davvelito
  • Laddar…
Kolla på denna fina brunn. Inspektion bart tätskikt. Klart att det går. Visar två exempel. Två olika brunnar. Båda gk.

Den övre är inte min, men man ser tätskikt. Den med två pilar installerades av Bkr behörigt företag hos oss. Vi pratade om att det var viktigt för oss…och det var inte ett problem för den. Jag tror inte att de betraktade oss som ”kund från hell” Son du får det att låta 😂
 
  • Närbild av en inspektionsbar byggbrunn med tätskikt och synliga anslutningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på tätskikt vid brunnskant med anteckningar som visar inspektionsområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Globetrot Byggis1976 skrev:
Men…nu blir jag oroad för dina kunder? Om det är viktigt för dem, tar du ändå beslut själv?
Lyhört ….

Det är inte alls omöjligt att göra det inspektions bart.
Snälla du... lugna nu ner dig och inse hur den praktiska verkligheten fungerar. 😱
Förklara hur man ska kunna se fuktskyddet om man t.ex sätter en Purus Insert !!

Det är inte viktigt för mina kunder.
Det viktiga är för dem att de får ett badrum levererat som håller tätt och ifall där skulle ske några framtida skador så har de dokument som gör att det är mitt ansvar och jag kan påvisa att det är korrekt utfört.

Pratar i skrivande stund med min målare om detta och på en besiktning senast igår fick plattsättaren gå in och täcka tätskiktet under klinkerramen med fix för inte det fick vara synligt. 😉

Detta är en sak som är väldigt luddig också för har man fuktskydd bakom en inbyggnadstoalett så ska detta täckas innan man bygger in fixturen för fuktskyddet får inte ligga öppet så just den raden i BBV ger jag inte mycket för faktiskt.
Jag kör med sunt förnuft och det har hittills räckt i 20år.
 
  • Gilla
  • Älska
kulle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.