Men vi kommer besiktiga, så jag skall se om de vill lämna offert.

Men jag kan se tätskikt/manschett utanför klämringen. Så jag ser inget problem, det är besiktningsbart. Sedan kan dessa branch standarder diskuteras, det är inga lagar, det är frivilliga överenskommelser. Det viktiga är att det inte blir fuktskada och vid rivning skulle fusk uppenbara sig. Vi hade fuktskada i golvspånet vid rivning av förra badrummet, som var byggt 2007 enligt bristfällig branchstandard. Inga problem med försäkring.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hur är det med alla andra rörgenomföringar och dess manchetter som omöjligen kan göras besiktningsbart? Här är del av svagheten i dessa branchstandarder som ofta mera skyddar skrået än konsument, och skapar ibland hinder för den öppna EU marknaden och skyddar en liten marknad mot konkurrens.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
PFO PFO skrev:
Men jag kan se tätskikt/manschett utanför klämringen. Så jag ser inget problem, det är besiktningsbart. Sedan kan dessa branch standarder diskuteras, det är inga lagar, det är frivilliga överenskommelser. Det viktiga är att det inte blir fuktskada och vid rivning skulle fusk uppenbara sig. Vi hade fuktskada i golvspånet vid rivning av förra badrummet, som var byggt 2007 enligt bristfällig branchstandard. Inga problem med försäkring.
Exakt. Det är därför man avtalar det. Vilken tur ni hade. Vi har blivit enade pga fix över tätskikt trots bilder.

Du kan inte köpa en golvbrunn i Europa eftersom den saknar säkert vatten märkning som är frivilligt.

PFO PFO skrev:
Hur är det med alla andra rörgenomföringar och dess manchetter som omöjligen kan göras besiktningsbart? Här är del av svagheten i dessa branchstandarder som ofta mera skyddar skrået än konsument, och skapar ibland hinder för den öppna EU marknaden och skyddar en liten marknad mot konkurrens.
Nu förstår jag inte vad du menar? Det finns såvitt jag vet inte något om det i branschregler?

Att avtala att följa BKR är enligt mig kanske inte alltid samma sak som helt fuktsäkert. Det kan säkert uppnås ändå. Det handlar om värde - vid tex försäljning. Du kan såklart uppnå samma om du bygger rätt själv.

Redigerat:
PFO PFO skrev:
Du kan inte köpa en golvbrunn i Europa eftersom den saknar säkert vatten märkning som är frivilligt.
Men, nej. Du har inte helt rätt. Det är inte olagligt att bygga utan att göra det fackmässigt. Men har man avtal om vissa regler är det avtalsbrott och det är olagligt / justeras mot pris. Så, för mitt specifika projekt är det inte frivilligt

Nej, men om de saknas kan det bli läckage precis som vid golvbrunn, så det är inkonsekvent i branchstandard att kräva besiktningsbart vid ett hål men inte ett annat. Så man kan fuska med allt utom golvbrunn manchetter enligt branchstandard utan att få nedslag vid besiktning.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
PFO PFO skrev:
Nej, men om de saknas kan det bli läckage precis som vid golvbrunn, så det är inkonsekvent i branchstandard att kräva besiktningsbart vid ett hål men inte ett annat. Så man kan fuska med allt utom golvbrunn manchetter enligt branchstandard utan att få nedslag vid besiktning.
Ja. Det kan man tycka. Men nu är det ju så skriver. Inte så svårt att följa och tydligt.

Det är ju defakto felbyggt om det saknas korrekt tätskikt och manchetter på andra ställen också. När man anlitar en besiktningsman brukar denne besiktiga fler steg.

Bättre att hålla koll på alla stegen i renoveringen att det är riktigt gjort än att tillämpa en inkonsekvent branchstandard med besiktning. Då besiktning inte ser något annat än brunnsmanchett.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Globetrot och 3 till
  • Laddar…
PFO PFO skrev:
Nej, det kan man inte. Inte med en besiktningsman under byggnationen. Men ja, om du menar visuell vid försäljning ja.

Målet är ju att både värde högt (visuellt) och besiktning skall vara godkänt

PFO PFO skrev:
Bättre att hålla koll på alla stegen i renoveringen att det är riktigt gjort än att tillämpa en inkonsekvent branchstandard med besiktning. Då besiktning inte ser något annat än brunnsmanchett.
Vem har sagt det?

Besiktningsmän tittar på allt!

Därav har jag fotodokumenterat alla stegen om det någon gång blir en fråga, detta är starkare bevis om utförande. Det gäller också om man gör allt själv utan certifikat.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
PFO PFO skrev:
Därav har jag fotodokumenterat alla stegen om det någon gång blir en fråga, detta är starkare bevis om utförande. Det gäller också om man gör allt själv utan certifikat.
Det är bra!

Men om det här med fix i golvbrunnen var nytt för dig, hur vet du att det du dokumenterat visar att det är korrekt?

Jag hade inte tittat hur det såg ut vid golvbrunn ramen tidigare, men jag hade sett till att det var rätt anslutet med tätskikt och klämring innan den kom på plats. Bkr tar inte heller hänsyn till om det är oorganiskt material bakom så som det byggs utan problem i resten av Europa. Det ska enligt bkr vara samma utförande oavsett organiskt eller oorganiskt bakomliggande material. Oorganiskt har inga fuktproblem då det inte kan ruttna/mögla.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.