Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Med snabbt menade jag framförallt att det är imponerande att det står så många BKR-behöriga företag på kö för att kunna hjälpa er redan i början av sommaren. 😉
Ja, eller hur!

Vi har dessutom upplevt att de som vi nu träffar är mycket proffsigare och större än tidigare. Kan det vara att Branschen står still, låg nivå på nybyggnation?

Fick ett första svar från Magnus. Har frågat mer detaljerat.

Hur som så finns det olika typer av produkter som väggnärabrunnar eller klinkerramar som pga. deras konstruktion gör att tätskiktet inte blir inspekterbart. ska besiktningsmannen endast notera att gällande branschregler ej är tillämpart pga då brunnen eller klinkerramens konstruktion som är monterad enligt monteringsanvisning ej möjliggör inspektering av tätskiktet.

Jag uppfattar det som att det KAN vara så, men inte generellt. Men mer kommer.

Fick svar nu: Ja, det är ett avsteg från branchregler om man inte kan bevisa som entreprenör att det går emot monteringsanvisningen.

Så, vi hade nog båda rätt. Det verkar bero på om man väljer den typen där anvisningar inte medger. Men det verkar finnas de som medger också. Väldigt värdefull info. Jag önskar någon kan ge mig referens på monteringsanvisning där detta finns med för Jafo se bild

• Avlopp med synlig Jafo golvbrunn och anslutning, omgivet av klinkergolv och avloppsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Globetrot Byggis1976 skrev:
Fick svar nu: Ja, det är ett avsteg från branchregler om man inte kan bevisa som entreprenör att det går emot monteringsanvisningen.
Var väl superbra och tydligt. "om man inte kan bevisa som entreprenör att det går emot monteringsanvisningen", vilket i alla fall går där man hamnar i detta läge då antingen tillverkare av tätskickt eller tillverkare av sil svarar för detta.

C Cerb skrev:
Var väl superbra och tydligt. "om man inte kan bevisa som entreprenör att det går emot monteringsanvisningen", vilket i alla fall går där man hamnar i detta läge då antingen tillverkare av tätskickt eller tillverkare av sil svarar för detta.
Hade du referens?

Hade du referens?
Välj ut valfri väggnära om du vill ha exempel på hur en sådan monteringsanvisning kan se ut.

C Cerb skrev:
Välj ut valfri väggnära om du vill ha exempel på hur en sådan monteringsanvisning kan se ut.
Aha, de finns inte för den typ av brunn jag har? Jag tänkte en anvisning jag kan använda? Dvs för Jafo

Men jag hittar inte något alls om krav på fix någonstans. Men jag vet inte var jag ska leta?

Jag ska nog prata med Besiktningsman om detta också. Jag vill ju inte ha anmärkningar om de är så dåligt underbyggda som framgår nu. Synd att jag inte hade kunskap då. Även besiktningsman har ju tillgång till alla monteringsanvisningar. Besiktningsmän betalar man ju ca 1500 kr/t för så de borde kunna läsa på specifikt.

Tack för all hjälp och info! Får se var det landar nu då…alltid lika spännande!

Om någon mot förmodan kan hittar referens på att det säger emot anvisning för den golvbrunnen jag har (montering av Jafo) så är jag väldigt tacksam.

Tack för all hjälp och info! Får se var det landar nu då…alltid lika spännande!

Om någon mot förmodan kan hittar referens på att det säger emot anvisning för den golvbrunnen jag har (montering av Jafo) så är jag väldigt tacksam.
Seriöst tror jag tyvärr ingen orkar lägga mer energi på detta nu då alla andra har insett att badrummet är fackmässigt utfört oavsett man kan se fuktskyddet eller inte som sagt och då väljer de hellre att ha en snygg designsil i sin dusch än att man kan se fuktskyddet oavsett det behöver täckas eller inte av fix. 😉 🙏🏼

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Seriöst tror jag tyvärr ingen orkar lägga mer energi på detta nu då alla andra har insett att badrummet är fackmässigt utfört oavsett man kan se fuktskyddet eller inte som sagt och då väljer de hellre att ha en snygg designsil i sin dusch än att man kan se fuktskyddet oavsett det behöver täckas eller inte av fix. 😉 🙏🏼
Det är okej, du behöver inte svara alls. Det är helt upp till dig. Tack!

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.