9 681 läst · 160 svar
10k läst
160 svar
Rimlig offert på badrumsrenovering
Men tack för tipset. Jag återkommer med vad jag får för skriftligt uttalande från BKR. Det skulle vara fantastiskt om det är i enlighet med reglerna att det inte är inspektionbart! Det skulle hjälpa oss mycket vid försäljning 🤗 Bra tips, tack! 🙏
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Det spelar ju egentligen ingen roll för DET är fortfarande inte fackmässigt medan fuktskyddet vid brunnen troligen är det än om det inte är inspektionsbart.Byggis1976 skrev:
Om inget annat har säkert entreprenören en bild som kan visa att det är det. 😉
Lite komiskt att du snöat in så jäkla mycket på just det men annat är helt ok trots det är fackmässigt felaktigt utfört. 😜🤣
Vad är mer felaktigt? Och for real….vad är den praktiska risken med skvallerröret? Enligt besiktningsman var det värre med tätskikt då han kunde se att VVS och luckan var korrekt o snyggt.Paul-Staffanstorp skrev:Det spelar ju egentligen ingen roll för DET är fortfarande inte fackmässigt medan fuktskyddet vid brunnen troligen är det än om det inte är inspektionsbart.
Om inget annat har säkert entreprenören en bild som kan visa att det är det. 😉
Lite komiskt att du snöat in så jäkla mycket på just det men annat är helt ok trots det är fackmässigt felaktigt utfört. 😜🤣
Men du kanske vet den tekniska anledningen till att 6cm är valt? Risk vid 5 cm?
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Det är ju fackmässigt fel att gå ut med rören mindre än 60mm från golv eller väggvinklar då man anser att det försvårar att få dit manschetter på ett korrekt och tillförlitligt sätt.Byggis1976 skrev:
Jag säger inte att där är några praktiska risker utan håller mig till det fackmässiga utförandet men vänd på det då för nu har du snurrat in dig i ett hörn... 😉🤣
Vad är det för praktisk risk med att du INTE SER fuktskyddet vid klämringen... 🤔😜🤣
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Men då …. Då är du inne på samma tanke som jag? Att regler i sig är en sak och praktisk bygg en annan? Som kund har man nog tyvärr höga krav . Jag vill gärna ha det fuktsäkert och enligt reglerna! 😂Paul-Staffanstorp skrev:Det är ju fackmässigt fel att gå ut med rören mindre än 60mm från golv eller väggvinklar då man anser att det försvårar att få dit manschetter på ett korrekt och tillförlitligt sätt.
Jag säger inte att där är några praktiska risker utan håller mig till det fackmässiga utförandet men vänd på det då för nu har du snurrat in dig i ett hörn... 😉🤣
Vad är det för praktisk risk med att du INTE SER fuktskyddet vid klämringen... 🤔😜🤣
Denna typ av lucka var ok 2015. Den sitter 3 meter från våtzon.
Så här ser det ut. Trots anmärkningar på kaklel arbete är vi super nöjda!
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Absolut är vi INTE inne på samma sak eftersom det helt plötsligt inte spelar någon roll för dig att skvallerröret inte är fackmässigt placerat enligt branschreglerna vilket är väldigt enkelt att utföra.Byggis1976 skrev:
Jag menar att du tycker det är viktigt trots att det saknar praktisk relevans?Paul-Staffanstorp skrev:
Och ja, det spelar roll för mig. Har jag sagt annat?
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Nej, för mig är det viktigt för att följa branschreglerna och utföra ett fackmässigt arbete men du skriver ju själv i #90 att det inte spelar dig någon roll för ingenting kan hända där. 😉Byggis1976 skrev:
Det är två helt olika tolkningar.