Men tack för tipset. Jag återkommer med vad jag får för skriftligt uttalande från BKR. Det skulle vara fantastiskt om det är i enlighet med reglerna att det inte är inspektionbart! Det skulle hjälpa oss mycket vid försäljning 🤗 Bra tips, tack! 🙏
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Nja, den är långt ifrån våtzon. Detta kommer inte orsaka skada. Läck indikatorn är korrekt för övrigt och lutar nedåt. Tror det var 0,5cm mot kravet. Det berodde på att golvet med värmen gjöts upp för mycket. Den satt högt upp innan man lade golvvärme.


Det andra fixades.
Det spelar ju egentligen ingen roll för DET är fortfarande inte fackmässigt medan fuktskyddet vid brunnen troligen är det än om det inte är inspektionsbart.
Om inget annat har säkert entreprenören en bild som kan visa att det är det. 😉

Lite komiskt att du snöat in så jäkla mycket på just det men annat är helt ok trots det är fackmässigt felaktigt utfört. 😜🤣
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det spelar ju egentligen ingen roll för DET är fortfarande inte fackmässigt medan fuktskyddet vid brunnen troligen är det än om det inte är inspektionsbart.
Om inget annat har säkert entreprenören en bild som kan visa att det är det. 😉

Lite komiskt att du snöat in så jäkla mycket på just det men annat är helt ok trots det är fackmässigt felaktigt utfört. 😜🤣
Vad är mer felaktigt? Och for real….vad är den praktiska risken med skvallerröret? Enligt besiktningsman var det värre med tätskikt då han kunde se att VVS och luckan var korrekt o snyggt.

Men du kanske vet den tekniska anledningen till att 6cm är valt? Risk vid 5 cm?
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vad är mer felaktigt? Och for real….vad är den praktiska risken med skvallerröret?
Det är ju fackmässigt fel att gå ut med rören mindre än 60mm från golv eller väggvinklar då man anser att det försvårar att få dit manschetter på ett korrekt och tillförlitligt sätt.

Jag säger inte att där är några praktiska risker utan håller mig till det fackmässiga utförandet men vänd på det då för nu har du snurrat in dig i ett hörn... 😉🤣
Vad är det för praktisk risk med att du INTE SER fuktskyddet vid klämringen... 🤔😜🤣
 
snyggt installerat enligt mig. 2015
Berghs Rörteknik AB
 
  • Installation av rörledningar och ventiler i ett skåp, installerat av Berghs Rörteknik AB 2015.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Globetrot Byggis1976 skrev:
snyggt installerat enligt mig. 2015
Berghs Rörteknik AB
Jag är ju inte rörläggare men vad är det gula i skyddsrören... 🤔
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju fackmässigt fel att gå ut med rören mindre än 60mm från golv eller väggvinklar då man anser att det försvårar att få dit manschetter på ett korrekt och tillförlitligt sätt.

Jag säger inte att där är några praktiska risker utan håller mig till det fackmässiga utförandet men vänd på det då för nu har du snurrat in dig i ett hörn... 😉🤣
Vad är det för praktisk risk med att du INTE SER fuktskyddet vid klämringen... 🤔😜🤣
Men då …. Då är du inne på samma tanke som jag? Att regler i sig är en sak och praktisk bygg en annan? Som kund har man nog tyvärr höga krav . Jag vill gärna ha det fuktsäkert och enligt reglerna! 😂

Denna typ av lucka var ok 2015. Den sitter 3 meter från våtzon.
 
Så här ser det ut. Trots anmärkningar på kaklel arbete är vi super nöjda!
 
  • Renoverat badrum med vita kakelväggar, grått klinkergolv och en vas med växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt kaklat badrum med toalettstol och toalettpappershållare, nyrenoverat och städat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagda grå klinkerplattor på ett golv med en vit vägg och synliga fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Globetrot Byggis1976 skrev:
Men då …. Då är du inne på samma tanke som jag? Att regler i sig är en sak och praktisk bygg en annan? Som kund har man nog tyvärr höga krav . Jag vill gärna ha det fuktsäkert och enligt reglerna! 😂

Denna typ av lucka var ok 2015. Den sitter 3 meter från våtzon.
Absolut är vi INTE inne på samma sak eftersom det helt plötsligt inte spelar någon roll för dig att skvallerröret inte är fackmässigt placerat enligt branschreglerna vilket är väldigt enkelt att utföra.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag är ju inte rörläggare men vad är det gula i skyddsrören... 🤔
Det är någon typ av tätning
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Absolut är vi INTE inne på samma sak eftersom det helt plötsligt inte spelar någon roll för dig att skvallerröret inte är fackmässigt placerat enligt branschreglerna vilket är väldigt enkelt att utföra.
Jag menar att du tycker det är viktigt trots att det saknar praktisk relevans?

Och ja, det spelar roll för mig. Har jag sagt annat?
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Det är någon typ av tätning
Precis... det ser ju ut som fogskum 😱😱
Du vet att poängen med skyddsrör är att vattnet ska kunna ta sig genom det ut i skåpet och vidare i skvallerröret va... 😉😱

Alltså är det ju tokfel i min värld att täta dessa.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Precis... det ser ju ut som fogskum 😱😱
Du vet att poängen med skyddsrör är att vattnet ska kunna ta sig genom det ut i skåpet och vidare i skvallerröret va... 😉😱

Alltså är det ju tokfel i min värld att täta dessa.
Ska jag pilla bort det?
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Det är någon typ av tätning
Man ska inte täta skyddsrören..
Är det något du själv har fått för dig att göra, för det är knappast en van rörmockare som hittat på?
 
  • Gilla
  • Älska
kulle och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag menar att du tycker det är viktigt trots att det saknar praktisk relevans?

Och ja, det spelar roll för mig. Har jag sagt annat?
Nej, för mig är det viktigt för att följa branschreglerna och utföra ett fackmässigt arbete men du skriver ju själv i #90 att det inte spelar dig någon roll för ingenting kan hända där. 😉
Det är två helt olika tolkningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.