Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja, de fotodokumenterades inte. Men däremot besiktigades tätskikt och även machetter till allt vid tidigare steg. Det räckte inte…..
Nu missar du garanterat Cerbs poäng också.

Det är inte och jämföra med att göra avsteg mot reglerna genom att utföra ett moment som med röret felaktigt.

Ja, de fotodokumenterades inte. Men däremot besiktigades tätskikt och även machetter till allt vid tidigare steg. Det räckte inte…..
Kan vara hänt att besiktningsmannen noterade att det inte går att se/bevisa vid tillfället att det är korrekt gjort. Det är ju sant, men det betyder inte att det är fel utfört och badrummet inte godkänt bara för det.
Det betyder enbart att man inte i efterhand kan se utförandet för och få bevis för att det är korrekt utfört.

En blålackerad bil är fortfarande blå även parkerad i ett garage, men det är betydligt svårare att bevisa för någon att just bilen i garaget är blå utan att öppna det.

• Gilla
  • Älska
kulle och 3 till
  • Laddar…
Jag tror vi måste skilja på saker. Det är en sak att bygga rätt. Det vet jag att många som inte ens har behörighet klarat alldeles utmärkt! Men om jag som kund betalar för intyg och behörigheter (vilket jag gör) och avtalar med att intyg skall ingå samt att jag vill ha det även besiktningsbar korrekt. Menar ni att det är orimligt höga krav? Eller till och med felaktigt ställda krav?

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Du kan ju liksom jag bara ringa BKR och välja Teknik genom att trycka 2 så är det troligtvis Magnus som svarar och jag har berättat för honom om din envishet och dina 200k avdrag på husförsäljningen p.g.a underkännande.
Hela diskussionen gjorde mig ganska upprörd då jag är jäkligt seriös i mitt utförande av arbeten och då vill jag inte få skit för att jag frångår några regler och utför icke fackmässiga arbeten när det inte stämmer så därför var jag bara tvungen att dubbelkolla en extra gång. 😉
Lycka till med ditt projekt men nu ska jag foga färdigt ett badrumsgolv där man inte ser fuktskyddet... 😜🤣
Jag vet inte varför jag skrattade så mycket åt detta..😂
Tråden har spårat ur helt.

Vem är Magnus liksom?? Knappval 2 😅

Finns inget ställe som Byggahus.

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag tror vi måste skilja på saker. Det är en sak att bygga rätt. Det vet jag att många som inte ens har behörighet klarat alldeles utmärkt! Men om jag som kund betalar för intyg och behörigheter (vilket jag gör) och avtalar med att intyg skall ingå samt att jag vill ha det även besiktningsbar korrekt. Menar ni att det är orimligt höga krav? Eller till och med felaktigt ställda krav?
Nej men var är hantverkaren som vill göra jobbet? Jag skrev innan också att jag tror det är svårt att hitta. Men om du uppdaterar tråden, lägger upp bilder under arbetets gång och det blir enligt reglerna så som du vill så kommer du ha Sveriges bäst dokumenterade badrum.
Köparna kommer stå på kö. Är det husvisning eller Taylor Swift-konsert? Kön ringlar genom kvarteren.....

• Haha
  • Gilla
Peter #11 och 3 till
  • Laddar…
Nej då, det är fullt möjligt att uppnå, om man väljer tätskickt, brunn + sil där detta går att uppnå...
Men många kanske upplever att du begränsar dina val enormt enbart pga. en ganska illa genomtänkt formulering i skrift.

Skulle man istället göra val efter funktion/utseende så finns det andra metoder som påvisats där man kan intyga att badrummet är korrekt utfört.

• Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte varför jag skrattade så mycket åt detta..😂
Tråden har spårat ur helt.

Vem är Magnus liksom?? Knappval 2 😅

Finns inget ställe som Byggahus.
Om man googlar bkr Magnus kommer det upp en trevlig bild på honom.
Hoppas han är tålamodig.

https://www.bkr.se/om-bkr

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Nej men var är hantverkaren som vill göra jobbet? Jag skrev innan också att jag tror det är svårt att hitta. Men om du uppdaterar tråden, lägger upp bilder under arbetets gång och det blir enligt reglerna så som du vill så kommer du ha Sveriges bäst dokumenterade badrum.
Köparna kommer stå på kö. Är det husvisning eller Taylor Swift-konsert? Kön ringlar genom kvarteren.....
Vi har fått in 5 st offerter idag. Så det finns 😂

Just det. Enda problemet är att fyra av dom är från Magnus som vill betala dig för att sluta ringa.

• Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Nej då, det är fullt möjligt att uppnå, om man väljer tätskickt, brunn + sil där detta går att uppnå...
Men många kanske upplever att du begränsar dina val enormt enbart pga. en ganska illa genomtänkt formulering i skrift.

Skulle man istället göra val efter funktion/utseende så finns det andra metoder som påvisats där man kan intyga att badrummet är korrekt utfört.
Menar du att formuleringen att arbetet skall ske i enlighet med BKR (version) är illa formulerat? Hur skulle du skriva?

Säkert men oddsen för att du och ev. firma hamnar i tvist om ca. 10-15veckor är nog ganska goda.

• Älska
  • Haha
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Just det. Enda problemet är att fyra av dom är från Magnus som vill betala dig för att sluta ringa.
Det har du rätt i. Jag blir nog inte inbjuden till bastukväll med gänget! Hahaha 😜 Jag har e-postat - att få ett sådant här svar muntligt ger jag inte så mycket för.

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Säkert men oddsen för att du och ev. firma hamnar i tvist om ca. 10-15veckor är nog ganska goda.
För….?

Jag har frågat dem om detta. 3 av den har sagt att de känner till problematiken och kan bygga så det är inspektion bart. Mitt mål är inte att skippa betala.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Menar du att formuleringen att arbetet skall ske i enlighet med BKR (version) är illa formulerat? Hur skulle du skriva?
Nej, just formulering att tätskicktet ska vara inspekterbart genom silen är illa valt..

Som påpekat finns flera tillverkare av tätskickt som föreskriver att man ska täcka tätskicktet för att skydda dessa mot åverkan, vilket inte går hand i hand med att det ska vara inspekterbart.

För följer du inte tillverkaren av tätskicktets anvisningar så gör du ett avsteg som flera gånger lär trumfa att du inte kan se tätskicktet genom att lyfta på silen efter montage.

• Gilla
  • Älska
kulle och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Nej, just formulering att tätskicktet ska vara inspekterbart genom silen är illa valt..

Som påpekat finns flera tillverkare av tätskickt som föreskriver att man ska täcka tätskicktet för att skydda dessa mot åverkan, vilket inte går hand i hand med att det ska vara inspekterbart.

För följer du inte tillverkaren av tätskicktets anvisningar så gör du ett avsteg som flera gånger lär trumfa att du inte kan se tätskicktet genom att lyfta på silen efter montage.
Men…. Det är inte jag som skriver det utan det står i Bkr branschregler 😂😂😂😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.