Ja, kan vi återkomma till min fråga? Synd att min tråd blev kapad av reklam för ett företag
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är i den storleksordningen, kanske mer, och sen beror det på om det ska bilas och mycket annat.

Under inbyggda cisterner brukar man inte ha skvallerrör utan en tunn springa mot golvet, skivan går inte ända ner i golvet.
Man kan också använda Geberit Duofix TEK så slipper man både springa och skvallerrör. :)

https://www.geberit.se/landingpages/geberit-duofix-tek.html

Globetrot Byggis1976 skrev:
Vi har tyvärr få rekommedationer att gå på. Fler "välj inte dessa" :).

De vi fått från vänner harvvi delvis tagit bort då vi kan se i deras badrum att det är felbyggt, men de är jättenöjda. Många privatkunder vet inte och blir lätt lurade.

Men det har vi inte berättat såklart, de var nöjda med yta o bemötande. ...och sedan har vi vissa som vi vet att vi inte skall anlita. Har en på rekomendation, men vi kan inte betala överpris heller. Men han ligger ju bra till om han ge rimlig offert. Han är ganska dyr och vill ha förskottsbetalt.
Förskottsbetalning i min värld är verkligen BIG NO NO !!!!

Jag har enormt svårt och se varför man som företagare kräver förskottsbetalt för något man inte levererat.

Jag har renoverat kök och badrum i 20år och har aldrig krävt förskottsbetalning.

Om det handlar om mängder av dyr inredning och material så fakturerar man möjligtvis det i samband med leverans men inte annars anser jag.

Har hört allt för många som betalar förskott och sen inte har fått det som utlovats och då står de där med skägget i brevlådan. 😢

Är man inte kreditvärdig hos sina leverantörer så är det något som inte stämmer i min värld.

BirgitS BirgitS skrev:
Okej, jag vet inte var du kollar. Men långt ifrån alla omdömen på nätet är sanna, förutom att det är sannolikare att någon som är missnöjd skriver än en som är nöjd.
Tyvärr är det nog så att det är betydligt vanligare att folk som blir irriterade lägger energi på att gå in på olika sidor och skriva ner företaget de anlitat och varit missnöjda med. Tråkigt men sant.
Sen finns det rent för många sidor att lägga kommentarer och omdömen på också.

********

För att slutligen då svara TS på huvudfrågan så tror jag du är ganska rätt ute i dina gissningar men samtidigt är där några saker som inte framgår i ditt inlägg som i min värld är ganska avgörande vid prissättningar.

Ett par snabba bara...

Var är fastigheten i förhållande till firman man kommer anlita ?
Hur är tillgängligheten samt parkeringsmöjligheterna ?
Hur är möjligheterna att spärra av och skydda i fastigheten för nedsmutsning ?


Sådana saker kan skilja mycket i tidsåtgång och då också totalpriset. :)
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi bor i Stockholm, så många företag finns. Jag lär inte betala 20,000 mer för någon som ska åkalångt. Villa med parkering och badrummet är på plan 1 vid entrén. Så det är bara hallen som riskera smuts. Den har klinker.
 
Uppdatering: mer kommer.

Vi har haft två förfrågningar på offerta. Totalt 12 intresserade företag.

1 åkte ut innan beslök pga ekonomi (nära konkurs enligt Alla bolag)
2 st dök inte upp på avtalad tid trots att jag försökte nå dem.
2 st kunde inte enklare frågor vid platsbesök, såsom hur de monterar vägghängd WC eller om inkommande vatten kräver något för att uppnå Säker vatten.
2 st meddelande intresse på offerta men jobbar inte med ”besiktningsman” - okej

Så nu har vi 5 kvar. Återkommer med offerter och snittpris. De är svårt att jämföra då det idag klargjordes att ett par anser att tex WC fixtur är ”möbel” som vi ska köpa, medans andra verkar inkludera t.o.m. strömbrytare och golvbrunnssil av specad modell…

To be continued
 
  • Gilla
Hell
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Uppdatering: mer kommer.

Vi har haft två förfrågningar på offerta. Totalt 12 intresserade företag.

1 åkte ut innan beslök pga ekonomi (nära konkurs enligt Alla bolag)
2 st dök inte upp på avtalad tid trots att jag försökte nå dem.
2 st kunde inte enklare frågor vid platsbesök, såsom hur de monterar vägghängd WC eller om inkommande vatten kräver något för att uppnå Säker vatten.
2 st meddelande intresse på offerta men jobbar inte med ”besiktningsman” - okej

Så nu har vi 5 kvar. Återkommer med offerter och snittpris. De är svårt att jämföra då det idag klargjordes att ett par anser att tex WC fixtur är ”möbel” som vi ska köpa, medans andra verkar inkludera t.o.m. strömbrytare och golvbrunnssil av specad modell…

To be continued
Vi har precis slutfört en badrums renovering på 4 kvm, slutade på 190 kkr ink allt med dyrt kakel och stor glasvägg till dusch. Använde Husaria Bygg i Sollentuna efter rekommendation av bekanta. Avlöpte problemfritt på 3 st 6 dagars veckor och mycket hög nivå på hantverkare. Svårt att hitta billigare och bättre för de timmarna. Köpte ytskikt och inredning själva, firma stod för alla underlag och fuktspärr.
 
  • Modern renoverat badrum med vågformade vita kakelväggar, glasduschvägg och svart handfatsskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
PFO PFO skrev:
Vi har precis slutfört en badrums renovering på 4 kvm, slutade på 190 kkr ink allt med dyrt kakel och stor glasvägg till dusch. Använde Husaria Bygg i Sollentuna efter rekommendation av bekanta. Avlöpte problemfritt på 3 st 6 dagars veckor och mycket hög nivå på hantverkare. Svårt att hitta billigare och bättre för de timmarna. Köpte ytskikt och inredning själva, firma stod för alla underlag och fuktspärr.
Tack för tipset! De nuvarande offerterna (har inte fått alla) snittar 160 kkr utan något av ytmaterial. Vårt är också 4 kvm.
 
PFO PFO skrev:
Vi har precis slutfört en badrums renovering på 4 kvm, slutade på 190 kkr ink allt med dyrt kakel och stor glasvägg till dusch. Använde Husaria Bygg i Sollentuna efter rekommendation av bekanta. Avlöpte problemfritt på 3 st 6 dagars veckor och mycket hög nivå på hantverkare. Svårt att hitta billigare och bättre för de timmarna. Köpte ytskikt och inredning själva, firma stod för alla underlag och fuktspärr.
Kan du dela bild på golvbrunnen? För att se om de lyckas få tätskikt ok där? Många verkar misslyckas med att inte dölja med fix ….
 
Redigerat:
Globetrot Byggis1976 skrev:
Kan du dela bild på golvbrunnen? För att se om de lyckas få tätskikt ok där? Många verkar misslyckas med att inte dölja med fix ….
Svårt att se under klämringen
 
  • Närbild på en golvbrunn med svåråtkomligt utrymme under klämringen mot kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PFO PFO skrev:
Svårt att se under klämringen
Verkligen ! Blev den godkänd av besiktningsman? Jag tror att det står i Bkr att det (tätskikt anslutning) skall vara besiktning bart.
 
Jag såg anslutningen av tätskikt innan kakel, granskade allt jobb under vägen, alla rörjobb och manchetter runt rör mm. Det är ingen oberoende besiktning utförd. Tätskikt bild.
 
  • Ett oinrett badrum med synligt tätskikt och röranslutningar innan plattsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PFO PFO skrev:
Jag såg anslutningen av tätskikt innan kakel, granskade allt jobb under vägen, alla rörjobb och manchetter runt rör mm. Det är ingen oberoende besiktning utförd. Tätskikt bild.
Ja…Hahaha men det ger dig en anmärkning om du skall sälja. Som indikerar att det inte är byggt enligt branschregler. Vi vill ha vårt byggt enligt BKR.

Men det kanske är inspektion bart? Svårt att se på bilden? Ser du tätskikt mellan ram och klämring? Vi har nämligen fått nedslag på att entreprenör som tydligen inte kände till reglerna smetade fix där. Det kostade oss 200kkr i prutning på hus. Dyrt!
 
Redigerat:
Men om du lyser med ficklampa ska det gå att se under klinkers ramen? Om de inte smetat fix?
 
  • Schematisk bild av en klinkerinstallation med benämningar som golvbrunn och klämring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en del fix där, men mellan fixen ser jag tätskiktet gå ner innan tätring. Firman har bkr cert.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Det är utfört exakt som din bild visar.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
PFO PFO skrev:
Det är utfört exakt som din bild visar.
Förstår. Men det hjälper dig tyvärr inte vid ev försäljning. Det är därför vi avtalat med att de skall både vara behöriga och bygga enligt bransch reglerna. Ditt försäkringsbolag kan faktiskt också neka dig ersättning ( beror på handläggare). Vissa är superpetiga med att Bkr skall uppfyllas helt. Och det står uttryckligen att man inte får dölja med fix.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.