9 924 läst · 237 svar
10k läst
237 svar
Riksbanken sänker styrräntan till 2,5 procent
Men hur ser priserna i en icke skvalp valuta ut? Dvs euro eller dollar, långt från all time high vill jag påstå utan att kolla dagsfärsk statistik.
Om man ska titta efter stigande priser i framtiden spår jag sydvästra Skåne är regionen att titta i, eftersom lönerna där delvis hänger ihop med den danska arbetsmarknaden, vilket också var tydligt i att de inte tappat lika mycket där som längre norrut senaste åren
Om man ska titta efter stigande priser i framtiden spår jag sydvästra Skåne är regionen att titta i, eftersom lönerna där delvis hänger ihop med den danska arbetsmarknaden, vilket också var tydligt i att de inte tappat lika mycket där som längre norrut senaste åren
Bubblan spricker när man som minst anar det. Kan ske nästa år, kan ta många år tillP paralun skrev:
MEN
DE som tror att bostadspriserna i relation till genomsnittlig årslön bara kan fortsätta att öka är historielösa och klarar inte av å sätta saker i riktiga perspektiv
Förhoppningsvis får vi en pyspunka, den ger minst skada.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 483 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 483 inlägg
Jag har väntat på att bubblan ska spricka sedan mitten av 90-talet. Och det enda som jag har sett åt det hållet är de senaste årens höga inflation p g a att våra politiker skapade en massa pengar som gav reala sänkningar av bostädernas värde. Och det var efter ett prisrace utan dess like. Kanske är det den bubbla vi får se? Och någonstans ska ju alla pengar som har skapats ta vägen, och då finns ju typ börsen eller fastigheter att välja på för de flesta.
Jag tänker lite som Hampus Brodén här:
https://blogg.avanza.se/boprismysteriet-hur-kan-priserna-pa-bostadsmarknaden-fortsatta-stiga/
(Ute i en småort i Sörmland är det svårt att sälja husen. Säljarna har ännu inte förstått att de måste ned i pris rejält även i nominella termer om de vill sälja nu. De säljare flesta löser det genom att vänta och hoppas att en köpare som vill betala mer dyker upp om ett år ett två.)
https://blogg.avanza.se/boprismysteriet-hur-kan-priserna-pa-bostadsmarknaden-fortsatta-stiga/
(Ute i en småort i Sörmland är det svårt att sälja husen. Säljarna har ännu inte förstått att de måste ned i pris rejält även i nominella termer om de vill sälja nu. De säljare flesta löser det genom att vänta och hoppas att en köpare som vill betala mer dyker upp om ett år ett två.)
Precis vad jag försökte antyda ovan också, priserna har rasat, men det maskeras av inflation och svag valuta. I saker med faktiskt värde har priserna kollapsatClaes Sörmland skrev:Jag har väntat på att bubblan ska spricka sedan mitten av 90-talet. Och det enda som jag har sett åt det hållet är de senaste årens höga inflation p g a att våra politiker skapade en massa pengar som gav reala sänkningar av bostädernas värde. Och det var efter ett prisrace utan dess like. Kanske är det den bubbla vi får se? Och någonstans ska ju alla pengar som har skapats ta vägen, och då finns ju typ börsen eller fastigheter att välja på för de flesta.
[länk]
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 483 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 483 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 786 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 786 inlägg
Jo men nu brast inte bubblan utan vi sitter med en underliggande mycket stor skuld.Z Zodde skrev:Bubblan spricker när man som minst anar det. Kan ske nästa år, kan ta många år till
MEN
DE som tror att bostadspriserna i relation till genomsnittlig årslön bara kan fortsätta att öka är historielösa och klarar inte av å sätta saker i riktiga perspektiv
Förhoppningsvis får vi en pyspunka, den ger minst skada.
Jag kan inte se något annat recept än att vi måste få i gång Europas ekonomier igen och då främst Tyskland som är det stora ekonomiska lokomotivet i Europa. (vi har massvis med affärer med just Tyskland inkl som underleverantörer)
Vad menar du ? För att den inte brustit ännu så kommer den inte brista?P paralun skrev:
Är det du som sätter den tidslimiten?
Och för att den INTE brustit sitter vi igen med stor skuld???🤔🤔🤔
Så svensk export till Tyskland går på knäna? (Har du siffror på det?)P paralun skrev:
och det är orsaken till vadå…?
Att bubblan inte brast?
Att vi sitter med ”underliggande stor skuld”? ( oklart vad som öht menas här)
Nej, som så ofta när du försöker dig på ekonomi så blir det inte nåt resonemang som går å följa..,
Jo nu har inte bubblan brustit trots långvarig lågkonjuktur.Z Zodde skrev:Vad menar du ? För att den inte brustit ännu så kommer den inte brista?
Är det du som sätter den tidslimiten?
Och för att den INTE brustit sitter vi igen med stor skuld???🤔🤔🤔
Så svensk export till Tyskland går på knäna? (Har du siffror på det?)
och det är orsaken till vadå…?
Att bubblan inte brast?
Att vi sitter med ”underliggande stor skuld”? ( oklart vad som öht menas här)
Nej, som så ofta när du försöker dig på ekonomi så blir det inte nåt resonemang som går å följa..,
Men får vi inte fart på Europas ekonomier och det blir många arbetslösa så brister nog den här bubblan också. Tyskland är nyckellandet för att det ska vända.
Började hösten 2013 för att "spåra ur 2016.Z Zodde skrev:
Känns lite som bostadsmarknaden går på konstgjord andning.
Men hörde av min vän i Asker (20 km från Oslo), att hans kåk oxå hade rusat i värde sista 7-8 åren, & var uppe i runt 9 milj....Standardkåk i ett område med 400 kvm tomt typ.