D Dortmunder DAB skrev:
Inser nu att bolån var extremt fördelaktigt; iallafall i början av 80-talet:

[bild]

[länk]
På den tiden kunde du matcha ränteavdraget mot hur mycket du betalade i marginalskatt.

Det var inte ovanligt att en väldigt högavlönad tog bolånen åt barnen. Denne hade då 80% marginalskatt men också 80% ränteavdrag.

Dessutom var löneinflationen (reallönerna stod stilla) drygt 10% många år vilket innebar att ett lån 1985 till stor del var slukat 1990.

Så när den äldre generationen babblar om att ”de minsann hade över 10% ränta” så är det en oschysst jämförelse

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Du vet att vi har haft 25% inflation va? Priserna har återhämtat sig nominellt.

Ska man även ta in valutaeffekten så är det ingen kul läsning. Den som klev av Marknaden i början av 2022 och lade pengarna i usd kan köpa för 60-70% högre realt idag
Du tänker att enbart Sverige haft inflation?

Vad jämför du priser med?

Inflationen knaprar ju även på lånen i så fall, men så räknar väl inte du…

J jawen skrev:
Det var normalränta för topplånet även i början på 90-talet, & 12,75 % på bottenlånet.
Så kostade ett nybyggt radhus i Täby typ 600k 1990 också. 1,2msek i dagens priser justerat för inflation.

Nu kostar de 7 msek om de är nybyggda.

Vad har du helst? 1,2 msek i lån med 13% ränta eller 7 msek i lån med 4%?

Ett småhus kostar enligt scb runt 25k per kvm att bygga 2024. Det går alltså inte att bygga ett radhus på 120 kvm under 3 msek idag. Hur kan det vara 3 gånger dyrare att bygga 2024 än 1990 EFTER inflationsjustering??? Andra branscher än byggbranschen effektiviseras. Byggbranschen blir mkt dyrare varje år

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Nissens
Så kostade ett nybyggt radhus i Täby typ 600k 1990 också. 1,2msek i dagens priser justerat för inflation.

Nu kostar de 7 msek om de är nybyggda.

Vad har du helst? 1,2 msek i lån med 13% ränta eller 7 msek i lån med 4%?
Finns väl ingen som betalst de räntenivåerna netto.

Nissens Nissens skrev:
Finns väl ingen som betalst de räntenivåerna netto.

På 90 talet fanns det fortfarande statliga bolån.
Frågan är varför det, inflationsjusterat, kostar 300% mer att bygga ett hus idag mot 1990? Det är som att en ny Volvo skulle kosta typ 1,5 msek idag.

Enligt scbs tabeller är det 300-400% dyrare att bygga idag än 1990 medan inflationen varit typ 100%

Claes Sörmland
Frågan är varför det, inflationsjusterat, kostar 300% mer att bygga ett hus idag mot 1990? Det är som att en ny Volvo skulle kosta typ 1,5 msek idag.
Stämmer detta? Jämför man samma hus då? Jag menar rent tekniskt. Nu för tiden är det ju värmepumpar, golvvärme, avancerade ventilationslösningar ovanpå 1990 års enklare småhus. Dyrare grundläggning (isolerad platta) jämför med 1990-talets enklare krypgunder. O s v.

Annars är väl den enklaste förklaringen att fler personer med högre lön är involverade i ett husbygge. D v s man har sänkt produktiviteten i byggsektorn genom att lägga till en massa tjänstemannatimmar.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stämmer detta? Jämför man samma hus då? Jag menar rent tekniskt. Nu för tiden är det ju värmepumpar, golvvärme, avancerade ventilationslösningar ovanpå 1990 års enklare småhus. Dyrare grundläggning (isolerad platta) jämför med 1990-talets enklare krypgunder. O s v.

Annars är väl den enklaste förklaringen att fler personer med högre lön är involverade i ett husbygge. D v s man har sänkt produktiviteten i byggsektorn genom att lägga till en massa tjänstemannatimmar.
Fastighetspris per kvm ord småhus med start 1990 var index 2023 455.

Vissa saker är förvisso mer avancerade idag men å andra sidan har ju mycket nybyggen övergett äldre dyrare lösningar. När vi tittade på hus byggda på 2000-talet hittade vi inte ETT ENDA som hade spont, papp, läkt, pannor. Taken var av masonitboard på samtliga. Nästan samtliga hade el-element på ÖV. Med mera.

Dagens modulhus är ju så massproducerade att de går oerhört fort att smälla upp jämfört med 1990.

https://www.statistikdatabasen.scb....BO0501A/FastpiPSLanAr/table/tableViewLayout1/

idag är mina 4-5 absolut rikaste vänner hantverkare som startat firmor med ett gäng anställda.

Har kvar fakturor från min första renovering 2007. Då tog snickaren 250 kr per timme. Idag 700-800 i Sthlm. Hur många andra yrkesgrupper har 3 dubblat sin timpenning på 20 år?

1990 var inte en röris som startade firma med ett par anställda 5 gånger så tät som överläkaren på Karolinska, så är det idag. Där tror jag förklaringen ligger.

Redigerat:
@Kentvirulent jag väntar fortfarande på att du ska berätta om den där miljonen personer som går och slår dank, som ska arbeta i skogen tills de lämnar landet...

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men det mäter ju inte byggkostnaden för småhus utan boprisrallyt vi har haft på småhusfastigheter Och det beror väl huvudsakligen på att det har varit så lätt att få väldigt billiga krediter för kreti och pleti.

Vissa saker är förvisso mer avancerade idag men å andra sidan har ju mycket nybyggen övergett äldre dyrare lösningar. När vi tittade på hus byggda på 2000-talet hittade vi inte ETT ENDA som hade spont, papp, läkt, pannor. Taken var av masonitboard på samtliga. Nästan samtliga hade el-element på ÖV. Med mera.

Dagens modulhus är ju så massproducerade att de går oerhört fort att smälla upp jämfört med 1990.
Jag bor där det byggs småhus och jag måste säga att jag håller med dig att uppförandet är väldigt rationellt och snabbt idag. Mest tid tar ju att vänta på att plattan torkar men då sker ju nästan inget eller minimalt arbete i huset.

Markarbete: Fixas på en till två veckor. Sällan heltidsarbete, schaktsnubben (alltis ensam!) kommer och går så kanske en veckas arbete i reellt.

Plattan gjuta på en dag.

Huset ställs på plats på en dag.

Tak läggs på någon dag, två eller tre. Har sett lite olika ut mellan småhus och hur mycket personal som tas in.

Sen ska plattan torka en evighet.

Sen är det ju sina veckor av arbete med inredning och installationer. Elektriker, rörmokare, värmepumpsfirmor och kakelsättare kommer och går i omgångar. Gissningsvis ligger den största kostnaden här. Mycket ställtid med dagvis där inget händer. Och inte mycket tycks ha rationaliserats sen 80-talet när mina föräldrar byggde småhus. I detta skede platsbyggs ju varje hus individuellt.

idag är mina 4-5 absolut rikaste vänner hantverkare som startat firmor med ett gäng anställda.

Har två bekanta som gick KTH och målade hus på somrarna. När de gått ut KTH startade de målarfirmor och omsätter idag xxx msek. Hade inte hänt 1990.

1990 var inte en röris som startade firma med ett par anställda 5 gånger så tät som överläkaren på Karolinska, så är det idag. Där tror jag förklaringen ligger.
Inte så konstigt att framgångsrika egenföretagare i en bransch med stor efterfrågan kan tjäna mer pengar än en offentliganställd läkare. Det är ju liksom själva grunden i kapitalismen att anställd personal inte ska bli rik utan det är kapitalägaren som tar risken och ska belönas.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens

Du letade inte tillräckligt bra helt enkelt. Mitt hus är byggt i början av 2000 talet och har spont, papp, läkt o pannor.

[länk]

Har du satsat på fel häst? Byggare har väl alltid tjänat bra.
Har kvar fakturor från min första renovering 2007. Då tog snickaren 250 kr per timme. Idag 700-800 i Sthlm. Hur många andra yrkesgrupper har 3 dubblat sin timpenning på 20 år?
Sthlm är extremt, men det är ju inget nytt.
Har överläkarna haft dålig löneutveckling?

Men det mäter ju inte byggkostnaden för småhus utan boprisrallyt vi har haft på småhusfastigheter Och det beror väl huvudsakligen på att det har varit så lätt att få väldigt billiga krediter för kreti och pleti.

Jag bor där det byggs småhus och jag måste säga att jag håller med dig att uppförandet är väldigt rationellt och snabbt idag. Mest tid tar ju att vänta på att plattan torkar men då sker ju nästan inget eller minimalt arbete i huset.

Markarbete: Fixas på en till två veckor. Sällan heltidsarbete, schaktsnubben (alltis ensam!) kommer och går så kanske en veckas arbete i reellt.

Plattan gjuta på en dag.

Tak läggs på någon dag, två eller tre. Har sett lite olika ut mellan småhus och hur mycket personal som tas in.

Sen är det ju sina veckor av arbete med inredning och installationer. Elektriker, rörmokare, värmepumpsfirmor och kakelsättare kommer och går i omgångar. Gissningsvis ligger den största kostnaden här. Mycket ställtid med dagvis där inget händer. Och inte mycket tycks ha rationaliserats sen 80-talet när mina föräldrar byggde småhus. I detta skede platsbyggs ju varje hus individuellt.

Inte så konstigt att framgångsrika egenföretagare i en bransch med stor efterfrågan kan tjäna mer pengar än en offentliganställd läkare. Det är ju liksom själva grunden i kapitalismen att anställd personal inte ska bli rik utan det är kapitalägaren som tar risken och ska belönas.
Du har helt rätt. Skickade fel länk. Har dock sett scbs kvmpris för att bygga småhus tidigare, var samma index ungefär.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du har helt rätt. Skickade fel länk. Har dock sett scbs kvmpris för att bygga småhus tidigare, var samma index ungefär.
Skulle vara kul att se siffrorna utan fastighetspriset. T ex i förorterna kring Stockholm så utgör ju anskaffande av marken en betydande del av kostnaden för att uppföra ett nytt småhus. Och marken är ju bolåneinflaterad.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
@Kentvirulent jag väntar fortfarande på att du ska berätta om den där miljonen personer som går och slår dank, som ska arbeta i skogen tills de lämnar landet...
500k är totalt sysslösa. Sen är många gömda i förtidspensioneringar eller meningslösa ”insatser”.

Runt 1,2m människor är inte självförsörjande. Dvs har ens 13,5k i månaden.

Man räknas som ”i sysselsättning” när man jobbar 1 timme per vecka. Att jobba 4-5 timmar per vecka det klassar jag som att ”slå dank”

https://www.svensktnaringsliv.se/sa...700-000-i-langvarigt-utanforskap_1195573.html

Så 500k kan vi sätta in i skogen omgående. Resterande 700k som inte kan försörja sig kan inställa sig delvis åtminstone.

• Ledsen
ajn82
  • Laddar…

Plattan gjuta på en dag.

Jag har inte sagt att det sistnämnda är konstigt eller fel. Bara konstaterar varför det är dyrt med bostäder.

I grunden är det ju en bransch som verkar fullständigt immun mot all typ av effektiviseringar. Det går nu att massproducera modulhus till låg kostnad. Ändå blir allt bara mycket dyrare.

I en marknadsekonomi finns det få regleringar för att starta och driva bolag samt fri lönesättning och fri rörlighet. Det är dessa komponenter som håller huspriserna höga. Hade pakistanier etc haft fri lejd att jobba i Sverige hade det varit svårt att som målare fakturera 800 kr per timme.

Redigerat:
Claes Sörmland
Jag har inte sagt att det sistnämnda är konstigt eller fel. Bara konstaterar varför det är dyrt med bostäder.

I grunden är det ju en bransch som verkar fullständigt immun mot all typ av effektiviseringar. Det går nu att massproducera modulhus till låg kostnad. Ändå blir allt bara mycket dyrare.
Nog har man effektiviserat i delar. T ex tiden det tar att sätta upp ett småhus, den totala övergången till kataloghus och prefab o s v. Men byggbyråkratin har ju vuxit. Som alla delar av samhället, fler och fler sitter på kontor och gör bekväma låtsasuppgifter som är av begränsad nytta. De flesta jobbar med sätta upp eller föra databaser av något slag. Färre och färre utför någon verksamhet som påverkar den fysiska verkligheten. D v s samtiden handlar om att dokumentera verkligheten eller hantera regelverk kring den. Är du ung och vill ha ett bekvämt jobb för bekväm medelklasstillvaro, satsa på regulations - det är där jobben finns!

I en marknadsekonomi finns det få regleringar för att starta och driva bolag samt fri lönesättning och fri rörlighet. Det är dessa komponenter som håller huspriserna höga. Hade pakistanier etc haft fri lejd att jobba i Sverige hade det varit svårt att som målare fakturera 800 kr per timme.
Håller med. Regleringar håller kostnaderna höga. Det skapar en enorm ineffektivitet att man måste försörja en hel samhällsklass av tärande kontorsfolk när man ska bygga något så enkelt som ett litet småhus.

Sen vet jag inte om just arbetskraftsinvandring är någon lösning som inte redan har testats. Vi har ju redan det i Stockholms byggsväng. När någon ska renovera badrum i min bostadsrättsförening kommer alltid en svensk i de tidiga femtio som heter Magnus och har ett stadigt handslag och är trevlig och utstrålar pålitlig stockholmsarbetarklass, komplett med sociolekt från söderort. Sen när arbetet börjar så kommer ett gäng från stäppen i öst som varken kan svenska eller engelska och river. Och det fortsätter sedan med hela gamla östblocket på parad tills badrummet är byggt. Så den vägen med arbetskraftsinvandring är redan tagen för att trycka ned kostnaderna. Och av det enkla skälet att det är svårt att hitta folk uppväxta i Sverige som vill jobba som anställda arbetare i byggsvängen.

Alla som oroar sig för att utländsk arbetskraft ska ta deras jobb vet ju med sig att de egentligen har lite för mycket betalt för det jobb de egentligen utför
Oroar sig folk för det? Jag upplever mer att de unga i Sverige inte vill ha dessa jobb och att som arbetsgivare är det ett elände att hitta någon. Då får man ge sig ut på den internationella marknaden och shoppa efter arbetskraft, vanligen i kulturer där man inte kan utvärdera meriterna hos de sökande. Kämpar själv med detta professionellt.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.