8 397 läst · 221 svar
8k läst
221 svar
Riksbanken sänker styrräntan till 2,5 procent
Medlem
· Halland
· 4 160 inlägg
Här kommer lite politiskt jobbiga åsikter. Min son går i friskola, efter att ha gått i kommunal skola. Det finns ingen silver bullet. Om skolan har elever utan intresse för utbildning eller att sköta sig kommer inga pengarna i världen att hjälpa. Om situationen i klassrummet är sådan att elever springer runt och skriker, smäller i dörrar, spelar spel i stället för att följa med i undervisningen, en stor del av eleverna får sitta i korridoren medans läraren springer runt och försöker få dem att överhuvudtaget lära sig någonting, rasterna spenderas med att lyssna på gangstermusik, plugghästar föraktas öppet, och lite till, så kommer inga pengar i världen att görs någonsomhelst skillnad.Unikt namn skrev:Jag ser ingen annan rimlig lösning än att dra in miljarderna som delas ut istället för att bli väl behövlig undervisning.
Har du någon lösning på lur?
Det är ju inte så att vi kan gradera alla elever utifrån en jobbighetsskala, och föra bok på hur många kronor olika ungar kostar att hålla styr på.
Skolan kommer givetvis inte kunna parrera för flera generationer av misslyckad social hantering i utsatta områden. Men varenda unge borde kunna förvänta sig att skolan är en lugn plats med ordning och reda. Där alla får en rimlig chans att nå goda betyg genom bra lärare och studiero.
Vi når inte dit när skolpengen delas ut till aktieägare istället för att bli kunskap.
Om det fanns resurser att lyfta de värsta problembarnen ut sina klasser till undervisning i mindre grupper skulle mycket vara vunnet.
Skolungarna nu är ju nästa generations entreprenörer som bygger samhället vidare. Det är bra för alla om det blir en så stor grupp smarta och välutbildade som möjligt.
De som är så resursstarka att de kan sätta barnen i en egenfinansierad privat skola tjänar även på ett brett starkt skolsystem. Genom att detta system producerar en större mängd kvalificerad arbetskraft som de sen kan anställa i sina företag.
Och nu beskrev jag en friskola med hyfsat rykte som ”bara fått lite problem” i en klass. Och en annan förälder beskriver skolan som ett paradis jämfört med hennes sons tidigare skola.
Jo, vi måste gradera varje elev efter jobbighet, och vi måste anställa många fler personliga assistenter. Detta kommer kosta en förmögenhet som vi inte har råd med. Men några indragna friskolemiljarder kommer inte att räcka.
Så länge inte föräldrars och barns värderingar förbättras, och formell utbildning blir något man ser upp till, så kommer den svenska skolan att fortsätta misslyckas. Det går inte att laga Michelinmat på billig ravioli från Lidl. Sorry, men så är det.
Medlem
· Halland
· 4 160 inlägg
Käre Zodde, det är inte så att du har någon slags polisiär funktion, så chilla. Folk står inte i kö och är tacksamma för att "få en chans till" av dig.Z Zodde skrev:
Idag har jag, tänk! fixat med huset. Har målat innertak vilket är ett slavgöra och något man förstår om man har utfört det själv. Detta går alltså före att "ta en chans till".
Vi har tydligen skilda erfarenheter av det som skrivs. Ja, när priserna går upp det 20% på ett par år som under pandemin så oroar sig en del, men i stort upplever jag att journalistkåren hyllar prisökningar som överstiger inflationen och reallöneökningarna.
Så, nu har jag gett det så mycket jag kommer att ge. Gillar du inte det är det ditt problem och ingen annans.
Problemet blir när du tar din erfarenhet och gör till nån generell sanning.A Anders_Nilsson skrev:Käre Zodde, det är inte så att du har någon slags polisiär funktion, så chilla. Folk står inte i kö och är tacksamma för att "få en chans till" av dig.
Idag har jag, tänk! fixat med huset. Har målat innertak vilket är ett slavgöra och något man förstår om man har utfört det själv. Detta går alltså före att "ta en chans till".
Vi har tydligen skilda erfarenheter av det som skrivs. Ja, när priserna går upp det 20% på ett par år som under pandemin så oroar sig en del, men i stort upplever jag att journalistkåren hyllar prisökningar som överstiger inflationen och reallöneökningarna.
Så, nu har jag gett det så mycket jag kommer att ge. Gillar du inte det är det ditt problem och ingen annans.
Du slänger ut dig ett direkt vansinnigt påstående som att ”all ekonomisk journalistik hyllar stigande bostadspriser ”
(Vilket självklart är helfel)
Å blir sen tvär när du bes belägga såpass grov ”fake News”
Varför påstå nåt som uppenbart inte är med sanningen överensstämmande?
Bara föra p skapa debatt/få en smäll på käften?
Polisiär funktion🤣🤣
På ett debattforum får man räkna med p bli avklädd om man sprider huvudlösa påståenden, it’s as simple as that.
P paralun skrev:
Politiker och journalister vet jag tusan. Däremot är privatpersoner i min mening överlyckliga över att bostadspriserna går upp. Det bara myser i ögonen på dem.Z Zodde skrev:Problemet blir när du tar din erfarenhet och gör till nån generell sanning.
Du slänger ut dig ett direkt vansinnigt påstående som att ”all ekonomisk journalistik hyllar stigande bostadspriser ”
(Vilket självklart är helfel)
Å blir sen tvär när du bes belägga såpass grov ”fake News”
Varför påstå nåt som uppenbart inte är med sanningen överensstämmande?
Bara föra p skapa debatt/få en smäll på käften?
Polisiär funktion🤣🤣
På ett debattforum får man räkna med p bli avklädd om man sprider huvudlösa påståenden, it’s as simple as that.
När jag sen frågar varför de är så nöjda ser de ut som fågelholkar. De enda som vinner på stigande bostadspriser är de få barnlösa som planerar en permanent exit från marknaden.
Nu är jag inget fan av LO men här har Hållö 100% rätt i att vi inte klarar att hålla samma ränta som ecb. Sverige är Ullared och måste ha låga priser (räntor) för att kunna konkurrera.
Våra abnorma bolån gör att befolkningen blir utfattig om räntan inte är låg och slutar konsumera vilket leder till europatopp i arbetslöshet
https://www.aftonbladet.se/ledare/a...kar-och-a-kassan-forsamras-sd-svek-sitt-lofte
Våra abnorma bolån gör att befolkningen blir utfattig om räntan inte är låg och slutar konsumera vilket leder till europatopp i arbetslöshet
https://www.aftonbladet.se/ledare/a...kar-och-a-kassan-forsamras-sd-svek-sitt-lofte
Bostadspriserna är upp typ 10% på två år. Under samma period är inflationen 5% så mao en real uppgång på 5%. Hur är det att de INTE går upp exakt?A Anders_Nilsson skrev:Kan vi vänligen återgå till hur vi får fart på den svenska ekonomin? Att vissa här har dåliga erfarenheter av svensk sjukvård för oss inte framåt mot en ny ideologi som löser alla problem inklusive vilken färg man skall ha på tapeterna.
Själv vill jag se vad som händer med bostadspriserna. Går de inte upp även med två eller tre ytterligare sänkningar så har patienten avlidit. All, precis all, erfarenhet under de senaste 50 åren säger nämligen att bostadspriserna skall gå upp konstant med räntan som fartreglage.
Detta undantaget kriser, som 1977-1978, 1991, 2008 och liknande, men även då kommer marknaden normalt sett igång igen efter några år. Och 90-talskrisen var helt och hållet skapad av kreditrestriktionerna, så är inte fallet idag.
Om vi inte får igång boprisrallyt ien trots räntesänkningar väntar ett kataklysmiskt skifte av paradigm. Hittills har all ekonomisk politik förutsatt att bostadspriserna går upp konstant och gör de inte det är det slutet på ekonomin som vi känner den.
Staten kan ju försöka med subventioner, men dessa är dyra. Man kan även se till att försämra levnadsvillkoren ytterligare i lågprisområden för att uppmuntra till flykt men jag tror det är politiskt omöjligt.
Återstår stagnation. Tänk, bara tänk den hemska tanken om vi i fortsättningen måste spara ihop till konsumtion?
Varför måste du ha ett ”boprisrally”? Varför räcker inte en uppgång på 5% per år?
För att få fart på ekonomin krävs avregleringar, avregleringar, avregleringar av precis allt. Ett konkret exempel är att slakta alla byggregler. Bort med miljökrav, bort med bullerkrav, bort med handikappsanpassningar (annat än på 10-20% av beståndet). Slakta hyresregleringen dit pepparn växer.
Sen massiva skattesänkningar på det. Slakta den statliga skatten en gång för alla. Den slopade värnskatten ÖKADE skatteintäkterna pga att folk började jobba mer. Inför ett grundavdrag samt sänk bidragsnivåer så att det lönar sig att ta ett låglönejobb.
Öppna upp för enkla låglönearbeten. Starta stora program för de nästan 1 miljon människor som slår dank med direkta arbetskrav för att få någon form av bidrag. Några exempel man skulle kunna driva fram i massiv skala är skogsskötsel, diskare och renhållning. Staten behöver tillhandahålla förmän som håller ihop grupperna som ska ut i skogen och arbeta. Detta skulle skapa en stor utvandring från Sverige för de som inte har lust att göra rätt för sig vilket skulle minska kostnader enormt.
Jo men att bostadspriserna skulle gå upp är inte troligt längre. Bostadsbubblan har varit och kommer inte igen.Kentvirulent skrev:Politiker och journalister vet jag tusan. Däremot är privatpersoner i min mening överlyckliga över att bostadspriserna går upp. Det bara myser i ögonen på dem.
När jag sen frågar varför de är så nöjda ser de ut som fågelholkar. De enda som vinner på stigande bostadspriser är de få barnlösa som planerar en permanent exit från marknaden.
Däremot så måste vi skapa marginaler och ta bort allt som inte behövs tex gröna pålagor.
Sen i det stora beror det helt på om Europa gemensamt kan ta sig samman?
Eller blir vi sittande kring lägereldarna i framtiden?
Vad menar du med att det inte är troligt att priserna går upp? Bostadspriserna är upp 10% sedan jan 2023 i hela landet, samtidigt har inflationen varit 5%.P paralun skrev:Jo men att bostadspriserna skulle gå upp är inte troligt längre. Bostadsbubblan har varit och kommer inte igen.
Däremot så måste vi skapa marginaler och ta bort allt som inte behövs tex gröna pålagor.
Sen i det stora beror det helt på om Europa gemensamt kan ta sig samman?
Eller blir vi sittande kring lägereldarna i framtiden?
Om denna utveckling fortsätter till 2033 kommer en bostad som kostade 10 msek i jan 2023 kosta 16,33 msek 2033.
Det ligger ett färdigt förslag på regeringens bord om minskning av insats till 10%, ökad skuldkvot från 4,5x till 5,5x samt max 1% amortering. Detta ska bestämmas om i vår. Vad tror du händer om detta klubbas igenom?
Jo jag menar att det i överskådlig tid inte kommer att bli en ny "bostadsbubbla".Kentvirulent skrev:Vad menar du med att det inte är troligt att priserna går upp? Bostadspriserna är upp 10% sedan jan 2023 i hela landet, samtidigt har inflationen varit 5%.
Om denna utveckling fortsätter till 2033 kommer en bostad som kostade 10 msek i jan 2023 kosta 16,33 msek 2033.
Det ligger ett färdigt förslag på regeringens bord om minskning av insats till 10%, ökad skuldkvot från 4,5x till 5,5x samt max 1% amortering. Detta ska bestämmas om i vår. Vad tror du händer om detta klubbas igenom?
I storstäder som Sthlm och Göteborg i vissa attraktiva områden kanske det fortsätter.
Den totala köpkraften minskar om man ser till hela befolkningen och hela Sverige.
Sen om man nu kan få fart på Sverige och Europa igen vete tusan?
Hur minskar köpkraften exakt när vi haft reallöneökningar sen 2023 och förväntas ha det 2025 i Sverige?P paralun skrev:Jo jag menar att det i överskådlig tid inte kommer att bli en ny "bostadsbubbla".
I storstäder som Sthlm och Göteborg i vissa attraktiva områden kanske det fortsätter.
Den totala köpkraften minskar om man ser till hela befolkningen och hela Sverige.
Sen om man nu kan få fart på Sverige och Europa igen vete tusan?
Vi har redan en bostadsbubbla. Ett sunkigt 80-tals radhus i Täby kostar f-ing 6 msek. Svenskar är världens mest belånade i princip pga bolånen.
Om bolåneräntorna hade gått upp till 7-8% hade landet hamnat i fullständig katastrof
Det är väl ytterst blygsamma reallöneökningar och för en villaägare äts ju det mesta upp av diverse gröna pålagor. El, sopor, fjv osvKentvirulent skrev:Hur minskar köpkraften exakt när vi haft reallöneökningar sen 2023 och förväntas ha det 2025 i Sverige?
Vi har redan en bostadsbubbla. Ett sunkigt 80-tals radhus i Täby kostar f-ing 6 msek. Svenskar är världens mest belånade i princip pga bolånen.
Om bolåneräntorna hade gått upp till 7-8% hade landet hamnat i fullständig katastrof
Allvetare
· Västra götaland
· 9 322 inlägg
Inte helt säker på att avregleringar av allt skulle lösa alla våra problem, men jag är inte tillräckligt i det för att avfärda det totalt.Kentvirulent skrev:Bostadspriserna är upp typ 10% på två år. Under samma period är inflationen 5% så mao en real uppgång på 5%. Hur är det att de INTE går upp exakt?
Varför måste du ha ett ”boprisrally”? Varför räcker inte en uppgång på 5% per år?
För att få fart på ekonomin krävs avregleringar, avregleringar, avregleringar av precis allt. Ett konkret exempel är att slakta alla byggregler. Bort med miljökrav, bort med bullerkrav, bort med handikappsanpassningar (annat än på 10-20% av beståndet). Slakta hyresregleringen dit pepparn växer.
Sen massiva skattesänkningar på det. Slakta den statliga skatten en gång för alla. Den slopade värnskatten ÖKADE skatteintäkterna pga att folk började jobba mer. Inför ett grundavdrag samt sänk bidragsnivåer så att det lönar sig att ta ett låglönejobb.
Öppna upp för enkla låglönearbeten. Starta stora program för de nästan 1 miljon människor som slår dank med direkta arbetskrav för att få någon form av bidrag. Några exempel man skulle kunna driva fram i massiv skala är skogsskötsel, diskare och renhållning. Staten behöver tillhandahålla förmän som håller ihop grupperna som ska ut i skogen och arbeta. Detta skulle skapa en stor utvandring från Sverige för de som inte har lust att göra rätt för sig vilket skulle minska kostnader enormt.
Vad jag däremot är insatt i är de som du påstår går och "slår dank".. vet inte var du fått siffran "en miljon" ifrån, Arbetsförmedlingens statistik säger ungefär 365000 för november 2024. Rätt långt till en miljon. (Men du kanske vill peta i sjukförsäkringen också? Dra in pensioner?) av de här 365000 skulle jag säga kanske en tiondel är ointresserade av att arbeta egentligen, och majoriteten av dem kan vi inte försämra tillräckligt för så de lämnar Sverige, de är nämligen födda här. En relativt stor del av de arbetslösa är mycket riktigt födda utomlands, men att tro att samhället tjänar pengar på att de flyttar är naivt. Dessutom har obligatorisk sysselsättning sina egna bekymmer, du behöver bara läsa på lite om "fas 3" så kommer du se att det inte är såpass enkelt som att bara skicka ut folk i skogen....
Nej det är helt normala reallöneökningar. På det så skruvas brytpunkten för statlig skatt nu upp och skatten sänks vid årsskiftet. Elpriserna i december 2024 är lägre än 2023P paralun skrev: