9 883 läst · 237 svar
10k läst
237 svar
Riksbanken sänker styrräntan till 2,5 procent
Bor också i Asker. Ingen tjurrusning men priset har stigit stadigt sen början av 90-talet. Kurvan ser ganska stabil ut. Men även här är relationen årslön/fastighetspris helt bortom all sans å balans.J jawen skrev:
Problemet är att det byggs alltför lite nytt å alla vill bo nära huvudstaden.
Är grafen verkligen korrekt?
Skulle fastighetspriserna öht inte stigit realt 1980-2000
Och SKUNKIT hela decenniet INNAN fastighetskrisen 1991?
Eller är det så (eftersom det är villapriser) att alla villor i avfolkningsbygder påverkar så mycket?
SCBs eget chart visar INTE att priserna sjönk realt på 80talet utan Först under krisen på 90-talet
Eller är det så (eftersom det är villapriser) att alla villor i avfolkningsbygder påverkar så mycket?
SCBs eget chart visar INTE att priserna sjönk realt på 80talet utan Först under krisen på 90-talet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Utan att själv har kontrollerat så tycker jag inte det verkar orimligt, priserna steg nominellt hela tiden utom under 90-tals krisen, men inflationen var ju två siffrig under 80-talet, så att de reella priserna inte ökade i takt med det känns inte orimligt.Z Zodde skrev:
Det är nåt med skalorna som lurar en så charten verkar ganska lika när man synar ordentligt.A ajn82 skrev:
Det var kommersiella fastigheter som boomade på 80talet.
Privata drog nyttan av full avdragsfrihet för räntor.
Medlem
· Stockholms län
· 546 inlägg
Mina svärföräldrar hade runt 15% ränta på sitt huslån 1984…
Men priserna har väl återhämtat sig? Åtminstone är det så där jag bor…Claes Sörmland skrev:Jag har väntat på att bubblan ska spricka sedan mitten av 90-talet. Och det enda som jag har sett åt det hållet är de senaste årens höga inflation p g a att våra politiker skapade en massa pengar som gav reala sänkningar av bostädernas värde. Och det var efter ett prisrace utan dess like. Kanske är det den bubbla vi får se? Och någonstans ska ju alla pengar som har skapats ta vägen, och då finns ju typ börsen eller fastigheter att välja på för de flesta.
Jag tänker lite som Hampus Brodén här:
[länk]
(Ute i en småort i Sörmland är det svårt att sälja husen. Säljarna har ännu inte förstått att de måste ned i pris rejält även i nominella termer om de vill sälja nu. De säljare flesta löser det genom att vänta och hoppas att en köpare som vill betala mer dyker upp om ett år ett två.)
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 483 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 483 inlägg
I reala termer bara delvis. I nominella termer ser vi en uppgång. D v s viss kompensation för inflationen genom nominell prisuppgång. Sen får man nog bortse från pandemins höga priser för att kunna följa utvecklingen över tid.Nissens skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 546 inlägg
Inser nu att bolån var extremt fördelaktigt; iallafall i början av 80-talet:Z Zodde skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2019/kostnaden-for-att-bo.pdf
Det är reala priser från tomten Wilderängs blogg.Z Zodde skrev:Är grafen verkligen korrekt?
[bild]
Sverige hade stillastående reallöner mellan typ 1975-1995. Unikt i hela västvärlden. Så det är inte så konstigt
Du vet att vi har haft 25% inflation va? Priserna har återhämtat sig nominellt.Nissens skrev:
Ska man även ta in valutaeffekten så är det ingen kul läsning. Den som klev av Marknaden i början av 2022 och lade pengarna i usd kan köpa för 60-70% högre realt idag