[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Mitt barn drabbades av allvarlig sjukdom vid 1,5 års ålder.
Blev fantastiskt bra bemött, och hamnade blixtsnabbt hos rätt instans, med omedelbar åtgärd. Regelbundna efterföljande kontroller under ett drygt decennium, som kommer fortsätta till myndig ålder.
Är fantastiskt nöjd med svensk sjukvård.
Kul för dig. Vi fick vänta 8 månader vilket kan innebära men för livet för vår dotter.

Unikt namn
Det är väl framförallt vid behov av vård för mindre åkommor som väntetiderna kan upplevas långa.

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Kul för dig. Vi fick vänta 8 månader vilket kan innebära men för livet för vår dotter.
Så är det med anektodisk bevisföring som du håller på med. Vare sig din eller min upplevelse är facit.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Har du nyttjat den?

När jag har hört mig för har försäkringsbolagen sagt att någon regel ändrades 2017 så att man efter det inte kan teckna sjukförsäkring för barn längre
Ja, men tecknade som sagt för många år sedan, så möjligt att villkor för nytecknande ändrats. Men någon form erbjuder de uppenbarligen fortfarande i alla fall https://www.dkvhalsa.se/foeretag/medfoersaekra-din-familj/
(Vi betalar för barnen utan någon koppling till arbetsgivare eller annan försäkring för vuxen)

Edit: Handelsbanken verkar fortfarande erbjuda det https://www.handelsbanken.se/sv/privat/pension/forsakringar-for-dig-och-familjen/vardforsakring

Redigerat:
A ajn82 skrev:
Ja, men tecknade som sagt för många år sedan, så möjligt att villkor för nytecknande ändrats. Men någon form erbjuder de uppenbarligen fortfarande i alla fall [länk]
(Vi betalar för barnen utan någon koppling till arbetsgivare eller annan försäkring för vuxen)

Edit: Handelsbanken verkar fortfarande erbjuda det [länk]
Som jag förstår det går dkv bara nuförtiden om man går via vissa arbetsgivare.

Handelsbanken har jag varit i kontakt med för något år sen. Då erbjöd de bara den vanliga barnförsäkringen som inte ger vård. Men kan ju ha ändrats. Får kolla upp det

Svenskarna är inte asnöjda direkt.

[länk]
Men vi är bäst på digital informationadelning! 🤣 Kanske kommer naturligt om det är omöjligt att faktiskt få träffa en läkare i verkligheten... 🤔

Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är väl framförallt vid behov av vård för mindre åkommor som väntetiderna kan upplevas långa.
Det dör människor i svenska vårdköer..

MR för barn i Sthlm har 1,5 månads väntetid. Är barnet förkylt kan de inte få narkos och får vänta 1,5 månad till för en ny tid. Små barn är typ alltid förkylda på vinterhalvåret. Do the math.

Vår dotter hade en åkomma man bara kan se på MR. Vi bad om det direkt men vi fick vänta i över en månad innan tid för det ens bokades. Sen hade hon 40 graders feber vid första tillfället.

Det blev alltså nästan 8 månader, månader som var riktigt plågsamma för henne, utan behandling. Mått fruktansvärt av detta. Trodde inte det kunde hända i Sverige.

När jag ringde MR för att jaga återbudstider så hade de flera gånger helt stängt pga sjukdom. STÄNGT för HELA Stockholm…

Jag trodde precis som du. Alla tror att barnsjukvården är bra i Sverige tills de tvingas uppleva den
Om så, hur löser man det?

Om inte den svenska motorn startar så blir det ju ännu mindre skattemedel till sjukvården.

Jag tror vi och resten av Europa ligger risigt till om vi inte tar oss gemensamt samman.

Kan vi vänligen återgå till hur vi får fart på den svenska ekonomin? Att vissa här har dåliga erfarenheter av svensk sjukvård för oss inte framåt mot en ny ideologi som löser alla problem inklusive vilken färg man skall ha på tapeterna.

Själv vill jag se vad som händer med bostadspriserna. Går de inte upp även med två eller tre ytterligare sänkningar så har patienten avlidit. All, precis all, erfarenhet under de senaste 50 åren säger nämligen att bostadspriserna skall gå upp konstant med räntan som fartreglage.

Detta undantaget kriser, som 1977-1978, 1991, 2008 och liknande, men även då kommer marknaden normalt sett igång igen efter några år. Och 90-talskrisen var helt och hållet skapad av kreditrestriktionerna, så är inte fallet idag.

Om vi inte får igång boprisrallyt ien trots räntesänkningar väntar ett kataklysmiskt skifte av paradigm. Hittills har all ekonomisk politik förutsatt att bostadspriserna går upp konstant och gör de inte det är det slutet på ekonomin som vi känner den.

Staten kan ju försöka med subventioner, men dessa är dyra. Man kan även se till att försämra levnadsvillkoren ytterligare i lågprisområden för att uppmuntra till flykt men jag tror det är politiskt omöjligt.

Återstår stagnation. Tänk, bara tänk den hemska tanken om vi i fortsättningen måste spara ihop till konsumtion?

A Anders_Nilsson skrev:
Återstår stagnation. Tänk, bara tänk den hemska tanken om vi i fortsättningen måste spara ihop till konsumtion?
Jo och "stagnationen" är ju självförvållad via grön-röd förd politik. Nya utgifter och höjningar av avgifter var och varannan dag.

Claes Sörmland
Finns bara ett sätt att få tillväxt, det är avregleringar. Och vi får i rakt motsatt riktning med fler och fler regleringar för varje år. Med ökande regleringar tar människor färre initiativ till att sätta nya tjänster och varor på marknaden. Det är inte värt mödan när mödan blir för stor.

Och ungdomen där förändringspotentialen och energin finns ger upp, passiviseras och hamnar i psykisk ohälsa eller söker sig till kriminalitet och gäng med förhoppning om att bygga ett eget samhälle där.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns bara ett sätt att få tillväxt, det är avregleringar. Och vi får i rakt motsatt riktning med fler och fler regleringar för varje år. Med ökande regleringar tar människor färre initiativ till att sätta nya tjänster och varor på marknaden. Det är inte värt mödan när mödan blir för stor.

Och ungdomen där förändringspotentialen och energin finns ger upp, passiviseras och hamnar i psykisk ohälsa eller söker sig till kriminalitet och gäng med förhoppning om att bygga ett eget samhälle där.
Njau om du tar taxor samt avgifter för el, vatten, sopor så beror ju det mesta på gröna pålagor med egentligen ringa värde för Sverige. Bort med alla gröna bubblor utan märkbar miljöpåverkan som steg 1.

Jaaa det här är ju inget nytt eller lätt problem..
Jag tror ju på att tillexmpel vinstskatt på bostäder skulle vara en sjunkande trappa efter hur många år du faktiskt ägt huset/lägenheten...
Är du ute efter snabba klipp full skatt
Ska du sälja efter en livstid skattefritt
Och så en trappa där i mellan...
Nu sitter många äldre kvar på stora bostäder pga att det är för billigt att bo kvar ,och det kostar för mycket att röra på sig...
Och att det måste bli mer oattraktivt
Att vara småkriminell....

plåtrickard plåtrickard skrev:
Jaaa det här är ju inget nytt eller lätt problem..
Jag tror ju på att tillexmpel vinstskatt på bostäder skulle vara en sjunkande trappa efter hur många år du faktiskt ägt huset/lägenheten...
Är du ute efter snabba klipp full skatt
Ska du sälja efter en livstid skattefritt
Och så en trappa där i mellan...
Nu sitter många äldre kvar på stora bostäder pga att det är för billigt att bo kvar ,och det kostar för mycket att röra på sig...
Och att det måste bli mer oattraktivt
Att vara småkriminell....
Jo men angående bostäder så byggde vi ju tappert upp en jättebubbla under 20 år så det är ju också självförvållat och svårt att korrigera.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.