Så där ja, då har jag beställt en Thermomatic EC Home, en ESBE VTC 500 laddventil och en ESBC VRG130 shuntventil. Ändrade beställningen till en Cream 23kW då 29:an nog är i största laget för oss. Nu ska bara en extra cirkulationspump inhandlas på Jula utifall att den gamla inte fungerar längre.
 
Kan bara säga att det gjorde du rätt i har kört min ett tag och den fungerar över förväntan :) lycka till!
 
Fick nu, två dagar innan jag skulle hämtat den, besked att Cream23 inte fanns på lager utan att det var fyra veckors leveranstid på den. Så nu hoppas jag på att de har den stora 29:an på lager åtminstone, då blir det den. Rörisen var här idag iaf och sa att jag behöver en rökgastermostat/dykrörstermostat också, någon som har koll på vad jag behöver? Beror ju på hur kaminen ser ut.
Behöver även ca 120 liters expansionskärl. Så det blir lite mer kostnader än vad som var planerat, men det är inte mycket att göra åt.
 
VARNING för Selmac!

Jag hade bokat en Magnum29 till denna vecka. Förra veckan frågar jag om jag kan ändra till en Cream23 och det skulle inte vara några problem.
I måndags får jag höra att det inte var säkert att Cream23 fanns för leverans. Igår fick jag bekfräftat att det inte finns någon Cream23 trots att det skulle vara lugnt att byta bokningen till den.
Då säger jag att jag vill ha Magnum29 istället då, nej den finns inte heller, trots att han gång på gång sagt att den finns för omgående leverans.
Nu börjas det att gnällas om 50% handpenning trots att han inte sagt någonting alls om det förut.

Resultatet: Enda värmesystemet vi har i vinter är en vanlig braskamin som inte värmer upp mycket mer än vardagsrummet. Med några plusgrader ute så är det 16° inne på morgonen, undrar hur det blir i vinter.
 
Det var tråkigt att det krånglade med Selmac, min beställning gick som den skulle.
Betalade handpenning (kommer inte ihåg hur mycket) och sedan dök den upp ett par veckor senare.

Jag har varken rökgastermostat eller dyktermostat, min pump går hela tiden.
Det kostar ungefär 1:- dygnet att ha pumpen igång och man stänger ju av den halva året så det blir många år innan man sparat in dom pengarna :) men en dykrörstermostat har jag funderat på att sätta dit.

Det finns bara 2 röranslutningar (iallafall på min) en in och en ut, så vill man ha dykrörstermostat får man lösa det utanför kaminen, man skulle t.ex kunna skruva på ett T rör på övre anslutningen och då få ett hål att stoppa dykarröret i.
 
Rörisen rekommenderade en rökgastermostat efter att ha beskrivit kaminen. Den är mer exakt. Så det inhandlades en sån på Rinkaby när jag körde förbi Jönköping nyss.
 
Sökte efter en ny kamin och hittade W29:an i England men de skulle först ha 4000:- i frakt, sen justarade han ner till 3000:-. Och då de tog runt 10000:- för den hade det inte varit alltför kul affär.

Men så hittade jag ett företag i Tjeckien väldigt nära tillverkaren. W29:an var dock slut så det fick bli en S3W26 istället, Väldigt lika, dock 26kW på vattnet och 6kW i rummet.
http://www.krbova-kamna.com/prity-s3-w26-s-vymenikem-p.html

Ca 8000:- för kaminen
Ca 1000:- för frakten
Ca 500:- för alla rör jag behövde

Nu sitter jag mest och funderar på om jag skulle byta laddningsventilen+cirkpumpen mot en riktig Laddomat istället. Kotly.com säljer dem för drygt 2000:-, jämfört med >3500:- i Sverige.
 
BobbaFett skrev:
Så nu har jag gjort test av kaminens prestanda.
Har inte eldat på ett par dagar och imorse hade jag 18c i både topp och botten i tankarna (3*500liter).
Tände upp och lät den brinna tills laddomaten öppnade första gången, då startade jag klockan.
La in ved (inte helt torr björk) en gång per timme i fyra timmar, när fyra timmar gått hade jag 78c i botten och 80c i toppen.

4,2*1500liter*61c/14400sekunder = 26,7Kw i snitt

Det resultatet är jag väldigt nöjd med på en kamin som tillverkaren säger att dem ger 29Kw till vattnet.
Jag kollade av en händelse baksidan på min kamin och fick se att det var en S3W26, vet inte om det blivit fel i beställningen eller om jag faktiskt beställde en S3W26.
Hur som helst så stämmer ju min mätning väldigt bra med tillverkarens :)

Varför vill du ha en "riktig" laddomat, är det inte till och med samma ventil som sitter i en laddomat?
 
  • Gilla
Yocko
  • Laddar…
BobbaFett skrev:
Jag kollade av en händelse baksidan på min kamin och fick se att det var en S3W26, vet inte om det blivit fel i beställningen eller om jag faktiskt beställde en S3W26.
Hur som helst så stämmer ju min mätning väldigt bra med tillverkarens :)

Varför vill du ha en "riktig" laddomat, är det inte till och med samma ventil som sitter i en laddomat?
Intressant, kanske skulle kolla upp det för W26:an är ju billigare än W29. Antingen har Jorma lurat dig eller så har du lurat dig själv. :)

Laddomaten ser ju mer gedigen ut, mer beprövad, har termometrar, bättre? cirkpump och 21-60 har ju både avstängningsvred och isolering. Det är ju olika tillverkare så det kan väl inte vara samma prylar?
Klarar mig säkert med laddventilen och Jula-pumpen, tänkte mest eftersom Laddomaten var så billig i Polen. :)
 
Kollade på kvittot där står det S3W26, tror det var så att när jag skapade denna tråd så kollade jag på Pritys hemsida vad den hette och fick fel nemn då dom var så lika.
November har nu gått och ännu lyckad elförbrukning :)
 
  • ElFörbrukning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressanta blir ju siffrorna när det börjar bli lite kallt. :)
 
Kaminen kom i fredags (körde ut den själv då jag jobbar på DHL). Inte packat upp den ännu men välpackad kan man ju lugnt säga iaf. La klinkers framför murstocken idag, hoppas på inkoppling i mellandagarna.
Gick väldigt smidigt, gjorde banköverföring förra måndagen, pengarna kom fram på torsdagen, på fredagen hämtades kaminen, i tisdags lämnade den landet, kom till Malmö i torsdags och framme i fredags.
Otroligt då frakten kostade lite drygt hälften av vad det hade kostat att skicka hit en av Jormas från Kungälv...
 
  • Gilla
xxsenx
  • Laddar…
Kaminen inkopplad, arbetet i källaren återstår.

383635_10150467443731888_600991887_8543329_2004083508_n.jpg
 
Hur går det med rören?
Tänt annu?
 
BobbaFett skrev:
Hur går det med rören?
Tänt annu?
Tyvärr inget ännu, rörisen kunde inte komma i helgen. Få se om han kan komma i veckan eller åtminstone till helgen.
Måste sätta in en brunn i pannrummet också men det är nog snart gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.