Hur ser ditt befintliga system ut?
Någon shuntstyrning?
Någon Acktank?
Varmvattensberedare?
 
BobbaFett skrev:
Hur ser ditt befintliga system ut?
Någon shuntstyrning?
Någon Acktank?
Varmvattensberedare?
Shuntstyrning sitter på pannan som inte kommer användas. Inga tankar, el-beredare.
 
Jag har en kamin med stor glaslucka, 12 till luft och 6 till vatten, en kompis med en annan kamin köpte luckor att sätta utanpå glaset och ökade effekten till vatten, jag tänkte prova det också.
Men undrar först omnågon känner till om det finns någon alu-duk eller liknade som man kan sätta framför för att prova, innan jag rusar iväg och bygger om kaminen.
 
Du behöver inte göra det så svårt för dig. En bit mineralull och ståltråd så har du tillräckligt för att göra ett test utan att fördärva något. Mvh

BobbaFett, hoppas du fortsätter att rapportera hur det fungerar nu när det börjar bli kallare. Både med kamin och systemet i allmänhet. Lycka till i vinter
 
Gjorde en liten ritning på mitt system.
Tanken med beredaren i är inte kopplad till shunt då jag vill ha kvar värmen där i till varmvatten, när den var kopplad tömdes den tanken först, nu töms den samtidigt med dom andra.
Cirkulationspumpen på radiatorkrettsen satt på returen, konstigt tycker jag men kanske skall det vara så.
Backventilen in till markvärmepumpen har jag satt dit så att det varma vattnet från kaminen inte skall kunna ta den vägen tillbaka in i kaminen igen.
Elpatronen i tanken med beredaren har jag kvar som reserv värme.
 
  • Värmesystemet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BobbaFett skrev:
Gjorde en liten ritning på mitt system.
Tanken med beredaren i är inte kopplad till shunt då jag vill ha kvar värmen där i till varmvatten, när den var kopplad tömdes den tanken först, nu töms den samtidigt med dom andra.
Cirkulationspumpen på radiatorkrettsen satt på returen, konstigt tycker jag men kanske skall det vara så.
Backventilen in till markvärmepumpen har jag satt dit så att det varma vattnet från kaminen inte skall kunna ta den vägen tillbaka in i kaminen igen.
Elpatronen i tanken med beredaren har jag kvar som reserv värme.
Du skriver på ritningen att jordvärmen är "vid behov". Hur fungerar det rent praktiskt? Slår du igång den manuellt om du inte eldar någon dag eller om du reser bort? Eller är det någon form av automatik på det?

Tänkte själv ha bergvärme som grund, och köra ved så mycket jag hinner med. Men har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska styra det med automatik. Så din lösning skulle vara intressant att se :).
 
jaso skrev:
Du skriver på ritningen att jordvärmen är "vid behov". Hur fungerar det rent praktiskt? Slår du igång den manuellt om du inte eldar någon dag eller om du reser bort? Eller är det någon form av automatik på det?

Tänkte själv ha bergvärme som grund, och köra ved så mycket jag hinner med. Men har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska styra det med automatik. Så din lösning skulle vara intressant att se :).
Just nu är den bara avslagen men har skaffat två termostater, en microbrytare och ett relä, och tänkte göra en automat start/stopp
Relät skall dra med en hållkrets om temperaturen längst upp i tanken är under 30c och shunten står på max, hållkretsen gör att relät är draget även om shunten vrider tillbaka sig och temperaturen stiger.
Sen skall hållkretsen ligga i serie med en termostat på 60c som sitter på röret från kaminen, så när man eldar släpper relät ända tills shunten står på max och temperaturen i tankarna understiger 30c.

Hmm rörigt kanske bättre att rita :)
 
  • Gilla
MastiffLtd
  • Laddar…
BobbaFett skrev:
Just nu är den bara avslagen men har skaffat två termostater, en microbrytare och ett relä, och tänkte göra en automat start/stopp
Relät skall dra med en hållkrets om temperaturen längst upp i tanken är under 30c och shunten står på max, hållkretsen gör att relät är draget även om shunten vrider tillbaka sig och temperaturen stiger.
Sen skall hållkretsen ligga i serie med en termostat på 60c som sitter på röret från kaminen, så när man eldar släpper relät ända tills shunten står på max och temperaturen i tankarna understiger 30c.

Hmm rörigt kanske bättre att rita :)
Tack! Jag tycker att din lösning låter riktigt bra. Så bra att jag gärna använder den om du inte har något patent på den ;).

Tänkte du också ha en automatik för när värmepumpen ska slå av när du inte eldar? Om jag förstår saken rätt är värmepumpar mest effektiva vid lite lägre temperaturen så man vill väl att värmepumpen ska ligga och värma mellan kanske 30-40 grader?
 
Vilken temperatur pumpen skall ge ställer man ju in på själva pumpen.
 
Hej! Har precis installerat våran prity och kört den 2 dagar och kan bara hålla med att för det priset så är kaminen absolut till belåtenhet :)
 
BobbaFett skrev:
Vilken temperatur pumpen skall ge ställer man ju in på själva pumpen.
Naturligtvis, vilken tankevurpa. :blushing:.
 
BobbaFett skrev:
Ett annat tips angående laddomat.
Istället för att köpa en sån här
[bild]För 3-4000:-

Kan man köpa dessa två:
[bild][bild]
Laddventil 645:- Rinkabyror och Cirkulationspump Jula 595:-
Jag kör en laddventil på 70c på utgående från kamin, fungerar så att så länge vattnet är under 70 grader tar det ett varv till i kaminen tills det är över 70 gradera så växlar ventilen och leder vattnet till acktankarna.
Hur bestämmer man vilken temperatur man vill ha på termostaten? Högre=bättre?
 
Man köper den temperatur man vill ha :)
http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1488

Jag kör med den som har art.nr. 5843 på utgående från kaminen, hade den på ingående först men då kokade den, vilket jag inte riktigt förstår varför, men jag tror att inkommande vatten från acktanken kylde den för mycket.
Hur som helst köp 1st 5843, 3st 3610, 2st 3772, lite 28mm rör och Julas cirkpump så har du en komplett laddomat.
Tyckte min Julapump lät lite mycket tills jag luftade den, sen blev den knäpptyst.

Köp så mycket lödböjjar som möjligt, det är inte svårt att löda.
Gör rent med 3978 smörj in med 3977 sätt ihop, värm där dom ligger omlott med en 218540 tills loded smälter mot kopparn och dras in imellan, klart.
Minsta lilla vatten i rören så kyls det för mycket, om det finns lite vatten vid lödstället som skall koka bort måste ingan kunna ta vägen någonstans, annars pyser den ut genom lödningen medans loded är smält och det blir inte tät, så ha alltid en ventil öppen om ångan inte kan ta vägen någon annan stans.

XXXX = Rinkebyrörs art.nr
XXXXXX = Julas art.nr

Om du inte lödat tidigare, köp lite extra 15mm lödkopplingar och träna på.
 
  • Gilla
Suidnil
  • Laddar…
Ingen aning vilken temperatur jag vill ha, får höra med svågern som är röris, han får sköta alla rördragningar. :)
Cirkpumpar har jag två stycken så det är ju bara en laddventil som behövs i sånt fall.
 
Här är elschemat på styrningen av värmepumpen.
Just nu är det 50c i tankarna och shunten står inte på max.
Så snart temperaturen i tankarna är under 30c och shunten går på max kommer relät att dra och hålla kvar sig där, ända tills utgående från kaminen överstiger 60c och släpper relät igen.
 
  • Värmesystemet(EL).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.