Har fortfarande min aidan vattenmantlade kamin som jag installerade för ca 9 år sedan. Med ladd och 500l tekniktank, samt solfångare och elpatron. Ger på pappret 21kw varav 4 till rummet tror jag. Men nu börjar jag tröttna, sen käkar bra med ved, värmer för mkt i rummet och sotar mycket. Jag eldar lätt upp 2-3 Ikea kassar med din ved om dagen på vintern. Dock är en 500l tank perfekt till den, även bra kombo med ca 4m2 solfångare som tar allt behov av värme o vatten maj till slutet av sept.
 
Det blev en Prity wd w24 som skall ladda en 1000L tank i källaren. Vad har ni för överhettningsventil? Tycker det blir många rör bakom kaminen om man skulle använda en dbv1 ventil:thinking:. Går det att använda en bvts Överhettningsventil av märket DBV1 med temperatursensor och kopparledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
med backventiler och lita på att en övertrycksventil öppnar vid 1,5 bar istället?

Dbv1 ventil
 
  • Guldfärgad överhettningsventil med fyra anslutningar och svart topp.
B
Har du kommunalt vatten eller egen brunn? (Försvinner vattentrycket efter en stund vid strömavbrott, om du förbrukar vatten?).
 
Kommunalt. Brukar komma vatten vid strömavbrott. Tänkte även köpa en ups. Men vill vara säker på att inte prityn står och kokar i vardasrummet.
 
B
En bvts borde duga om du har trygg vattenförsörjning.

Jag tror jag har denna
https://www.vvsochbad.se/temperatur...txzggfAFR6Nu8jk35JdIPs17Dpfw3tOEaArTdEALw_wcB

Verkar vara motsvarande från en annan leverantör. Det finns en dyrare variant som bör användas om man har en begränsad mängd vatten vid strömavbrott.

Tryckavsäkring på 1.5bar ska man ha oavsett detta temperaturskydd, det inte antingen eller som gäller. Hängslen och livrem snarare...

Om man inte har ventiler som går att stänga kanske man skulle kunna överväga att flytta bort säkerhetsventilen till ett annat ställe, av rent estetiska skäl, dock lite oklart om det är tillåtet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.