Hej Jonte!

Jag köpte en kamin från Prity (ca 21 kW) för drygt två år sedan!
Men jag åkte själv och hämtade den i Ostrava med min husbil. Hade den som "sängkompis" på vägen hem.
Prisskillnaden på kaminen betalade nästan hela resan (tjeckiskt öl samt vin betalade resten ;-))

Prity har kontor och utställning i utkanten av Ostrava, samt lager ca en halvtimme med bil bort.
Dom hade många helt otroligt tjusiga kakelklädda kaminer på utställningen!
Beställde i förväg för egen avhämtning och blev mycket bra bemött av Prity's ägare.

CE-märkt och godkänd? Vet faktiskt inte, men sotaren gillade den!

Jag har gjort vissa omprioriteringar vid renoveringen av min gård (byggd ca 1850) (frugan ansåg badrum vara viktigare än att först byta ut elvärmen!) så kaminen är inte installerad än. Men till sommaren.......! Huset är på 175 m2 per våningsplan. Jag kommer att köra mot två 500-liters tankar till att börja med.

Om du eldar en 500 liters acc-tank med denna 21 kW panna så kommer det att gå fort att ladda upp den. Men man behöver ju inte brassa för fullt. Mellan tummen och pekfingret tror jag att en kvälls "trivseleldning" blir lagom.

Mängden ved som behöver eldas beror på husets totala värmebehov.
Kaminens storlek bestämmer hur mycket värme som kan "tillverkas" per timme.
Ackumulatorns storlek motsvarar hur mycket värme du kan lagra för de stunder du inte kan/vill elda (nattetid t.ex.).
Man kan även tänja lite på värmelagrets funktion med en elpatron som automatiskt kopplar in om det börjar bli kallt.

En fråga: din nuvarande lilla kamin, hur lång tid tar det att värma tanken?
 
tackar för svaret :), då tror jag det kommer funka bra med en Prity S3 W21 :)
Som svar på din fråga.. när det var +5 ute och jag eldade ifrån 09 till kl 23 så fick jag upp tanken till 35 grader.
Problemet ligger ju i vattenmanteln i den kaminen.. typ 1 liter, så det hinner inte få nån värme knappt när det lämnat kaminen. (cirkulationspumpen är ändå ställd på lägsta farten)
 
Hej Jonte!

Vattenvolymen i din kamin har inte i sig så mycket med "värmetillverkningen" att göra. Vattnet är bara ett transportmedium för värmen.
Cirkulationen verkar funka i din kamin, annars skulle det koka i vattenmanteln.
Men det är konstigt att så lite av vedens värme överförs till vattnet i ackumulatorn.
Hur mycket ved gör du av med på en dags eldning?

Var tar värmen vägen?

Är kaminen en pytteliten sak, och att all värme går åt för att värma huset?

Eller "eldar kaminen för kråkorna"?

I bägge dessa fall hjälper det att byta ut kaminen mot en som ger större värmeproduktion.

Men kolla också på Blocket! Det finns mycket att hämta där!

Ytterligare en fråga: Försök mäta tempen på rören in och ut till/från kaminen under drift.
 
Det känns ingen skillnad på rören på inkommande och utgående.
cirkulationspumpen är ställd på lägsta hastigheten.
Vattenvolymen i kaminen måste väl ha en enorm inverkan på värmetillverkningen.

Det hinner ju knappt in i kaminen förrän det går ut som det är nu :p
Om jag har 30 liter i kaminen så stannar ju vattnet kvar där mkt längre innan det kommer ut än med 1 liter. dvs. 30 liter vatten lär ackumulera mer värme än 1 liter under den tiden det är kvar i kaminen.

Den kamin jag har är denna http://www.stjarnprodukter.se/Butik...106/List/0/Level/2/ProductID/958/Default.aspx
Det var ingen dyr investering som tur var, då jag fick den för två plattor bärs :)

men som sagt, vattenmantlingen måste vara hemmabyggd då jag inte hittat nån sån vattenmantlad.
Den ger ifrån sig sjukt bra värme på strålningen. 12,7kw

Nu vet jag inte hur stor den stora ikea-säcken är, men jag gjorde av med 5 säckar på en dag 09-23 och fick upp tanken till 35 grader.
Då eldade jag enormt hårt.
 
Hej Jonte!

Vattenvolymen har faktiskt ingen direkt inverkan på värmeproduktionen.
Det handlar om vattenflöde (t.ex. liter/ minut) genom vattenrören gånger temperaturskillnaden (ut-temp. minus in-temp). Resultatet blir kaminens (insatsens) värmeproduktion.

Men indirekt har du rätt, större vattenvolym betyder att den värmeupptagande (värmeväxlande) ytan blir större. Och med större värmeyta blir det större värmeproduktion.

Om "vattenmanteln" eller vattenrören är hembyggda så handlar det nog om alltför liten värmeupptagande yta. Detta styrks också att kaminen ger ifrån sig massor av värme direkt till luften.

Så, vad göra?

1. Bygg om kaminen så att den värmeupptagande ytan blir mycket större. Men, det gäller att veta vad man gör!
Om en verkstad ska göra det så blir det nog dyrt och effekten av det hela oviss. Och sedan ska sotaren dessutom kunna göra sitt jobb. Hela iden verkar kanske inte så bra.

2. Köp en ny insats eller kamin. då vet du vad du får för prestanda. Men den ska installeras och det ska anslutas rör till skorsten och ackumulatortank.

Inköpsställen: Blocket: Antingen någon privatperson eller t.ex. Selfac, som bl.a. säljer samma kaminer som tjeckerna, bara mycket dyrare.

Eller: Maila till krbova-kamna i Ostrava (engelska) med attention mr Petr Vavra och fråga.
Tala om vad du behöver för storlek (i cm: höjd, bredd, djup) och värmeproduktion (kW effekt).
Han bör svara med vilken (vilka) kaminer han anser lämpligast i ditt fall, samt pris inkl. transport hem till dig.
Tjeckerna är vana vid försäljning och transporter över hela Europa och det är förbluffande billigt.
När jag besökte dem för snart två år sedan så hade man färdigpackade eldstäder som skulle till bl.a. Grekland, England, Portugal, Sverige och Finland.

Gå innan dess in på http://www.krbova-kamna.com/krbove-vlozky-s-vymenikem-k.html och du hittar en himla massa insatser med vattenmantel ("vymenikem" = vattenmantlad på tjeckiska). Det går tre tjeckiska kronor på en svensk.
"Sleva" betyder Rabatt.

Lycka Till och berätta sedan hur det gick!
 
  • Gilla
Thomas_2 och 1 till
  • Laddar…
Hej Prity eldare !
Länge sedan någon skrev här...
Jag installerade en WD W24 och en 500L ack.tank förra hösten och är mycket nöjd med resultatet så långt. Det jag saknar är större ack.volym, så till sommaren
kommer jag komplettera med en tank till, helst med en vvb på ca 100 l.

En fråga till er som eldat ett tag, hur upplever ni sotningen av kaminen ?
Har ni några speciella verktyg och knep för att få hela vattenmanteln ren ?
Jag tycker det är trångt ock bökigt, jag blir sotig upp till armhålan, men jag använder bara en kort mässingborste ! 😁

/Staffan
 
MantaMania, hur länge behöver du elda och cirka hur många kilo ved går det åt för att få upp tanken till 85 grader? :)
 
Snabbt och ärligt svar....ingen aning 😀
Ett lite längre svar, testade ikväll då det ändå var/är -17 och det var dags att elda.
Började kolla då termostaten öppnade vid 70grc. Kl 18:50 då var tempen i tanken
40 uppe & 35 nere.
Drygt 2 tim senare hade jag 83 grc uppe & nere tanken.
Hur mycket ved ? En&enhalv korg 😯


Tilläggas bör att kaminen inte rengjorts på nästan en vecka !

/S
 
En korg ved...ungefär !

20150109_195225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och hur jag håller koll på grejor i stugan



20150109_195433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man har god nytta av att mäta fram- och returledningstemp i olika värmesystem.

Har fixat detta med att köpa stektermometrar (!), digitala batteridrivna på Clas i Sjön. (Ca 50 kr/st. Plus en extra till frugan och köket).

Placerar givarna direkt mot resp. metallrör med en rörklämma samt lite kopparpasta för bra värmeöverföring.

Sedan en ordentlig isolering av t.ex. skumplast.

Batterierna klarar sig 1 - 2 år.

Men jag letar fortfarande efter en enkel fjärravläsning för rökgaserna (vedeldning).
 
Hej, är det någon som har köpt från Ken Group Ltd ?, får ett bra pris där inkl frakt på 800€ för en PRITY FG W20
 
Jag har köpt därifrån (grekland) åt en bekant föe drygt ett år sedan, funkade perfekt !
 
fortfarande inte kommit till skott, och nu åkte € upp i skyarna oxå..

nåja, det jag funderar på är kravet på klass 1 CE märkning som vi tydligen har i sverige men ingen annanstans(eller?)
FG W20 with Granite 603 har enligt kontroll bara klass 2 ... om ens det då jag ännu inte fått tag i någon dokumentation
och jag vill ju inte stå där med en oinstallerbar kamin.
men jag tänkte att det finns ju en UGN på denna variant, och om jag skall ha den "främst för matlagning" då kanske jag kommer ifrån kravet.. eller?... långsökt.., får jaga lite dokument som hastigast så kan man pallra sig iväg till kommun och lämna in kanske..
 
20150531_150418.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150531_150418.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150531_150434.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej på er, bifogar lite bilder på min prity 29kw o se om fler har varit med om samma skada som jag plåten har helt enkelt sprukigt i ved inkastet. har fler varit med om samma? den e ju trots allt bara 3 år.

Med vänlig hälsning syndikate
 
Tyvärr har jag liknande sprickor i min kamin.
Dom uppkom efter c:a 1-2 år men har sedan inte blivit något större utan har stannat av.
Tror det beror på att man eldat för hårt och för nära där vattenmanteln saknas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.