77% strunt samma, fick okay fart på den idag, kanske fortfarande är inkörningsperiod på den :/...
5h så ligger jag på 65gr över lag och då har jag kört ut 65 i systemet med för att få in dom litrarna oxå. mätte på rökröret idag vid fullt ös och då låg det nära 250gr en stund.
kör med en laddomat från baxi som håller sig runt 65gr och den fungerar bra tycker jag så ingen kall panna... i den bemärkelsen....
 
Vad har du för rör mellan kamin och panna? Själv gjorde jag misstaget att dra 22
 
Andper skrev:
Vad har du för rör mellan kamin och panna? Själv gjorde jag misstaget att dra 22
28, van montör som fått installera åt mig.
 
  • Gilla
Andper
  • Laddar…
Precis vad jag skulle haft för att få självcirkulationen, men gör med ups på ladomaten om i fall att strömmen försvinner när man eldar :)
 
Ett prb jag hade innan jag hittade rätt var vilken hastighet jag skulle ha min pump på.
 
Har jag eldningstorr ved så måste jag strypa nedre draget helt och det i rökröret till nästan hälften för att inte gå över 200 grader i rökgastemp.
 
Nu har jag också kört med en prity wd w24 i över ett år och den funkar fint. Kaminen står i vardagsrummet och acktankarna står rakt nedanför i källaren. Nästan varje gång jag eldar dunkar den dock till en gång när den börjat bli varm. Jag vill ju inte att den en dag sprängs mitt i vardagsrummet så jag skulle vilja lösa detta.. Jag har lite problem med luft i cirkulationen mellan laddomaten och kaminen och den kluckar på ibland trots att jag har avluftat, men när den slår över till att mata acktanken brukar det släppa. Kan det vara så att det är för lågt tryck i systemet mellan laddomat och kamin, att det bildas en luftfickor nånstans i kaminen, vilket är det som dunkar när kaminen blivit varm?
 
Gokväll. Försöker väcka liv i denna gamla tråd eftersom jag har börjat fundera på något liknande själv. Och vill ha tips och råd.

Eldar ni fortfarande i samma kaminer eller har dom blivit utbytta?

Det som jag har funderat på är en "victoria grande max 25" som har 4kw till rummet och 18kw och max 25kw till tanken samt 120L eldstad. Kostar ca 1000€ i Tjeckien. Någon som har en sådan och kan berätta mer? Hur stor acc tank tror ni är lämpligt?ca 600L?
https://v05.bg/en/product/i123/Grande-Max-B*25.html

Har inget annat för tillfället än en jötul kamin med en 150mm och knappt 5m lång plåt skorsten och ett vattenburet värmesystem som värms med direkt el. Hade tänkt stoppa tanken i källaren rakt under kaminen isåfall.

Har ni förslag på andra kaminer? Helst så lite värme till rummet som möjligt.
 
Redigerat:
Hej, vi satte in en vattenmantlad kamin (Kratki Zuzia 15kw) och acktank 500L för 11 år sedan. Eldar fortfarande i den men mest som myseldning. Kaminen har ingen bra förbränning och sotar därför igen runt vattenrören och värmeupptagande ytor och då blir effekten väldigt dålig. Vi kan klara hela husets uppvärmning och varmvatten men då behöver man elda en ikeasäck med ved (4-5h) om dagen och sota ur kaminen 1g per vecka. Har tröttnat på det..

Satsa och lägg extra pengar på en kamin med bra sekundär förbränning och som är lättsotad. Då kan det bli riktigt bra tror jag.

Mvh
 
  • Ledsen
fgo
  • Laddar…
J JohanEO skrev:
Hej, vi satte in en vattenmantlad kamin (Kratki Zuzia 15kw) och acktank 500L för 11 år sedan. Eldar fortfarande i den men mest som myseldning. Kaminen har ingen bra förbränning och sotar därför igen runt vattenrören och värmeupptagande ytor och då blir effekten väldigt dålig. Vi kan klara hela husets uppvärmning och varmvatten men då behöver man elda en ikeasäck med ved (4-5h) om dagen och sota ur kaminen 1g per vecka. Har tröttnat på det..

Satsa och lägg extra pengar på en kamin med bra sekundär förbränning och som är lättsotad. Då kan det bli riktigt bra tror jag.

Mvh
Intressant!
Vi har också en kratki zuzia. Har exakt samma problem.
Hög vedförbrukning.
Hög rökgastemperatur.
Sotar mycket.
Ineffektiv.

Försöker optimera driften på den med små förändringar.
Det jag gjort hittills är:
Förlängt vägen för rökgaserna - sänkte rökgastemp och mer värme till vattnet.
 
Har ni Laddomat?
Brinner det sakta och dåligt?
Vad har ni för skorsten?
 
Redigerat:
F funderarn skrev:
Har ni Laddomat?
Brinner det sakta och dåligt?
Vad har ni för skorsten?
ja, vi har iaf laddomat.
Nej det tycker jag inte. Brinner väldigt hårt.
Vi har en NVI 2000, 4,5m hög, 14 Pa uppmätt
Separat tilluft från utsida. (Dock väldigt lågt i kanalen)
 
fgo fgo skrev:
Intressant!
Vi har också en kratki zuzia. Har exakt samma problem.
Hög vedförbrukning.
Hög rökgastemperatur.
Sotar mycket.
Ineffektiv.

Försöker optimera driften på den med små förändringar.
Det jag gjort hittills är:
Förlängt vägen för rökgaserna - sänkte rökgastemp och mer värme till vattnet.
Precis samma erfarenheter som jag :)..

Jag har också trimmat den så inte elden åker rakt upp i skorsten direkt och bara värmer kråkorna. Satte en böjd plåt horisontellt mellan vattenrören som elden måste åka runt och fick upp effekten markant (lite riskabelt dock). Men sotproblemet kvarstår.

Det är väldigt bra drag i kaminen och brinner bra eftersom luften kommer via gallret underifrån. Luft kommer även via en liten slits ovanför glasen, men det tror jag inte ger någon vidare sekundär förbränning.

Det ser ut som de förbättrat luftintag och isolering i de nya modellerna nu, se här
https://kratki.com/en/water-fireplace-mbz-pw-13-left-bs

Mvh
 
F funderarn skrev:
Har ni Laddomat?
Brinner det sakta och dåligt?
Vad har ni för skorsten?
Vi har en laddomat och det funkar väldigt bra.

Har Nibe premodul skorsten, typ 7m lång
 
J JohanEO skrev:
Precis samma erfarenheter som jag :)..

Jag har också trimmat den så inte elden åker rakt upp i skorsten direkt och bara värmer kråkorna. Satte en böjd plåt horisontellt mellan vattenrören som elden måste åka runt och fick upp effekten markant (lite riskabelt dock). Men sotproblemet kvarstår.

Det är väldigt bra drag i kaminen och brinner bra eftersom luften kommer via gallret underifrån. Luft kommer även via en liten slits ovanför glasen, men det tror jag inte ger någon vidare sekundär förbränning.

Det ser ut som de förbättrat luftintag och isolering i de nya modellerna nu, se här
[länk]

Mvh
I den nya verkar ju tilluften komma in på mitten, det måste ju vara bättre.

har funderat på att byta ut rostret mot en platta och sätta ett delvis perforerat rör som tilluften kan gå i.
Det bör räcka med ca 15-20 cm rör med 70mm diameter.

Har också en tunnelmodell??

Vi la in klinkerplattor ovan rören på båda våningarna.
Men naturligtvis sotar den ändå.
Ska prova att göra slitsen större tänkte jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.