fgo fgo skrev:
I den nya verkar ju tilluften komma in på mitten, det måste ju vara bättre.

har funderat på att byta ut rostret mot en platta och sätta ett delvis perforerat rör som tilluften kan gå i.
Det bör räcka med ca 15-20 cm rör med 70mm diameter.

Har också en tunnelmodell??

Vi la in klinkerplattor ovan rören på båda våningarna.
Men naturligtvis sotar den ändå.
Ska prova att göra slitsen större tänkte jag.
Ja det är nog sekundärluft som kommer ut på mitten, det är nog bra.
Kolla videon, det är fler luftintag och förbättringar. Undrar om det går att ta ned "plattan" som sitter under värmerören för att förenkla sotning.

He he, jag har också funderat på att dra upp luften i rör, så den blir förvärmd och släppa ut den en bit upp ovanför eldhärden och på så sätt få en sekundär förbränning. Tror man behöver isolera med vermikulit runt eldhärden också, dvs där det är plåtväggar idag med vatten bakom.
 
Jag har satt i en vattenmantlad pellets kamin (Caminneti LW9), efter initialt strul pga de monterat en åt helvete för stor c-pump så funkar allt bra. Ända problemet är att den sotar ned glaset lite för mycket, men jag jagar om att få reda på vilka parametrar för fläkten jag ska ändra.
 
J JohanEO skrev:
Här har du Rolls-Roycen med underförbränning och 93% verkningsgrad.
[länk]

Tänk en sån i vardagsrummet!
Den verkade ju bra, tyvärr för dyr kostade ju över 5000€ och mycket kort ved skulle den ha. Kring 45cm långa klabbar vore lämpligt. Även lite för lite effekt kanske?:thinking: men bra om ni matar på med alternativ och era erfarenheter (y)
 
J JohanEO skrev:
@funderarn: Den här kanske??
[länk]

@fgo: För de riktigt inbitna, bygga egen sekundär förbränning :
[media]
mvh
Intressant!

Nu har jag påbörjat ett nytt experiment.
Har lossat glasen och lagt in en distans mellan glas och ram. Ca 5mm. Så spalten är nästan dubbelt så stor för luften att ta sig in.

Rengjorda glas, så nu börjar utvärderingen. Om experimentet faller väl ut så köper jag 15 mm garn och sätter mellan ram och glas.
 
Har följt diskussionen här och också varit inne på en Prity kamin. Slänger in en fråga:

Någon som har kollat på den här? Mer vedpanna än kamin, men jag tänkte ha den i källaren, så det spelar inte så stor roll. Vedeldningen är mer på hobbybasis, så vill inte lägga alltför mycket pengar på det.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Har följt diskussionen här och också varit inne på en Prity kamin. Slänger in en fråga:

Någon som har kollat på den här? Mer vedpanna än kamin, men jag tänkte ha den i källaren, så det spelar inte så stor roll. Vedeldningen är mer på hobbybasis, så vill inte lägga alltför mycket pengar på det.
Ja denna har jag också sett och det liknar ju mer en panna som du säger. Frågan är om denna fungerar bättre än victoria grande max 25. I victorian rymms det mera ved och lite mera effekt på pappret åtminstone :thinking:

Såg nu att det bara var lite mindre strålningsvärme ur prity eftersom det är mindre glas i luckan.
 
Redigerat:
fgo fgo skrev:
Intressant!

Nu har jag påbörjat ett nytt experiment.
Har lossat glasen och lagt in en distans mellan glas och ram. Ca 5mm. Så spalten är nästan dubbelt så stor för luften att ta sig in.

Rengjorda glas, så nu börjar utvärderingen. Om experimentet faller väl ut så köper jag 15 mm garn och sätter mellan ram och glas.
@JohanEO
Du behöver inte expandera spalten. :sweat:
Det hjälpte knappt något.

Nu ska jag prova att täta spalten istället.
 
Hittade ett till Tjeckisk märke igår som är lite billigare än dom italienska och har ungefär lika bra verkningsgrad. Men räknade att dom har för lite kw samt för djup för mitt vardagsrum. https://www.ls-kamna.cz/kamna-do-obytnych-prostor#sort=most-expensive
Så victoria grande max 25 är nog mest intressant ännu.

Någon som har erfarenhet av en Selmac rande - 22? borde vara en victoria grande max 25.
 
F funderarn skrev:
Hittade ett till Tjeckisk märke igår som är lite billigare än dom italienska och har ungefär lika bra verkningsgrad. Men räknade att dom har för lite kw samt för djup för mitt vardagsrum. [länk]
...
Tjeckiska, "LS-Kamna", såg ju väldigt intressant ut. "Galaxy Aqua" på 16kW borde räcka väldigt långt. Den skulle ge ca 11,5kW till vattnet. Teoretiskt så värmer du då en 500L tank (35C till 90C) på 2h45min (32kWh) och det skulle gå åt 12kg ved. Vår kamin gör åt ca 50% mer ved för samma arbete och det tar 4-5h.. Med en "full" 500L tank klarar vi värme och varmvatten 1 dygn ned till ett par minusgrader. Tyckte vedlängden 45cm verkade ok. Blev lite tveksam över "robustheten" och livslängd på rostret som var svetsade plåtar. Den var även lite dyr. Såg inte om det var en värmeväxlare inbyggd och hur man sotar?

Hur stor energiförbrukning har ni?
 
F funderarn skrev:
Så victoria grande max 25 är nog mest intressant ännu.

Någon som har erfarenhet av en Selmac rande - 22? borde vara en victoria grande max 25.
Har du hittat någon genomskärning på de här kaminerna där det är förklarat hur luften kommer in och hur vattnet värms och så att man se hur man skulle sota den?
 
J JohanEO skrev:
Tjeckiska, "LS-Kamna", såg ju väldigt intressant ut. "Galaxy Aqua" på 16kW borde räcka väldigt långt. Den skulle ge ca 11,5kW till vattnet. Teoretiskt så värmer du då en 500L tank (35C till 90C) på 2h45min (32kWh) och det skulle gå åt 12kg ved. Vår kamin gör åt ca 50% mer ved för samma arbete och det tar 4-5h.. Med en "full" 500L tank klarar vi värme och varmvatten 1 dygn ned till ett par minusgrader. Tyckte vedlängden 45cm verkade ok. Blev lite tveksam över "robustheten" och livslängd på rostret som var svetsade plåtar. Den var även lite dyr. Såg inte om det var en värmeväxlare inbyggd och hur man sotar?

Hur stor energiförbrukning har ni?
För många år sen när det var ca - 25 grader gick det ca 90kwh i hela huset på ett dygn. Och då bodde jag ensam och utan kamin tror jag :thinking:. Elen blir ju knappast billigare i framtiden heller. Har också räknat på 500+L tank, det man bör ta med i beräkningen är vattenmängden i kamin + expansionskärl, rör och element. Samt att systemet kyls lite också under tiden man eldar om det är kallt.

Om rostret är den enda svaga punkten så går det nog att leva med. (y)
 
fgo fgo skrev:
@JohanEO
Du behöver inte expandera spalten. :sweat:
Det hjälpte knappt något.

Nu ska jag prova att täta spalten istället.
Temperaturen kanske blir för låg för att du ska få sekundär förbränning? Luften är ju kall när den kommer in i kaminen och det är ganska kallt runt omkring där det kommer in också..
 
J JohanEO skrev:
Har du hittat någon genomskärning på de här kaminerna där det är förklarat hur luften kommer in och hur vattnet värms och så att man se hur man skulle sota den?
Sämre med det. Tänkte skicka epost direkt till fabriken och fråga lite olika saker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.