Har uppgraderat systemet med en vattenmantlad varmvattenberedare på 70 liter i manteln och 200 liter varmvatten.
Så nu när jag eldar händer följande:
1, vattnet i kaminen pumpas runt tills det når 70c.
2, laddventil 1 öppnar och låter det varma vattnet strömma in i varmvattensberedarens mantel.
3, steg 1 och 2 upprepas tills vattnet som kommer ur varmvattensberedarens mantel är 70c.
4, laddventil 2 öppnar och låter det varma vattnet strömma till ackumulatortankarna och/eller elementen beroende på husets värmebehov just då.

Varmvattensberedaren ligger i serie med min vanliga elberedare på 100 liter och på så sätt har jag alltid tillgång till 100 liter varmvatten och när man eldar 300 liter varmvatten.
Eftersom elberedaren matas med varmt vatten behöver den inte jobba och förbrukar därmed ingen el så länge man eldar.
Fördelen med en fristående beredare jämfört med en i ackumulatorn är att det finns varmt vatten även om värmen i ackumulatorn är slut.
Visa bilaga Värmesystem.bmp

Ps. Har även en 100 liters beredare i första ackumulatorn, så länge jag eldar kan varken frugan eller dottern göra slut på varmvattnet hur mycket dom än försöker ;)
 
Redigerat:
Nu har jag beställt en https://www.krbova-kamna.com/prity-s3-w21-s-vymenikem-p.html :)
Hoppas verkligen inte att det blir problem med godkännande av sotare osv. nu då? :p

Ska bli jäkligt gött o få ordentlig temp i ack-tanken..
Jag har dock en fundering på denna kaminen.
Det här med Syrventil.... det lär väl vara ganska meningslöst egentligen.
Går strömmen så har jag vatten i kanske 30 sekunder, eftersom jag har egen brunn så slutar ju den pumpen funka också.

Är det då inte smartare att istället ha en UPS till cirkulationspumparna på ack-tanken?
Har räknat på att den UPS jag kollat på (cirka 1500:- spänn) kan driva pumparna i cirka en timme och det torde väl räcka.
Har en övertrycksventil vid kaminen ifall det skulle bli för högt tryck, kaminen som jag har nu tål ju att eldas utan vatten.
Frågan är om den nya tål sånt?
 
En annan fråga.
Måste/bör jag ha en Laddomat till denna kaminen?
Jag har en acktank på 500 liter
 
Jonte Andersson skrev:
Nu har jag beställt en [länk] :)
Hoppas verkligen inte att det blir problem med godkännande av sotare osv. nu då? :p

Ska bli jäkligt gött o få ordentlig temp i ack-tanken..
Jag har dock en fundering på denna kaminen.
Det här med Syrventil.... det lär väl vara ganska meningslöst egentligen.
Går strömmen så har jag vatten i kanske 30 sekunder, eftersom jag har egen brunn så slutar ju den pumpen funka också.

Är det då inte smartare att istället ha en UPS till cirkulationspumparna på ack-tanken?
Har räknat på att den UPS jag kollat på (cirka 1500:- spänn) kan driva pumparna i cirka en timme och det torde väl räcka.
Har en övertrycksventil vid kaminen ifall det skulle bli för högt tryck, kaminen som jag har nu tål ju att eldas utan vatten.
Frågan är om den nya tål sånt?
Antar att du har fått hem kaminen vid det här laget? Gick det smidigt med frakt osv, vad gick frakten på?

Gick det bra med sotaren sen?

Lutar åt att köpa en kamin till nästa år nämligen:)
 
Skulle kaminen hålla det den lovar (det gör väl egentligen ingen kamin även om man har torr ved) så borde systemet hinna koka på mindre än 2 tim om tanken är kall när du börjar elda (och det är när tanken är kall du skulle haft bäst nytta av en laddomat). En beg. slavtank är så gott som gratis så det är kanske nåt att speja på?
 
Kaminen är hemma :)
Kaminen kostade 598 euro och frakten 138 euro

Har inte installerat den än, men jag kan inte tänka mig att det ska vara några som helst problem då den är CE-märkt?

I övrigt så verkar den vara gediget byggd och helt fantastisk till det priset.


2015-09-19 11.15.17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas_2
  • Laddar…
Har tyvärr ingen plats för en tank till :p


exerg skrev:
Skulle kaminen hålla det den lovar (det gör väl egentligen ingen kamin även om man har torr ved) så borde systemet hinna koka på mindre än 2 tim om tanken är kall när du börjar elda (och det är när tanken är kall du skulle haft bäst nytta av en laddomat). En beg. slavtank är så gott som gratis så det är kanske nåt att speja på?
 
vad menar dom med energy efficiensy 69% ?
 
Har nu fått igång kaminen :)
Den fungerar otroligt bra.. Enda nackdelen är att det ryker in lite så fort man ska lägga på mer ved.
Den laddar min 500-liters tank med cirka 10 grader i timmen.
Ifrån 40 till 70 tog 3 timmar. 3 inkast inkl. upptändning, ej smockfullt i eldstaden
+4 ute
 
Hej allihopa lite "död" tråd men vill väcka den lite. köpte en PRITY FG W20 och har fått installerat den nu i slutet av -16.
eldat på ordentligt, med blandat resultat. det som känns konstigt är sotet i den, det blir inte grått hur hårt jag än eldar känns det som, fullt öppna spjäll och sotlucka, jag har tom "tryckluftat" den för att se om det ger nått... ca 7m skorsten och det ryker inte in alls, så det känns inte som att det borde vara ett problem men ändå är det det....
500+400l acc. (i 500l finns det en 120l förrådsberedare) och det värmer okay i hastighet (kanske tar 6h med hårt eldande för att få upp tempen i bägge till 65+ från +5 då, bor inte i huset än) på det virket jag matar den med (rivningsvirke) , men jag skaffade mig nyligen en IR termometer för att kolla rökgaserna och när jag tar emot rökröret så är det satans svalt alltså, 120-150c, skall det inte bli varmare än så?... vad har ni andra?...
 
Vad är det egentligen som inte fungerar menar du? Du har drag i skorstenen och ditt vatten blir varmt lagom snabbt. :)
 
Jag tror att askans färg kan påverkas av vad man eldar, vi har hittills den här säsongen eldat mycket byggspill i vår kamin (gjutjärn utan vatten), och askan är inte lika grå och "finkornig" som den brukar vara.
Jag tror att vi gör allt annat lika.
 
Andper skrev:
Vad är det egentligen som inte fungerar menar du? Du har drag i skorstenen och ditt vatten blir varmt lagom snabbt. :)
jag tycker att det blir väl mkt sot i den, så till den milda grad att jag gick upp på taket och kollade, då fanns det en del "sotbollar" som dansade runt på taket och det vart rätt mkt pannorna var rätt svarta(får bli en tvätt i vår) känns ju inte som om det förbränns särskilt väl... och då tänker jag kalla rökgaser... fast jag har inte varit uppe vid drift och mätt utkommande....därför jag frågar om hur varma rökrör ni andra har (den biten som är oskyddad som går in i murstocken)?
 
Jag har en rökgastemp som sitter i kanalen och den ligger på allt mellan 180-250°
 
69% i verkningsgrad är lågt så möjlighet till sot finns. De flesta vattenmantlade ligger runt 82-85%. Fullt öppet sekundärluftsintag o inte mer primärluft till veden än vad sekundärluften hinner med att slutförbränna samt en minst 63 graders laddventil så borde det gå hyfsat. Att elda mot en kall panna är jobbigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.