Har planerat att köpa en W29 och försöker dimensionera ack-storlek. Är någon utav er som vet ca litervolym på eldstaden på W29?

Svarar mig själv: ~63L (62,745L)
 
Redigerat:
Vilken skulle passa mig bäst när jag tänkte elda kökspis och vardagsrumsspis, skall båda vara vattenmantlade?
Huset är inte så välisolerad, 7cm på väggen (+5-10cm) taket 10cm (+15cm) golv 12cm (+10cm) det som står i klammer skall jag tilläg isolera. har gammla 2 glas fönster som skall bytas till 3glas. 3värme element till de 3 sov rum och golvvärme i badrum. Tänke koppla bara vattnet för värme, ej för driksvatten, det tänkte värma upp på ett annat sätt. (med el). På grund av utrymmebrist.
Till sist huset är på 60 kvadrat och Köket är ihop med vardagsrum som jag skall sätta en luftvärmepump, skall den också kopplas till uppvärmningsvatTen?
MVH Jonatan
 
Redigerat:
Har du vattenburen värme idag?
Hur stor acktank har du plats för?
Varför inte värma även varmvattnet med ved? Du skriver pga utrymmes brist men en ackumulatortank måste du ha om du skall ha en vattenmantlad grunka och då kan du ju lika gärna välja en tank med beredare, sen seriekopplar du din el beredare så att det kalla vattnet först går igenom tanken och sen el beredaren. Då har du alltid varmvatten och har du eldat förbrukar du ingen el när du duchar,
 
  • Gilla
Thomas_2
  • Laddar…
Jo, jag har pratat med en kille som säljer, han menar också stt jag ska ha en acc tank, 300liter skulle vara den minsta. tvungen att stoppa den i badrummet.
 
Jag har 1500 liter på 300 m2 vilket fungerar men jag skulle vilja ha lite mer.
Om man tar 1500liter / 300m2 blir det 5 liter per m2, tar men 5 gånger 60m2 blir det just 300 liter.
Så det borde ju fungerar då.

Jag hade nog valt en kamin med lite mindre effekt, annars är risken stor att du kokar ditt system.
 
vilken skulle passa bra då? Jag tänkte kunna koppla till värme pump och ev solar.
MVH Jontte
 
Om du har tänkt att värmepumpen skall göra jobbet när du inte eldar startar ju värmepumpen när temperaturen nått 40-50 grader i tanken, då har du bara 50 grader kvar att spela på i dina 300 liter vatten.
Då tycker jag att du skall köpa en kamin som ger så lite energi till luften som möjligt (annars kommer du ändå inte kunna elda) och du tycker är snygg, och 300 liter är absolut i minsta laget, har du ingen källare du kan få in en större tank i?
 
Nej, men om fem år kan man säker bygga en extra föråd.

Ja denvar nån 3kw till rummet och 7kw vatten tror jag hette Aqua nånting.
 
Ja, det blir nog bra.
Mer än 3kw till rummet och ni måste elda med öppna fönster :)
 
BobbaFett har en fråga till dig! förstorade du upp anslutningarna på kaminens baksida? de är ju bara 3/4tum o känns ju lite litet men kul o veta om de fungerar bra ändå? Tack på för hand // Syndikate
 
Åker på fredag till Ostrava och köper en vattenmantlad kamin direkt från PRITYS efter telefonsamtal met Petr Vavra.

Inspirerad av de inledande sidorna i denna tråd.

Kör hem den i min kombinerade skåpbil/husbil tillsammans med lite tjeckisk öl.

Det blir sannolikt en WD W24 avsedd för 45 cm ved.

Pris ca 6400 kr. Ingen tull (Tack EU!)

Kommer att kopplas via pump till en 850 liter ack-tank med vv-slinga.

Elementen matas via automatshunt och cirkulationspump.

Huvudsaklig inköpskälla för det övriga: Blocket.

Wish me luck!
 
Lycka till, det kommer nog gå bra, de är bra att ha att göra med, Petr är väldigt hjälpsam.
 
Pensionerad ingenjör inom kemisk teknologi och apparatteknik.

(Läran om allting utom kemi!)

Har tidigare byggt två väl fungerande värmesystem i tidigare ägda villor.

Äger nu ett litet skogsjordbruk med egen ved i massor.

Samt 0,529 kW kontinuerlig elström gratis, eftersom gården berördes av ett kraftverksbygge i början av 60-talet.

När allt funkar så blir det en tjeckisk öl (eller två!)
 
Halloj

Är det nån som kan ha någon tanke om varför det tar en evighet att få värme i tankarna?

Installationen består av,

1st prity W29
1st ctc Econzenith 510
1st Ctc ecopart
1st ctc ecovent
1st ctc Econzenith I550

Övrigt så som pumpar, ladomat m.m

Kaminen är inte placerad i pannrummet men det bör inte spela nån roll. Visserligen har jag bara 22mm cu rör fast de rekomenderar 28mm för självcirkulationens skull men det har jag eliminerat genom att jag har satt en liten upp på laddomaten.

Rören kommer ut från vägen på samma höjd, ett rör går ner till tilloppet och ett upp till returen, har ingen luftare på kaminen, sen går rören upp på vinden och bort till pannrummet o där ner till pannan. Jag har istället satt automatiska avluftare innan nergång på både tillopp och retur uppe på vinden.

Först trodde jag att det kunde vara luft som spökade men pannan kommer upp i grader och laddomaten öppnar vid sina 72°, men det tar sjukt lång tid att fylla zenithen med värme, tycker jag då alla ni andra verkar fylla dom på 3timmar visserligen har jag inte tok eldat och fyllt hela kaminen med ved utan lagt in 4-5 åt gången .
cirkpumpen står på 2an, står den på 1an så blir det för varmt och på 3an för kallt.

Något mer ni vill veta så bara fråga på...
 
Jag har väldigt svårt att få värme i botten av tankarna, hur mycket jag än eldat har jag inte fått upp maxtemp där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.