Gratulerar!

Du kan se fram emot en billigare vinter.

Hoppas du postar lite utfall på elräkningen.
 
Gulf skrev:
Man kan ju fråga sig om 5 kg ved räcker till 15 Kw . Jag vet inte men det är det som är max angiven vedmängd i timmen och 78 % verkningsgrad . Kanske är det först med Kol man kommer upp i 15 kw med ! Kol är hetare på ett annat vis . :rolleyes:
Gjorde en snabb koll i Data och Diagram, och 5 kg björkved/timme vid 78% verkningsgrad ger ca 14,6kW. Kol har dubbelt så högt värmevärde.
 
  • Gilla
Grizzly66
  • Laddar…
BobbaFett skrev:
Den är köpt på www.selmac.se men den är något större än den du länkade till.
Dom har den inte på sin hemsida utan jag ringde dom och beställde den, inga problem.

Glömde skriva att jag har en laddventil mella kamin och ackumulator som tillsammans med cirkilationspumpen fungerar som en laddomat.
Snakade med Selmac nu och den finns för omgående leverans, den mindre varianten var 4 veckors leveranstid på. Behöver jag den stora om jag "bara" ska ha 1000 liter acctankar?
 
Vilken modell är den lilla respektive den stora?

Öppen planlösning där kaminen skall stå?
Vad värmer du med idag?
Vad förbrukar du per år?
 
BobbaFett skrev:
Vilken modell är den lilla respektive den stora?

Öppen planlösning där kaminen skall stå?
Vad värmer du med idag?
Vad förbrukar du per år?
Cream 23 vs JAQUELINE MAGNUM29 (den du har)

Nja, vardagsrummet är 26m2, inte så öppet bredvid.

Förr värmde jag med pellets, ca 4 pall. Förra säsongen körde jag bara pellets på natten och vanlig braskamin på dagarna. Den här kaminen:
http://www.kaminexperten.se/webshop.asp?show=prodinfo&infoid=13&menu=22
Tokvarmt i vardagsrummet och inte så mycket värme i de andra rummen.

Nu ska det bli endast vattenmantlad kamin och antingen elpatron eller en luftvärmepump som stöd när man inte kan elda.
 
Dauen skrev:
Gjorde en snabb koll i Data och Diagram, och 5 kg björkved/timme vid 78% verkningsgrad ger ca 14,6kW. Kol har dubbelt så högt värmevärde.

Ahh Tackar :)
Då gäller det att man eldar rätt ! Inte för mycket drag och inte för lite dag utom perfekt !
Viste att Kol har högre effekt . Och det är nog först med Kol men får 15 Kw på vattnet !

Själv eldar jag väll ca 95 % Barrved .
Man tager vad man haver lättast till hands ;)
Volymen blir lite större bara på vedmängden

Gran tex ger mysig ljudeffekt med :D
Inget för en öppenspis dock ! q(;^;)p
 
Redigerat:
@Thomas
Skulle vilja få det till att min skulle heta Cream 29 efterom jag inte har ben på min utan den ser ut som cream.
Jag skulle nog rekomndera den på 20Kw till dig då den släpper ut minst värme till luften i förhållande till hur mycket vattnet får.
Men å andra sidan, om du tar en 29Kw behöver du bara elda 2-3 gånger för att fylla tankarna med värme, du får helt enkelt fundera på hur du vill elda, elda under en lång tid på kvällen med en "liten" för att samtidigt ha det mysig eller kanske elda en kortare stund varje dag för att ha värme under hela dagen.
Men sen kan man väll "myselda" med lite mindre ved även i den stora om man skulle vilja dra ut på det.

@Gulf
Tycker gran luktar så gott och låter mysigt.
 
Redigerat:
Ett annat tips angående laddomat.
Istället för att köpa en sån här
2807_1.jpgFör 3-4000:-

Kan man köpa dessa två:
5842_1.jpg436021-jpg.jpg
Laddventil 645:- Rinkabyror och Cirkulationspump Jula 595:-
Jag kör en laddventil på 70c på utgående från kamin, fungerar så att så länge vattnet är under 70 grader tar det ett varv till i kaminen tills det är över 70 gradera så växlar ventilen och leder vattnet till acktankarna.
 
BobbaFett skrev:
@Thomas
Skulle vilja få det till att min skulle heta Cream 29 efterom jag inte har ben på min utan den ser ut som cream.
Jag skulle nog rekomndera den på 20Kw till dig då den släpper ut minst värme till luften i förhållande till hur mycket vattnet får.
Men å andra sidan, om du tar en 29Kw behöver du bara elda 2-3 gånger för att fylla tankarna med värme, du får helt enkelt fundera på hur du vill elda, elda under en lång tid på kvällen med en "liten" för att samtidigt ha det mysig eller kanske elda en kortare stund varje dag för att ha värme under hela dagen.
Men sen kan man väll "myselda" med lite mindre ved även i den stora om man skulle vilja dra ut på det.

@Gulf
Tycker gran luktar så gott och låter mysigt.
Jag skrev bara namnet som jag fick av Jorma. :)

Det lutar nog åt att jag beställer den stora, likadan som din alltså, då den finns på lager. Får se hur länge jag klarar mig med 1000 liter acc-tankar bara.
 
Hur går det med kaminen? Sotat den ännu? Sotar den ner glasrutan mycket?
 
Än så länge helnöjd, ingen annan värmekälla än så länge. (förutom varmvatten som jag har en el beredare efter beredaren i ackumulatortanken)
Glaset kan bli lite svart här och där vid uppstart men det brinner bort när den kommit igång.
Torkar av glaset med fuktigt papper (kallt glas) kanske varannan vecka, då är det bara vitt damm på glaset.
 
Du kommer nog få mindre sot för varje gång du eldar. Men tar några månader innan det sitter.
För att få ut mesta möjliga ur veden lägger jag stora bitar i botten och sedan lite mindre ovanpå det, lavar tätt.
Sist ordentligt med tändved ovanpå. Sedan är det bara att tända och vänta tills det brunnit upp. Startbrasor är bara att glömma. Fyller på när det ligger en ordentlig glödbädd över hela botten.
Detta ger mig mesta möjliga utbyte av energi och minst sot på glas och konvektionsdelar.

Hur gör du / ni?
 
då gör vi nästan likadant, jag gör så här:
Först har jag gjort veden så lång att den är bara något mindre än djupet på kaminen, och lägger all ved på det hållet.
1, lägger i stora i botten men lämnar ett mellanrum i mitten på 2-5cm.
2, i mellanrummet tänder jag en solstickan braständare (finns andra oxå men den tycker jag fungerar bäst)
3, lägger lite "tändved" ovanför mellanrummet
4, fyller resten av kammaren med ved, stora som små.
På detta sätt har jag inte misslyckats någon gång :)
 
Då har även jag beställt en W29, planerar att hämta den först i början på november för installation så fort som möjligt. Nu ska jag bara jaga ett par acc-tankar och lite annat smått och gott. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.