BobbaFett,

Föredömligt med elschema, tack tack!
 
BobbaFett skrev:
Man köper den temperatur man vill ha :)
[länk]
Snackat med rörisen nu och han pratade om 72 eller 78 grader, men finns ju bara upp till 70? Eller finns det högre som inte Rinkabyrör har kanske?
 
Han kände inte till de här laddventilerna men det var de temperaturerna han pratade om iaf. 70c var ju max som Rinkaby hade, vet inte om de kan plocka hem 75:an.
 
Hur justerar jag temperaturen ut från tankarna till radiatorerna? Vill ju inte ha full värme hela tiden...
 
Med en shuntventil och tex denna automatik

http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1643

På ritning heter den automatshunt och den blandar helt enkelt till lagom varmt vatten till radiatorerna i förhållande till hur kallt det är ute.
 
Aha, som jag har det på pannan alltså. Fast jag skippar nog utegivaren då, har kört med rumsgivare hittills och det har funkat bra.
Behöver en shunt också för det ingick inte?
 
Redigerat:
Men om du har en på pannan är det väll den du skall använda??? Du skall ju inte ha 2 shuntar.
En panna är ju som en acktank med någon form av värmare i, så om du tittar på min ritning och så tänker du dig att den första acktanken med elpatron i motsvarar din panna.

Kanske skulle vara lättare om du gjorde en ritning över dina befintliga rör...
 
Men jag ska inte ha pannan kvar. Enbart kaminen i vardagsrummet och två acctankar i källaren under.
 
Då tar du din befintliga automatshunt och sätter ...... ja där den skall sitta :)

Ska du inte ha någon form av reserv värme? Kanske en elpatron i acktanken.
 
Befintliga shunten och styrningen säljs med pannan så jag behöver nytt. Patron blir det nog så småningom, prövar utan till en början. Sällan huset står tomt ändå.
 
Tänkte bara visa lite statistik på våran elförbrukning, håller vi denna kurvan hela vintern blir jag väldigt nöjd :)
Vi köpte huset April 2010 men flyttade in i slutet av Augusti 2010.

Statistiken är tagen direkt från mina sidor hos jämtkraft.
 
  • ElFörbrukning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ja det tror jag, men du behöver 2 cirkulationspumpar, en till kaminen och en till elementen.
 
BobbaFett skrev:
ja det tror jag, men du behöver 2 cirkulationspumpar, en till kaminen och en till elementen.
Det har jag. Osäker på funktionen på den ena iofs men den funkade för förra ägaren av pannan iaf för några år sen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.