Ett tips är att sota ur den ofta, tycker man märker stor skillnad på hur den värmer vattnet om det ligger ett tunt lager sot på ...... ja vad dom nu heter som vattnet går igenom.
Men den är ju lätt att sota ur så det är ju inga problem.
 
BobbaFett, hur många meter rör är det mellan pannan och dina tankar? Vi har själv installerat en Prity som går ut till två st 750l i vårt stall. När du eldar för fullt i pannan, fräser det då i tanken likt en vattenkokare? Laddar jag fullt och eldar så låter det en hel del. Kan det ha att göra med att laddomaten öppnar upp först vid 72 grader? Har en Laddomat 21-60 och undrar om det hjälper att byta tempgivare till något lägre för att undvika fräsandet. Det skrämmer nämligen svärmor som inte vågar elda.
 
Vandogen. Är det öppen eller sluten expansion på denna kamin. Kan tänka mig att det sjuder lite i den om det är öppen expansion och man eldar hårt.

Är lite nyfiken.... hur långt har du mellan laddomat och tank? Hur varm blir kaminen innan laddomaten laddar över till dina tankar. (tänkte själv bygga om mitt system och får då 10m mellan laddomat och tank.... osäker om det skulle fungera öht)
 
Det är sluten expasion på systemet. Exp.kärlet är på 200 liter och finns att hitta intill ack.tankarna. 72 grader hinner laddomaten bli innan den släpper iväg vattnet så jag gissar att kamin är något varmare i toppen vid det tillfället. Vet inte den exakta rörlängden mellan laddomat och tank men en kvalificerad gissning gör att det hamnar runt 10 m. Har dock läst att min.avstånd är 6 m. Kan någon upplysa mig vad som händer om man överstiger detta mått?
 
Systemet mitt funkar, jag har vid ett flertal tillfällen eldat upp över 80 grader. Är dock lite osäker om det blir något bortfall med ett sådant avstånd.
 
Jag tror att du har luft i systemet när du hör att det "fräser".

Antar att du menar max 6m??

Undrar också vad som händer över 6m. Jag har läst någonstans att det kan bli rundgång i kaminen/pannan. Antar att det beror på för högt mottryck i kretsen tank-laddomat om det är för långt.

Vad har du för rördimension mellan tank och laddomat?

Vandogen skrev:
....min.avstånd är 6 m. Kan någon upplysa mig vad som händer om man överstiger detta mått?
 
Redigerat:
Det är sant det du säger, MAX 6 meter och det överskrider jag med nästan det dubbla. Rördimensionen är 3/4.
 
Jag har ca 25 meter rör i laddkretsen. Fungerar kanon. Långa sträckor ger mer motstånd och därför kan det hända att man behöver ha kraftigare pump för att den ska orka pumpa bort tillräckligt mycket vatten från kaminen.
 
  • Gilla
lasor
  • Laddar…
Min kamin låter oxå, men det lustiga är att den tystnar när acktankarna är fulla, dvs när det är 70 grader i botten och laddventilen alltid är öppen.
Jag har 28mm kopparrör mellan kamin och laddventil (sitter på acktank) som är ungefär 2*5 meter.
 
Jahopp, börjat elda i Prityn nu och det går ju sisådär. Första gången så hade det frusit i rören och kaminen levde om riktigt ordentligt. Nästa gång kokade det (nog) och det gillade inte ena pumpen som vägrade fungera. Fick paniklufta och tömma bort en del vatten för att inte blåsa vardagsrummet. Rörisen gick ner i källaren och mixtrade med nåt, sen gick det bättre.
Känns väldigt osäkert att elda hur som helst, kaminen lever om som tusan och man sitter på helspänn mest hela tiden. Meec-pumpen låter som en dammsugare i källaren dessutom, mysigt. :)
Behöver först och främst hitta rätt inställning på rökgastermostaten så att pumpen startar rätt.
 
Redigerat:
Eldat i sex timmar, drygt 60° i toppen av tankarna, under 20° både i mitten och botten, vägrar gå upp. Vad kan vara fel?
 
Thomas, hur pass intensivt har du eldat och hur många liter har du i tankarna?
 
Inte så intensivt för när jag gjorde det började det koka på nolltid. 2x500 liter har jag.
 
Har du en laddomat eller kör du bara direkt in i tankarna från kamin?

Jag har själv 2 st 750l som jag får upp till 80 efter dryga 3 timmar. När jag bolmar på utav h-e så hör man att det börjar fräsa men sedan tar laddomaten och skickar in kallvatten från botten av tankarna som kyler ner kamin. Jag kan omöjligt koka kamin, för att det skall vara möjligt måste pumpen till laddomaten vara avstängd och det är bara dumt.
 
Jag kör samma grejer som BobbaFett, alltså laddventil.

Ska prova att byta plats på Meec-pumpen och Grundfos-pumpen, litar inte riktigt på Meec-pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.