134 625 läst · 335 svar
135k läst
335 svar
Resultat av installation av vattenmantlad kamin
Rent spontant låter det som att det är dåligt flöde i hela systemet. Pumparna klarar inte av att föra över energin från kamin till tankarna. Det är nog därför den kokar när du försöker elda intensivare. Byt pump som du är inne på och se då till att skaffa dig en rejäl en som kan flytta all energi.
Keep me posted
Keep me posted
Hjälpte nog inte att det var väldigt kallt när vi höll på, det frös i rören flera gånger. Rörisen ska komma nån dag nu och byta plats på pumparna, litar mer på Grundfos-pumpen.
Nu har pumpen bytts och det funkar betydligt bättre än förut. Eldat ganska lugnt och vi har varmt i hela huset, dock har jag lite svårt att hålla tempen ut över 72° så att laddventilen är inte öppen värst mycket.
Lägger ner för dagen och provar igen imorron.
Lägger ner för dagen och provar igen imorron.
Om pumpen låter mycket skulle jag gissa på att du inte luftat den, därav ljud och dåligt flöde.
Min Mecc pump står på 2:an och jag kan elda på så mycket det bara går.
Om du kör pumpen på 3:an ska laddventilen inte vara öppen särskilt mycket, den öppnar ju och när cirkulationspumpen har pumpat i kalltvatten (34liter om jag minns rätt) så stänger den igen tills vattnet är varmt, osv.
Krävs ju en hel del energi att värma upp 34 liter från 20C till 70C
Min Mecc pump står på 2:an och jag kan elda på så mycket det bara går.
Om du kör pumpen på 3:an ska laddventilen inte vara öppen särskilt mycket, den öppnar ju och när cirkulationspumpen har pumpat i kalltvatten (34liter om jag minns rätt) så stänger den igen tills vattnet är varmt, osv.
Krävs ju en hel del energi att värma upp 34 liter från 20C till 70C
Min käre far lärde mig, vid ung ålder, att det går åt 1 W/h (avrundat från 1,16 för att förenkla huvudräkning) per liter för att höja tempen 1grad.
Då behöver vi 34W/h x 50grader = 1700W/h för att värma upp kamin så att laddventilen släpper på ut i tankarna.
Din kamin ligger på dryga 20kw vilket teioretiskt betyder att du behöver elda dryga 5 min. Jag har i praktiken testat detta genom att starta en eld i min egna kamin, tagit tid och kollat på när tempen på laddomaten stiger. Jag var dum nog att känna efter på röret som går ut i tankarna för att bekräfta att energin matades ut. Detta tog ca 5 min från det att brasan tagit fart och jag såg till att fylla magasinet fullt. Så mitt råd är att du kan ta i lite mer, elda på!
Då behöver vi 34W/h x 50grader = 1700W/h för att värma upp kamin så att laddventilen släpper på ut i tankarna.
Din kamin ligger på dryga 20kw vilket teioretiskt betyder att du behöver elda dryga 5 min. Jag har i praktiken testat detta genom att starta en eld i min egna kamin, tagit tid och kollat på när tempen på laddomaten stiger. Jag var dum nog att känna efter på röret som går ut i tankarna för att bekräfta att energin matades ut. Detta tog ca 5 min från det att brasan tagit fart och jag såg till att fylla magasinet fullt. Så mitt råd är att du kan ta i lite mer, elda på!
Jag har börjat elda mer idag men det är inte det lättaste att få upp vattnet i 72°. Får nog ta en sväng ner i källaren och se så att allting står rätt till.
Edit: 0.6 bar känns inte riktigt rätt... Fyllt på både vatten och ved nu.
Edit: 0.6 bar känns inte riktigt rätt... Fyllt på både vatten och ved nu.
Redigerat:
Eldar på så mycket jag kan nu, kommer upp i 70° enligt en termometer jag satt på vattenröret. Jag lyckas inte komma högre hur jag än gör. Hur bör jag ha spjället på kaminen? Känns inte som att det spelar nån roll hur jag ställer det.
Ladda fullt och se till att båda spjällen (dett lilla vid asklådan skall dras helt åt höger och det vid stosen skall peka uppåt) är fullt öppna, du kan till och med dra ut asklådan lite (det brukar jag göra en stund då sprakar det till som fan).
Rör det sig någon värme till tankarna alls, hur känns rören vid innmatningen till tankarna?
Rör det sig någon värme till tankarna alls, hur känns rören vid innmatningen till tankarna?
Men du skall väll inte upp i mer än 70C, det är ju då den öppnar och släpper varmt vatten till acktankar och element.
För att komma upp mer än så i temperatur måste du fylla hela tankarna så att kaminen får 70C in, då blir det ju ännu varmare ut.
Hyr styr du hur varmt vatten elementen får?
För att komma upp mer än så i temperatur måste du fylla hela tankarna så att kaminen får 70C in, då blir det ju ännu varmare ut.
Hyr styr du hur varmt vatten elementen får?
Rören var varma igår åtminstone, inte känt på dem idag. Lyckades faktiskt komma upp i 74° förut genom att slänga på 10 vedträn.Vandogen skrev:Ladda fullt och se till att båda spjällen (dett lilla vid asklådan skall dras helt åt höger och det vid stosen skall peka uppåt) är fullt öppna, du kan till och med dra ut asklådan lite (det brukar jag göra en stund då sprakar det till som fan).
Laddventilen öppnar ju inte förrän 72°, jag har/hade skitsvårt att komma upp i den temperaturen.BobbaFett skrev:
Rörisen ställde shunten så att det går både till tankarna och till elementen. Ska montera en Thermomatic EC Home så småningom, just nu får jag reglera vid termostaterna.
Nu har jag öppnat upp spjället helt och det blir ju helt klart bättre flås. Är väl för van vid vanlig kamineldning.
Dessutom finns det risk för att skorstenen börjar brinna om man eldar för dåligt.
Jag kollade upp din laddventil och tror bestämt att den släpper på vid 70C, då är som bobbafett säger. Dra ner shunten om du tycker det blir för varmt inne, våran stod på 100% när vi elda första gången, då blev det riktigt varmt i elementen Har beställt en ThermOmatic CBJ RS ( http://www.billigtvvs.se/produkter/256/152/shuntautomatik-thermomatic-cbj ) som reglerar flödet beroende på inomhustemperaturen.
Jag kollade upp din laddventil och tror bestämt att den släpper på vid 70C, då är som bobbafett säger. Dra ner shunten om du tycker det blir för varmt inne, våran stod på 100% när vi elda första gången, då blev det riktigt varmt i elementen Har beställt en ThermOmatic CBJ RS ( http://www.billigtvvs.se/produkter/256/152/shuntautomatik-thermomatic-cbj ) som reglerar flödet beroende på inomhustemperaturen.
När vi hade -25 till -30C eldade vi från morgon till kväll utan att lyckas fylla tankarna helt fulla, elementen tog helt enkelt för mycket energi.
Jag fyller min kamin ända upp till första elementet, sen efter ca en timme har man en fin glödbädd, då fyller jag den ända upp igen. Båda spjällen som sagt öppna, och var inte rädd om det låter lite i kaminen men det skall inte bubbla och smälla i rören.
Både cirkpumpen till kaminen och till radiatorerna kör jag på 2:an, har man för hög hastighet till radiatorerna får man ingen skiktning i tankarna.
Jag fyller min kamin ända upp till första elementet, sen efter ca en timme har man en fin glödbädd, då fyller jag den ända upp igen. Båda spjällen som sagt öppna, och var inte rädd om det låter lite i kaminen men det skall inte bubbla och smälla i rören.
Både cirkpumpen till kaminen och till radiatorerna kör jag på 2:an, har man för hög hastighet till radiatorerna får man ingen skiktning i tankarna.
Bara bra om det är 70°.
Ska se om jag kan montera shuntstyrningen nån dag nu, eller så får jag be rörisen komma hit. Tur att det är min svåger, annars hade det blivit dyrt.
Ska se om jag kan montera shuntstyrningen nån dag nu, eller så får jag be rörisen komma hit. Tur att det är min svåger, annars hade det blivit dyrt.
Hemskt bra forum får man säga mycket intressant att läsa.. jag har nu själv beställt en likadan kamin som du Bobbafett men ifrån karles.se istället. men har du avlopp breve kaminen? har hört på rykten att de ska vara bra!
//// Syndikate
//// Syndikate