134 638 läst · 335 svar
135k läst
335 svar
Resultat av installation av vattenmantlad kamin
För att det där är de som tillverkar dem.syndikate skrev:
Men det intressanta är att även frakten är billigare, ända från Tjeckien...
Jag har inte kommit så långt, men läs Bobba Fetts tidigare inlägg om det, han har en likadan som jag.syndikate skrev:
Hejja hejja!!ThomasLindgren skrev:
Själv eldar jag upp 2 st 750l till 80C efter dryga 3 timmar under gynnsamma förhållanden. Har bra spridning av värmen i huset när jag eldar med hjälp av gammal ventilation från en gammal Roto Royal. Its Awesome!
Maila Petr Vávra på info@prity.cz och hälsa från mig.syndikate skrev:
Han hade sålt en kamin till Sverige innan jag pratade med honom.
Okej ska jag göra... vad har ni för tankar? själv ska jag köra med en 500l aqua lux teknik tank o en 500l slav tank.. ska installera solfångare i framtiden så man får gratis tapp vatten under sommar halv året
Vart i Sverige bor du? Finns det risk för kalla vintrar räcker inte 1000 liter på en kåk på 120m2. Man räknar på 10 liter per m2 vilket i ditt fall betyder 1200 liter. Men så vitt jag vet så finns det dåligt med acktankar på 1200l. Du skulle kunna skaffa dig en 1000l slavtank och en 300 soltank. Jag har som sagt 2 st 750l var av en innehåller en 120l varmvattenberedare. I den tänker jag koppla in solvärmen till våren.
[QUOTEVart i Sverige bor du? Finns det risk för kalla vintrar räcker inte 1000 liter på en kåk på 120m2. Man räknar på 10 liter per m2 vilket i ditt fall betyder 1200 liter. Men så vitt jag vet så finns det dåligt med acktankar på 1200l. Du skulle kunna skaffa dig en 1000l slavtank och en 300 soltank. Jag har som sagt 2 st 750l var av en innehåller en 120l varmvattenberedare. I den tänker jag koppla in solvärmen till våren.][/QUOTE]
Bor på gotland. jag har tyvärr inte den tak höjden att sätta in större tankar utan har letat o letat o till slut hittat aqua lux teknik tan som har låg bygghöjd.. inbyggd koppar fodrad vv-beredare med så kalken här kan slänga sig i väggen jag vet inte om de kommer att räcka får se o kolla av annars får man sätta in en 300l oxå elr en till 500l slavtank.. men som sagt vintern nu va de 20-25 minus i en vecka typ nu är de fina plus grader ute så lång varig kyla är de sällan här...
Bor på gotland. jag har tyvärr inte den tak höjden att sätta in större tankar utan har letat o letat o till slut hittat aqua lux teknik tan som har låg bygghöjd.. inbyggd koppar fodrad vv-beredare med så kalken här kan slänga sig i väggen jag vet inte om de kommer att räcka får se o kolla av annars får man sätta in en 300l oxå elr en till 500l slavtank.. men som sagt vintern nu va de 20-25 minus i en vecka typ nu är de fina plus grader ute så lång varig kyla är de sällan här...
Det är egentligen skitsamma hur mycket tankar du har, är det 25 - 30 grader (vilket inte är allt för ofta) så måste man nästan elda hel tiden. Den energi du lyckats lagra i tankarna drar du snabbt ut under natten, men vi klarade oss bra här uppe i norrland, som värst var det - 36C. Vi eldade hela kvällen (från det att vi kom hem tills det vi la oss, dryga 6 timmar) och när vi klev upp på morgonen så var det lite kyligt. Men inget frös och allt höll.
Du säger att det är lågt till tak? en 750 bygger bara 190cm, sen behöver man lite rör på det så det bygger inte mer är 210cm. Är det en skrubb eller källare? Du kanske bör kontemplera lite ombyggnationer.
Du säger att det är lågt till tak? en 750 bygger bara 190cm, sen behöver man lite rör på det så det bygger inte mer är 210cm. Är det en skrubb eller källare? Du kanske bör kontemplera lite ombyggnationer.
min tak höjd är inte mer än 1,82 i källaren.. hade funderingar på att sätta ner en 750l men kommer inte ner genom källar dörren o har inte den lusten att slå bort väggen o sen bygga upp de. jag vet inte får man nya funderingar så kollar man alltid av om de går på lättast möjliga sett.... jag ska ju givet viss isolera alla rör från kamin till ack o vidare inte för att de finns risk för frysning då "har aldrig hänt så länge jag kan minnas" äger nu mera mitt barndoms hem. men för att värmen inte ska dra ur sig i källaren känns hemst onödigt... hehehe du ska se att mina vänner o jag kommer spendera mkt tid o ett par backar öl nere i källaren...