Jag har eldat med ved i en panna i källaren förut, samma pipa, inga problem då. Veden brinner väldigt bra och snabbt också, så jag ser inte att det skulle vara dåligt drag.
 
Här är bilder på installationen i källaren. Något som ser konstigt ut?

Hade 70° i toppen och botten igår kväll, 20° i botten.

Skickade inte ut nånting på systemet och förut hade jag 68° i toppen och botten och fortfarande 20° i botten.
 
  • IMAG0781.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0782.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0783.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0784.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det skulle nog underlätt om du skriver på rören var de kommer från eller var de går till samt en tydligare bild på rören oven tankarna
 
Tog en ny bild på rören ovan tankarna, se om det hjälper.
 
  • IMAG0789.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att du har svart ludd i kaminen och att den inte levererar så mycket energi som det är tänkt tyder på att det brinner dåligt och inget annat, man kan inte koppla fel så den skulle leverera dåligt med värme utan att kaminen skulle koka (värme kan aldrig förvinna), att den ligger på stadiga 70 grader ut tyder oxå på lite energi till vattnet, min pendlar mellan 50-80 grader som en kaffebryggare (värm upp, släpp ut, värm upp släpp ut, osv) när botten på tankarna är så kallt som 20 grader.

Misstänkta fel:
1, ej torr ved
2, För tät hus som inte släpper in tillräckligt med syre, testa elda med ett fönster på glänt i samma rum och se om det blir stor skillnad. (När du eldade i samma kanal i källaren kanske källaren hade mer tillluft.)
3, Kanalen drar tjyvluft från källaren och därmed suger det dåligt till kaminen.

Detta är vad som händer om man eldar för dåligt: (kan ha fel)
1, Giftiga rökgaser släpps ut genom skorsten istället för att förbrännas till värme
2, Sotar väldigt mycket i kaminen vilket isolerar dom vattenmantlade ytorna vilket ger mindre värme till vattnet.
3, Sotar mycket i skorstenen vilket kan bli en soteld.

Jag gjorde precis som du, gick på kanalen från källare där en okänd panna stått.
I kanalen satt ett rör av något keramiskt material som var 10cm i diameter invändigt, detta resulterade i ludd i kaminen pga dåligt drag, det tog mig 2 dagar och en massa svett och tårar att få ur dessa rör plus all leca som låg runt det, efter det brann allt ludd upp och jag får bra effekt till vattnet, jag rengör kaminens vattenmantlade delar varje vecka eftersom sot/aska som sätter sig där minskar effekten betydligt.
 
Det brinner inte dåligt, jag har ett jäkla flås på elden nu när jag har kommit igång.
Tempen varierar mycket, ibland upp till 80°, försöker att inte komma under 60°. Förut hade jag över 100° ut, men det pratar vi inte om nu....

1. Viss ved kan vara ej helt torr, ska kolla med fuktmätare.
2. Inte en chans, fönstren är från 1944 och läcker som ett såll.
3. Möjligt, kanalen går ner till källaren och är inte igenmurad, endast proppad med glasull.

Hade förr ett rör i pipan men det togs bort för många år sen. Pipan är slammad och kontrollerad med kamera av sotare och fått utmärkt betyg.

Ska kolla pipan i källaren imorron och se till att det inte drar nåt nerifrån.
 
Rulla ut ett lager toapapper och framför hålet i källaren så ser du om det går in luft den vägen.

Inget att vara rädd för att det närmar dig 100C, vattnet kokar först vid c:a 120C vid 1,5 bar som säkerhetsvetilen öppnar vid.
Att du försöker att inte ligga under 60 förstår jag inte, vattnet pumpas ju runt i kaminen tills det blir 70 grader, då öppnar laddventilen och släpper ut det varma vattnet till tankarna, när det händer kommer det ju in en massa kallt vatten och temperaturen sjunker igen, ingen man kan motverka.
 
Redigerat:
Är det bara jag som reagerar på hur man ska kunna få bort all luft i tankarna eller missar jag något?
Kan det vara så enkelt att du har luft i systemet och eldar för kråkorna?( då borde det iförsig låta konstigt i rören har jag för mig)
 
Jag har och antar att man bör ha en säkerhetsventil i toppen av kaminen där man släpper ut luften i kaminen, sen under drift om det skulle komma in luft tvingar cirkulationspumpen ner det mot tankarna och därifrån kommer den åka upp till radiatorerna där den stannar.
 
Det kan juh iförsig låta logiskt men innan man får ut all luft kommer det att fällas ut luft i tanken och den stiger upp men försvinner sen inte för där är konstant flöde ner i tanken.. eller ?

Sen ang att det eldas mycket, alla rör verkar vara oisolerade!

så summerar man det
lite luft i systemet
lite dålig förbränning
och sen ett extra element i en ?kall källare så kanske det inte är så konstigt ändå
Men jag spekulerar hej vilt
 
Från toppen av tankarna går rör upp till radiatorerna med ett konstant flöde dit går luften.
Dom iosolireade rören gör inte så jättemycket men visst en del värme rymmer den vägen, kör oxå fortfarande iosolerat.
Om dom iosolerade rör hade varit an stor del av problemet hade han haft basu i källaren :)
 
Redigerat:
Jag har en ventil i i toppen på röret bakom kaminen där jag kan lufta.

Har alltid haft alla rör oisolerade i källaren när jag eldat både pellets och ved förut utan problem. Nu är de flesta rören isolerade utanför pannrummet. Känns inte så nödvändigt att isolera dem heller.

Extra element i kall källare?
 
ThomasLindgren skrev:
...Extra element i kall källare?
Syftade på oisolerade rör, men som sagt de är inte alltid ovälkommet med värme även där.
 
Var nere och kollade källaren förut och pipan är tät.

En liten grej kvar som måste ordnas. Har ett element i källaren som inte går att stänga av, som dessutom läcker då rören frös i vintras. Ska proppa de rören för att undvika slöseri, måste dessutom fylla på systemet varannan dag p.g.a. det.
 
Att du behöver fylla på systemet varannan dag låter som en energibov. Det gör man ju via inkommande. I mitt fall från brunnen (ligger runt 4 - 6C) och då behövs det lite mer energi för att värma upp det. Se till att få systemet tätt och håll trycker på minst 0.5bar när det är svalt i tankarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.