Jag hade det kopplat som du först, men då kokade kaminen om jag eldade på.
 
Det gör den om jag lägger på en massa ja. Kanske skulle byta? Skiljde det nåt på hur du fick upp tempen?

Har proppat det läckande elementet nu men får fortfarande inte upp tankarna från 20° i botten. Fortsätter det så här funderar jag på att byta till en laddventil med 60°-termostat istället, för kaminen ligger ju nästan över 60° hela tiden.
 
Läste instruktionerna för laddventilen och jag tycker min ventil är felaktigt monterad.

"Ventilen innehåller en termostat som börjar att öppna anslutning A vid en utgående blandningstemperatur i anslutning AB på 70°C.
Anslutning B stängs helt då temperaturen i anslutning A överstiger den nominella öppningstemperaturen med 10°C."

A=Höger
B=Upp
AB=Vänster

Min laddventil är monterad med A mot botten på tankarna, den öppnas alltså vid 70°C. (4 på min bild)
AB går mot cirkulationspumpen och returen till kaminen. (3 på min bild).
B är utgående från kaminen, efter ett t-rör.

Borde inte laddventilen vara monterad vid t-röret på min bild?
A mot utgående från kaminen (1) med termostaten, som öppnar anslutning AB (2) mot tankarna och som stänger B som går neråt mot returen/botten på tankarna?
 
  • IMAG0817.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0818a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din koppling av ventilen är ok, du har helt enkelt för lite effekt tillgänglig för att försörja momentana förbrukningen och ladda tankarna. Inga omkopplingar e.dyl i rörsystemet kan göra något åt det, fortsätt elda bara så har du till slut fått upp tempen i hela tankvolymen. Det är ju inget självändamål att värma hela, du verkar ha ok skiktning och det är vad man brukar sträva efter och som många har problem med.
 
  • Gilla
Suidnil
  • Laddar…
Fattar inte hur den kan vara installerad korrekt när termostaten öppnar anslutningen mot botten av tankarna? Vad ska den öppna den för? Jag trodde att man skulle värma kaminen tills 70°C och sen öppna anslutnignen mot toppen, alltså övre t-korset?
Finns ingen möjlighet att ladda tankarna som det är nu, har eldat TIO timmar utan att få upp botten över 24° och mitten går sällan över 40°. Något är väldigt fel, inget snack om det.
 
Som ventilen sitter monterad ska den blanda det varmaste vattnet från kaminen med kallt bottenvatten så att inloppet till kaminen håller ca: 70°C eller vad nu termostatinsatsen är konstruerad för. För större pannor är det en bra princip för att slippa kondens pga insläpp av för kallt returvatten direkt, samma princip kan ju vara bra även för en kamin. Med din ventil bör ju vid rimlig effekt utgående vatten ligga på kanske 80°C och detta laddar då tanken med ett delflöde och resten pumpas tillbaks för att blandat ge lämplig returtemp.

Vad har du för hastighet på pumpen och vad är nominell effekt på kaminen? Hur stor är effekten på övrig förbrukning, vad har du för rökgastemp? Hur mycket ved gör du av med på en eldning (för bedömning av möjlig energi från den)?
 
Vad hindrar vattnet från kaminen att ta sig till tankarna innan det nått 70° då? Ventilen sitter ju på returen och hindrar inte vattnet från kaminen att nå tankarna.
Kommer jag upp i 74-75°C på vattnet så börjar den låta massor och ingen vill sitta kvar i vardagsrummet, så något är fel.

Jag har samma grejer som Bobba Fett förutom 500 liter mindre vatten. 26kW kamin, pumpen går på tvåan (funkar sämre på både ettan och trean), rökgastempen har jag ingen koll på just nu.
Går åt minst 200 liter ved per dag.
 
Det som hindrar är att anslutning A är stängd till dess du når avsedd temp via B och ut mot AB då kan ett flöde gå mot tanken och det kalla bottenvattnet blandas med B och via AB tillbaks till kaminen för vidare värmning. På vilket sätt börjar det låta massor, och hur funkar det sämre med de andra pumpvarvtalen?
 
Ja men vattnet kan ju gå direkt via rör 2 på min bild, utan att gå via ventilen? Rör 1 är ju utgående från kaminen.
Det börjar susa till förbannelse, har man lagt på för mycket kan det börja slå och jäklas. Hade 102° på anliggningstermometern på utgående vattnet häromdagen, finns ingen hejd på det.
Har jag pumpen på ettan blir flödet för dåligt och kaminen kyls inte av på något sätt. Trean kommer jag inte ihåg hur det var mer än att det låter som man dammsuger + att jag blev avrådd att använda det läget p.g.a. för dålig skiktning.
 
Det som går ut via 1 och 2 mot tanken kommer ju inte tillbaks via 4 om ventilen inte börjat öppna pga tillräcklig temp dvs inget flöde mot tank utan bara rundpumpning 1-3 genom kaminen. Att köra pumpen på läge tre stör säkert inte skiktningen, däremot ger det mer avkylning som är positivt men samtidigt kan det ge lite mer ljud. Jag har inte läst så mycket i den långa tråden och kan hålla med om att du har något som inte är optimalt, men att flytta ventilen hjälper inte. Du måste kunna konstatera att alla delar är ok och logiskt ta dig fram till vad som ev är felaktigt. Om förbränningen är ok och du eldar en viss mängd ved kan ju energin inte mer än värma vatten till förbrukning eller tank, alternativt gå upp ut i skorstenen.
 
Ventilen ska flyttas till t-röret iaf, för jag vill kunna elda på utan att vara rädd för att kaminen kokar. Bobba Fett har ju sin på utgående vilket funkar för honom, kokade när den satt på returen.
 
Ok, ska bli intressant att se om du lyckas bättre på det sättet, jag ser som sagt inte hur. Om Bobba har exakt samma ventil har det ju iofs visat sig framgångsrikt i det fallet. Lycka till.
 
Ja, jag har exakt samma ventil, och den kokade om jag hade den kopplat på inkommande till kaminen och eldade kraftigt.
Flyttade den till utgående och nu kan jag elda på utan att den någonsin kokat.
Min teori är att det kalla vattnet från tankarna kyler ventilen för mycket på något sätt att den stänger igen även om det varma vattnet från kaminen är över 70C
 
Har du den kopplad så som jag skrev i #183 då?
 
Väldigt märkvärdigt fel detta . Och så mycket ved du gör av med :eek: 200 l / Dag tyckte jag du skrev . Själv går min nya vedanläggning vad jag kan se optimalt nu .
Effter nån månads problemfritt eldande utökade jag med en radiator till och det tillkom lite rör med .
Oj oj oj så trycket spökade effter detta . Fick fylla vatten varje dag och lufta .
Hade inga sådana problem före !
Man började ge sig fan på att det skulle läcka någonstans alltså :confused:
En dag så strejkade en laddomat mellan acktank och den dockade värmepumpen den fick inte över värmen . Det berodde på att så mycket luft tagit sig dit i rören så den kunde inte pumpaöver värme :eek:. Blev en mega luftning sen var problemen över (y)
Fan va luft kan spöka alltså ! :wow:
Jag har aldrig problem med kokning oavsett kraftigt vedinlägg fast min kamin är inte så stor då . Råkat dra ur strömmen till laddomaten en gång och då kokade det lite . Fast då krvädes tydligen en temp på över 120 c . Har slutet system .

a20201281107Pb7cc.jpg

Är väll lite inkörning på en ny anläggning och man ska lära sig hitta lägen och så .
Tror du har luft i ditt system , men det ska bli intresant och se vad du hittar för fel tillslut

Min kamin är en Olymberyl Aidan 443 . Kör med 83 c termostat fast eldar tanken till 90 - 100 c många gånger till 100 c från topp till botten då 500 l inte är så mycket på ett dygn . Men det går och räcker vid 90-100c !

a50201282913Pcda7.jpg

Mätarna visar 10 C förmycket .
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.