Måste du fylla på mycket?
 
Det värsta med att fylla på lite vatten varje dag är att man får in syre i vattnet vilket leder till korrosion.
Thomas, kan du inte ta bild på insidan sotluckan och in bakom luckan så jag får se om det är likadant ludd som jag hade?
 
Varannan/var tredje dag så är trycker nere i 0.5-0.6 bar vid eldning, så det är en del.
Rörisen hällde i diskmedel så att det inte skulle binda syre, har för mig att han sa det iaf.

Svårt att fota, mörkt och mobilkamera.
 
  • IMAG0790.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0791.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där är inget svart ludd :)
I min var det som sockervadd eller spindelnät, det ser ut som det skall tycker jag.
Gör rent ofta så sparar du lite ved.
 
Så bra. Får bestämma en dag i veckan för ordentlig sotning, annars blir det lätt att man missar det.
Måste se till att få elementet i källaren bortkopplat för att se hur mycket det gör.

Upptäckt att tankarna varierar en hel del i temp vilket de inte gjorde alls i början.
Kan skilja fem grader mellan vänster och höger tank. Är det normalt?
 
Har du varmvattenberedare i ena? isåfall kan det bero på det.
Tror inte du behöver bry dig om det utan när du fyllt den ena tar det inte lång tid innan den andra fylls oxå, eller tömms.
Termometrarna kan ju visa lite fel oxå, tror inte dom är så exakta, eller?

EDIT:
Om jag tolkar bilderna rätt suger kaminen lite närmare den till höger medan returen från radiatorerna går ner lite mer till vänster.
Det innebär ju att den tar hälften från vänster och hälften från höger men på röret till vänster kommer returen från radiatorerna som den oxå suger med vilket innebär lite mindre sug från vänster tank. (tror jag)
Men som sagt tror inte du behöver tänka på det.
 
Redigerat:
Tankarna är exakt likadana.
Bryr mig inte så mycket, bara intressant att det var olika nu mot i början då de var lika hela tiden.
Måste fixa något sätt att få upp termometrar på övervåningen. Lite halvjobbigt att springa ner i källaren för att hålla koll då och då, speciellt då jag inte har nån källartrappa utan måste gå ut...
 
Blir det ett problem så kan man ju sätta returen från radiatorerna på rören 10cm längre, då kommer kaminen att ta och ge samma till/från tankarna.
 
Nu har jag en fråga till er! jag ska ju köpa samma kamin som du Bobbafett undrar då om du har extra luft till kaminen? Brandförebyggarna sa att jag va tvungen att ha extra luft dragen ute ifrån för att inte orska kallras vid fönstrarna... hur gjorde ni??? jag har ju problemet att kamine står på en värande väg i källaren o hur ska man lyckas då få upp ett rör som sedan ska ut i krypgrunden o ut till en ventil på husväggen.. alla förslag välkommnas :D
en kamin behöver ju 4kbm luft/h per kw så de blir en massa fluft de..
 
Blir svårt med extra luft när det inte finns något sätt att koppla det till kaminen?
 
brandförebyggarna svamlar ofta i mössan. Kaminen tar säkert 15-25 kbm/tim när den brinner nominellt men är ändå inte mer än 1/3-del av utsuget du har från badrumsfläkten och ca 1/10-del av luftmängden som går ut i köksfläkten. (om du inte har en modern inbyggnadsfläkt då det blir 1/20-del) Luftintaget skulle isåfall vara för att huset skulle vara såpass tätt att det kan ryka fram ur kaminen när du tänder den och samtidigt har köksfläkten på. Vill du vara säkrare så kosta på en x-tra friskluftsventil i kaminrummet eller sätt inte på köksfläkten när du vet att du skall tända kaminen.
 
okej nej för av dom jag tänkte köpa kaminen av erbjöd sig att svetsa på ett 130mm rör på baksidan av asklådan för de hade dom fått gjort förut oxå....
 
Det skulle vara om man vill ta luften utifrån istället, i mitt fall hade det sett väldigt konstigt ut, skulle inte kunna dölja ett sådant rör :)
Om det blir problem så sätt in en frisklufts ventil i samma rum, så som exerg föreslog.
 
  • Gilla
Thomas_2
  • Laddar…
okej känns då som lättatse lösninfen får se vad jag klurar ut:)
 
BobbaFett skrev:
Gjorde en liten ritning på mitt system.
Tanken med beredaren i är inte kopplad till shunt då jag vill ha kvar värmen där i till varmvatten, när den var kopplad tömdes den tanken först, nu töms den samtidigt med dom andra.
Cirkulationspumpen på radiatorkrettsen satt på returen, konstigt tycker jag men kanske skall det vara så.
Backventilen in till markvärmepumpen har jag satt dit så att det varma vattnet från kaminen inte skall kunna ta den vägen tillbaka in i kaminen igen.
Elpatronen i tanken med beredaren har jag kvar som reserv värme.
Ser att vi har laddventilen på olika ställen, min sitter ju på samma som pumpen, på returen. Spelar det nån roll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.