230 697 läst · 790 svar
231k läst
790 svar
Renovering Röda Grind
Hade en kollega som la golvvärme i sitt hus men tyckte det blev för stumt eller nått likande med golvet direkt på och rev upp det och la golvgips och la tillbaka golvet. Har inte forskat mer i det än så. Ska ha klinker i hallen och vid kaminen men annars laminat. Har för mig att @mr.Ola la det i sitt hus medBernieberg skrev:I inlägg #15 finns lite beskrivning av hur det gick till på ovanvåningen om det kan vara till inspiration.
Varför har du tänkt golvgips? Ska det ligga klinker/sten uppepå så förstår jag men ser ingen anledning annars. Vi har skruvat massivt golv uppe och flytande parkett nere. Vi har bara lumppapp (uppe) och tunn foam (nere) mellan golv och golvspån.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Kör du hela spåret i ett pass? Jag har ju fräst med hålkälsfräs för att få rund botten då det teoretiskt är mycket starkare, men då får man köra ~4 pass för att stålet/fräsen ska må bra
Jag har kört Cobolt stål för ca 300 kr/st tror jag, men inför kommande fräsning, ca 45 m2 så tänkte jag börja med en 19 mm notfräs för att köra bort ca 8 mm, sen kanske en med mindre diameter för att få bort ytterligare lite innan hållälsfräsen. På så vis borde stålen hålla längre och fräsningen gå lättare
Ska försöka hyra en större fräs också, frun är svårövertalad på en of2000
Jag har kört Cobolt stål för ca 300 kr/st tror jag, men inför kommande fräsning, ca 45 m2 så tänkte jag börja med en 19 mm notfräs för att köra bort ca 8 mm, sen kanske en med mindre diameter för att få bort ytterligare lite innan hållälsfräsen. På så vis borde stålen hålla längre och fräsningen gå lättare
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Jag kör också i flera pass, 3-4 st. Annars går det ruskigt tungt så fort den initiala superskärpan på stålet är över.richardtenggren skrev:Kör du hela spåret i ett pass? Jag har ju fräst med hålkälsfräs för att få rund botten då det teoretiskt är mycket starkare, men då får man köra ~4 pass för att stålet/fräsen ska må bra
Skulle kanske gå bra att köra med flera olika stål men då skulle jag vilja har flera maskiner så man inte behöver skifta. Mycket av tiden går åt till att flytta runt mallar/styrning så man vill gärna göra hela spåret innan man flyttar vidare.
En variant kunde vara att man kör vändningar och där det är mycket kringelikrok med hålkäl och sen alla de vanliga rakorna med hålkäl. Där ser jag inte att det spelar så stor roll att man har lite sämre form på spåret.
En teknik jag har funderat på men inte testat är att köra typ 3 st spår med sänksågen innan man fräser. Inbillar mig att det skulle gå lättare då. Mem nu kör vi nog på resten med samma koncept.
Såg nu att Julas stål kostar 70 kr, det var 40 kr när jag köpte många för några år sedan. Tycker att det ser något annorlunda ut så kanske de har bytt leverantör. Återstår att se om det blivit bättre eller sämre.
Vem vill inte byta en semesterresa mot en OF2000?!
Kommer också, pga prisskillnad, flexibilitet och bara för att det går, troligen att fräsa 100 x2 m2 senare i år. Det finns något självplågande tilltalande med att fräsa sina egna spår för en gördetsjälvare. Återkommer med en tråd om det. Håller på att riva fram bjälklag och väggar för tillfället. Toppen med inspiration och tips!
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Ja det är oerhört tillfredställande när man har dammsugit och står och tittar på spåren. Tycker det blir bland det snyggaste i bygget och är lite synd att bygga inH hejhopp skrev:Kommer också, pga prisskillnad, flexibilitet och bara för att det går, troligen att fräsa 100 x2 m2 senare i år. Det finns något självplågande tilltalande med att fräsa sina egna spår för en gördetsjälvare. Återkommer med en tråd om det. Håller på att riva fram bjälklag och väggar för tillfället. Toppen med inspiration och tips!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Skönt att jag åtminstone inte är ensam om att behöva köra flera pass!Bernieberg skrev:Jag kör också i flera pass, 3-4 st. Annars går det ruskigt tungt så fort den initiala superskärpan på stålet är över.
Skulle kanske gå bra att köra med flera olika stål men då skulle jag vilja har flera maskiner så man inte behöver skifta. Mycket av tiden går åt till att flytta runt mallar/styrning så man vill gärna göra hela spåret innan man flyttar vidare.
En variant kunde vara att man kör vändningar och där det är mycket kringelikrok med hålkäl och sen alla de vanliga rakorna med hålkäl. Där ser jag inte att det spelar så stor roll att man har lite sämre form på spåret.
En teknik jag har funderat på men inte testat är att köra typ 3 st spår med sänksågen innan man fräser. Inbillar mig att det skulle gå lättare då. Mem nu kör vi nog på resten med samma koncept.
Såg nu att Julas stål kostar 70 kr, det var 40 kr när jag köpte många för några år sedan. Tycker att det ser något annorlunda ut så kanske de har bytt leverantör. Återstår att se om det blivit bättre eller sämre.
Vem vill inte byta en semesterresa mot en OF2000?!
Min tanke var att i så fall köra alla raksträckor med ett stål, sedan nästa osv för att sist köra vändningarna med mallen. Då jag kör med Festool-skenor är det rätt smidigt ändå, samt att rummet som står på tur är 11 m långt
Jag har också varit inne på att köra sänksågen, då skulle man kunna köra två grundare spår i utkanten av profilen och ett djupare i mitten, men blir genast massa mer injustering av skenorna.
Jag tror inte Jula hade några lämpliga hålkälsfräsar när jag kollade, men testade några billiga från Bosch som jag upplevde som sämre.
Fördelen med att fräsa själv är ju flexibiliteten, kostnadsbesparingen, tror det var en faktor 4 på priset som vi fick.
Jag har hittills fräst ca 60 m2 nu, snart 45 m2 ytterligare och då återstår väl ca 35m2
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 871 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 871 inlägg
Jag lade slangen i råspont i bjälklaget (mellan reglarna) sen massivt furugolv som vanligt på golvreglarna. En hel del pyssel men ville hålla nere bygghöjden.
Lägger nu i råspont tvärsöver bjälklaget och sen golvspån på det hos svågern då det inte är några problem med bygghöjden där och att det ska bli plastmatta (tvättstuga) så vill ha en slätt golvspån.
Lägger nu i råspont tvärsöver bjälklaget och sen golvspån på det hos svågern då det inte är några problem med bygghöjden där och att det ska bli plastmatta (tvättstuga) så vill ha en slätt golvspån.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
I detta fallet är gles inte så lämpligt då det ska ligga fiskbensparkett uppepå men har man ex. ett massivt golv är det säkert bra. Men är mer förtjust i förläggning i spårad golvspån, det känns lite rejälare. Att lägga gles uppepå spånet låter som en rot-lösning om man inte orkar fräsa eller inte vågar försvaga spånet.
Tycker inte det är så farligt jobbigt att fräsa, visst det låter illa och dammar en del men man kör ett rum på några timmar.
Tycker inte det är så farligt jobbigt att fräsa, visst det låter illa och dammar en del men man kör ett rum på några timmar.
Vad är det för mått på det långsmala badrummet?
Vet ni vad...era åsikter i kombination med att bygget framskridit och att man då bättre kunnat känna in hur det blir med flöden och annat, har resulterat i en ny planlösning för bottenvåningen. Jag har till viss del skakat liv i en gammal planlösning som jag gjorde för något år sedan, med en serveringsgång istället för ett stort badrum och ett gå-in-skafferi. Jag tar som ni vet gärna emot tankar och idéer från er. Den här gången slår jag dessutom på stort och bjuder på lite 3D-vyer. Möblering och färger etc får ni ta med en nypa salt, då utbudet av 3D-objekt är lite begränsat, men jag tror att principen framgår.
Vy från sydväst
Vy från nordost
Vy från matplats mot kök
Kök
Kök
Vy från kök mot serveringsgång
Badrum
Badrum
Vy från lillhallen mot serveringsgång
Vy från hall mot vardagsrum
Vardagsrum
Vardagsrum
Planlösning bottenvåning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från sydväst
Logga in
Skapa konto
Vy från nordost
Logga in
Skapa konto
Vy från matplats mot kök
Logga in
Skapa konto
Kök
Logga in
Skapa konto
Kök
Logga in
Skapa konto
Vy från kök mot serveringsgång
Logga in
Skapa konto
Badrum
Logga in
Skapa konto
Badrum
Logga in
Skapa konto
Vy från lillhallen mot serveringsgång
Logga in
Skapa konto
Vy från hall mot vardagsrum
Logga in
Skapa konto
Vardagsrum
Logga in
Skapa konto
Vardagsrum
Logga in
Skapa konto
Planlösning bottenvåning
Håller med. Ni har fått in mer förvaring med serveringsgången och soffdelen i vardagsrummet blir klart trevligare att använda om inte all kommunikation på bottenvåningen måste ske mellan soffan och teven. Och att kunna röra sig mellan rum på olika sätt är alltid positivt för känslan i en bostad.