Bernieberg Bernieberg skrev:
I inlägg #15 finns lite beskrivning av hur det gick till på ovanvåningen om det kan vara till inspiration.

Varför har du tänkt golvgips? Ska det ligga klinker/sten uppepå så förstår jag men ser ingen anledning annars. Vi har skruvat massivt golv uppe och flytande parkett nere. Vi har bara lumppapp (uppe) och tunn foam (nere) mellan golv och golvspån.
Hade en kollega som la golvvärme i sitt hus men tyckte det blev för stumt eller nått likande med golvet direkt på och rev upp det och la golvgips och la tillbaka golvet. Har inte forskat mer i det än så. Ska ha klinker i hallen och vid kaminen men annars laminat. Har för mig att @mr.Ola la det i sitt hus med :thinking:
 
richardtenggren
Kör du hela spåret i ett pass? Jag har ju fräst med hålkälsfräs för att få rund botten då det teoretiskt är mycket starkare, men då får man köra ~4 pass för att stålet/fräsen ska må bra :p
Jag har kört Cobolt stål för ca 300 kr/st tror jag, men inför kommande fräsning, ca 45 m2 så tänkte jag börja med en 19 mm notfräs för att köra bort ca 8 mm, sen kanske en med mindre diameter för att få bort ytterligare lite innan hållälsfräsen. På så vis borde stålen hålla längre och fräsningen gå lättare :)

Ska försöka hyra en större fräs också, frun är svårövertalad på en of2000 :surprised:
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kör du hela spåret i ett pass? Jag har ju fräst med hålkälsfräs för att få rund botten då det teoretiskt är mycket starkare, men då får man köra ~4 pass för att stålet/fräsen ska må bra :p
Jag har kört Cobolt stål för ca 300 kr/st tror jag, men inför kommande fräsning, ca 45 m2 så tänkte jag börja med en 19 mm notfräs för att köra bort ca 8 mm, sen kanske en med mindre diameter för att få bort ytterligare lite innan hållälsfräsen. På så vis borde stålen hålla längre och fräsningen gå lättare :)

Ska försöka hyra en större fräs också, frun är svårövertalad på en of2000 :surprised:
Jag kör också i flera pass, 3-4 st. Annars går det ruskigt tungt så fort den initiala superskärpan på stålet är över.

Skulle kanske gå bra att köra med flera olika stål men då skulle jag vilja har flera maskiner så man inte behöver skifta. Mycket av tiden går åt till att flytta runt mallar/styrning så man vill gärna göra hela spåret innan man flyttar vidare.

En variant kunde vara att man kör vändningar och där det är mycket kringelikrok med hålkäl och sen alla de vanliga rakorna med hålkäl. Där ser jag inte att det spelar så stor roll att man har lite sämre form på spåret.

En teknik jag har funderat på men inte testat är att köra typ 3 st spår med sänksågen innan man fräser. Inbillar mig att det skulle gå lättare då. Mem nu kör vi nog på resten med samma koncept.

Såg nu att Julas stål kostar 70 kr, det var 40 kr när jag köpte många för några år sedan. Tycker att det ser något annorlunda ut så kanske de har bytt leverantör. Återstår att se om det blivit bättre eller sämre.

Vem vill inte byta en semesterresa mot en OF2000?!
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Kommer också, pga prisskillnad, flexibilitet och bara för att det går, troligen att fräsa 100 x2 m2 senare i år. Det finns något självplågande tilltalande med att fräsa sina egna spår för en gördetsjälvare. Återkommer med en tråd om det. Håller på att riva fram bjälklag och väggar för tillfället. Toppen med inspiration och tips!
 
H hejhopp skrev:
Kommer också, pga prisskillnad, flexibilitet och bara för att det går, troligen att fräsa 100 x2 m2 senare i år. Det finns något självplågande tilltalande med att fräsa sina egna spår för en gördetsjälvare. Återkommer med en tråd om det. Håller på att riva fram bjälklag och väggar för tillfället. Toppen med inspiration och tips!
Ja det är oerhört tillfredställande när man har dammsugit och står och tittar på spåren. Tycker det blir bland det snyggaste i bygget och är lite synd att bygga in :)
 
  • Gilla
  • Älska
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag kör också i flera pass, 3-4 st. Annars går det ruskigt tungt så fort den initiala superskärpan på stålet är över.

Skulle kanske gå bra att köra med flera olika stål men då skulle jag vilja har flera maskiner så man inte behöver skifta. Mycket av tiden går åt till att flytta runt mallar/styrning så man vill gärna göra hela spåret innan man flyttar vidare.

En variant kunde vara att man kör vändningar och där det är mycket kringelikrok med hålkäl och sen alla de vanliga rakorna med hålkäl. Där ser jag inte att det spelar så stor roll att man har lite sämre form på spåret.

En teknik jag har funderat på men inte testat är att köra typ 3 st spår med sänksågen innan man fräser. Inbillar mig att det skulle gå lättare då. Mem nu kör vi nog på resten med samma koncept.

Såg nu att Julas stål kostar 70 kr, det var 40 kr när jag köpte många för några år sedan. Tycker att det ser något annorlunda ut så kanske de har bytt leverantör. Återstår att se om det blivit bättre eller sämre.

Vem vill inte byta en semesterresa mot en OF2000?!
Skönt att jag åtminstone inte är ensam om att behöva köra flera pass! ;)

Min tanke var att i så fall köra alla raksträckor med ett stål, sedan nästa osv för att sist köra vändningarna med mallen. Då jag kör med Festool-skenor är det rätt smidigt ändå, samt att rummet som står på tur är 11 m långt :p

Jag har också varit inne på att köra sänksågen, då skulle man kunna köra två grundare spår i utkanten av profilen och ett djupare i mitten, men blir genast massa mer injustering av skenorna.

Jag tror inte Jula hade några lämpliga hålkälsfräsar när jag kollade, men testade några billiga från Bosch som jag upplevde som sämre.

Fördelen med att fräsa själv är ju flexibiliteten, kostnadsbesparingen, tror det var en faktor 4 på priset som vi fick.
Jag har hittills fräst ca 60 m2 nu, snart 45 m2 ytterligare och då återstår väl ca 35m2 :)
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
AXS
Varför inte lägga glespanel eller skiva upp Plywood i remsor? Låter enklare än att fräsa.

Blir det för klent eller för högt?

Genuin fråga alltså, aldrig gjort något liknande själv.
 
U
AXS AXS skrev:
Varför inte lägga glespanel eller skiva upp Plywood i remsor? Låter enklare än att fräsa.

Blir det för klent eller för högt?

Genuin fråga alltså, aldrig gjort något liknande själv.
vår röris lägger oftast i gles ovanpå spånet
men man tappar ju lite bygghöjd på det
 
Jag lade slangen i råspont i bjälklaget (mellan reglarna) sen massivt furugolv som vanligt på golvreglarna. En hel del pyssel men ville hålla nere bygghöjden.
Lägger nu i råspont tvärsöver bjälklaget och sen golvspån på det hos svågern då det inte är några problem med bygghöjden där och att det ska bli plastmatta (tvättstuga) så vill ha en slätt golvspån.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
I detta fallet är gles inte så lämpligt då det ska ligga fiskbensparkett uppepå men har man ex. ett massivt golv är det säkert bra. Men är mer förtjust i förläggning i spårad golvspån, det känns lite rejälare. Att lägga gles uppepå spånet låter som en rot-lösning om man inte orkar fräsa eller inte vågar försvaga spånet.

Tycker inte det är så farligt jobbigt att fräsa, visst det låter illa och dammar en del men man kör ett rum på några timmar.
 
  • Gilla
hejhopp och 3 till
  • Laddar…
Vad är det för mått på det långsmala badrummet?
 
T tonilundin skrev:
Vad är det för mått på det långsmala badrummet?
Det långsmala badrummet, som ligger på övervåningen, har måtten 1300x3900..ungefär. :) Räknat från insida kakel.
 
  • Gilla
tonilundin
  • Laddar…
Vet ni vad...era åsikter i kombination med att bygget framskridit och att man då bättre kunnat känna in hur det blir med flöden och annat, har resulterat i en ny planlösning för bottenvåningen. :sweat::D Jag har till viss del skakat liv i en gammal planlösning som jag gjorde för något år sedan, med en serveringsgång istället för ett stort badrum och ett gå-in-skafferi. Jag tar som ni vet gärna emot tankar och idéer från er. Den här gången slår jag dessutom på stort och bjuder på lite 3D-vyer. :) Möblering och färger etc får ni ta med en nypa salt, då utbudet av 3D-objekt är lite begränsat, men jag tror att principen framgår.:geek:

3D-vy över bottenvåning med möbler, sydvästperspektiv, inkluderar kök, vardagsrum och uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från sydväst

3D-vy från sydväst av en planlösning för bottenvåning med möbler och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från nordost

3D-vy av en ny planlösning för bottenvåning med köksö och barstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från matplats mot kök

3D-vy av en köksdesign med ö, barstolar och taklampa i en ljus och rymlig planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök

3D-vy av en kökslayout med ö, skåp och matplats sett från sydväst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök

3D-vy av en ny planlösning för bottenvåningen med inriktning mot en hall och serveringsgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från kök mot serveringsgång

3D-vy av ett badrum med duschhörna, toalett och fönster, i skissad planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum

3D-vy av en badrumsplanlösning med handfat, spegel och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum

3D-vy av en serveringsgång i ett hus med dubbeldörrar och hängande lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från lillhallen mot serveringsgång

3D-vy av vardagsrum med soffor och TV mot serveringsgång i en ny planlösning för bottenvåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från hall mot vardagsrum

3D-vy över vardagsrum med möbler i svartvit skiss, inkluderar soffa, bord och TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrum
3D-skiss av en ny planlösning för bottenvåningen med möblerat vardagsrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrum

Svartvit ritning av en planlösning för en bottenvåning med kök, vardagsrum, badrum, serveringsgång och skafferier tydligt markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planlösning bottenvåning
 
  • Gilla
  • Älska
Lintto1 och 13 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Den planlösningen gillade jag (y)
 
  • Gilla
FruB och 1 till
  • Laddar…
Håller med. Ni har fått in mer förvaring med serveringsgången och soffdelen i vardagsrummet blir klart trevligare att använda om inte all kommunikation på bottenvåningen måste ske mellan soffan och teven. Och att kunna röra sig mellan rum på olika sätt är alltid positivt för känslan i en bostad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.