230 331 läst · 790 svar
230k läst
790 svar
Renovering Röda Grind
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Det är ju snyggast med samma lådindelning, men kanske inte det mest praktiska, men jag hade helt klart kört på samma lådindelning överallt pga ocd 🤓
Ilve finns ju i 100, 120 och 150 också, även om 90 enkel kanske är mest estetiskt tilltalande
Ilve finns ju i 100, 120 och 150 också, även om 90 enkel kanske är mest estetiskt tilltalande
Haha..ocd här också. Dessvärre väldigt lite ocd på min käre make.richardtenggren skrev:
Jag tror att en 100 dubbel kanske hade varit det bästa. En stor häll med plats för många och stora kärl samtidigt som man har två ugnar med allt vad det innebär. Stora ugnen hade ju kunnat vara lite större kanske, men man kan ju köra två plåtar och varmluft. Den lilla ugnen är tillräckligt bred för att bli mer funktionell. Frågan är väl om en 100-spis och fläkt blir för dominant i det lilla köket och om vi kan avvara 10 cm ytterligare av bänkytan och skåpen. 😅
Kanske skiljer på olika märken men på vår 90 cm Lofra Dolce Vita får vi in plåtarna från den gamla 60 cm spisen i den stora ugnen så den är ju lika bred.
Den lilla är smal men funkar bra för mindre formar att till exempel köra en stek i samtidigt som man kör potatis i den stora.
Den lilla är smal men funkar bra för mindre formar att till exempel köra en stek i samtidigt som man kör potatis i den stora.
Verkligen! Vi har vänner som äger en Lofra och när vi jämförde plåtarna så var deras ändå ganska märkbart mindre, men det kan säkert skilja mellan ugnar. Det jag har noterat är att även den icke djupa ugnsplåten är djup om du förstår vad jag menar. Plåtarna vi har nu har en smal upphöjd fals som upplag. Man får en stor plan yta att breda ut sig på. Lofra och även Ilve har så bred fals runt om och sen en nedsänkt botten, så det känns som att man tappar så mkt yta när man tex ska grädda kakor/bullar. Men det får man nog leva med oavsett storlek på spis och antal ugnar.Q qvirre skrev:
Efter att ha köpt spisen hade vi inte råd med extra orginalplåtar 😅 så vi använder de gamla, de funkar de också men kan inte läggas i utdragen men funkar bra att använda direkt mot de vanliga "gallren" i sidorna så vi har lika breda plåtar som förr.
Orginalplåtarna är ju smidiga att dra ut men är som du säger mindre, 1 sån följde med och den använder vi när inte den extra platsen behövs.
Orginalplåtarna är ju smidiga att dra ut men är som du säger mindre, 1 sån följde med och den använder vi när inte den extra platsen behövs.
Haha..ja, det är inga billiga pjäser.Q qvirre skrev:Efter att ha köpt spisen hade vi inte råd med extra orginalplåtar 😅 så vi använder de gamla, de funkar de också men kan inte läggas i utdragen men funkar bra att använda direkt mot de vanliga "gallren" i sidorna så vi har lika breda plåtar som förr.
Är det en Lofra 90 cm med dubbelugn ni har? Den spisen våra vänner har saknar nämligen utdragslådan för plåtarna. Så tänker att det kanske är en annan modell och då kan det ju skilja i storlek.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Vi har dubbla ugnar, med samma plåt till båda, vilket är grymt trevligt enligt frun 😇
Men så jag tycker definitivt ni ska ha två ugnar, synd att de inte verkar ha två symmetriska ugnar på typ 120 eller 150 modellen. Skulle man kunna köra på två 60 med olika konfigurationer upptill? Kanske blir löjligt dyrt dock 🤑
Men vi hade ju gärna kört samma stil som er men bor tyvärr idag i fel hus för det 😛
Men så jag tycker definitivt ni ska ha två ugnar, synd att de inte verkar ha två symmetriska ugnar på typ 120 eller 150 modellen. Skulle man kunna köra på två 60 med olika konfigurationer upptill? Kanske blir löjligt dyrt dock 🤑
Men vi hade ju gärna kört samma stil som er men bor tyvärr idag i fel hus för det 😛
bild 2 liknar den jag har fast från smegF FruB skrev:Slänger in ytterligare en köksfundering när jag ändå håller på. 🙂
Vi har planerat för en 90-spis i det nya köket . Det har kikats på lite olika alternativ, men vi har nog landat i att det blir en sk range cooker från Ilve. Tanken har alltid varit att ha en spis med två ugnar för att kunna tillaga på två olika gradantal samtidigt. Nu när vi klämt och känt lite på ovan nämnda spis, så känns ugnarna lite små. Den stora ugnen är mindre än en ”normal” 60-spis, vilket vi har nu, och med en man som tränar hårt och två pojkar på tillväxt, så är ugnsplåten redan nu fylld till bredden. Ilve säljer också samma spis men med en stor ugn..alltså 90 bred.
Frågan är vilket man har mest användning för?
- Ska vi köra på två ugnar och om man inte får plats på en plåt i 60-ugnen så kan vi köra två plåtar med varmluft. Då har vi kvar möjligheten till skilda gradantal.
- Ska vi köra på 90-alternativet för att få en rejäl ugn som inte riskerar att laga ojämnt pga varmluft och flera lager. Men då tappa funktionen med dubbla gradantal.
Vad tänker ni? Erfarenheter och goda råd mottages tacksamt.