230 401 läst · 790 svar
230k läst
790 svar
Renovering Röda Grind
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Vi kör med Alcro Servalac halvblank. Håller bra förutom lite skav på skrivbordskanterna. Vi har inte heller tålamod att låta den härda i några veckor som skulle ge full styrka, brukar ta rummet i bruk när färgen är halvt dammtorrJ JBran skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Tack Snedväggen hanterade vi genom att modda garderoberna så att de gick att skjuta ända in. Vi skar helt enkelt av ett hörn. Tror det är det som är på gång på första bilden med sänksågen. Vi har klädstång i toppen så det stör inte att hörnet är borta.bygg_katt skrev:
Lite oklart vad du menar med att vi har klädstång i toppen. 🙂 Det skulle jag säga att vi inte har. Vi har 2st hyllplan överst så där har vi ett varierande djup pga snedkapningen. När vi kommer ner till klädstången så har garderoberna fått sitt fulla djup igen.Bernieberg skrev:
Väldigt snyggt, imponerande! Hur har ni satt du skrivbordet?Bernieberg skrev:Nu har vi visst haft ett halvårs spontanpaus i projekttråden. Det känns också som att det varit ganska lugnt på byggfronten, men en del har ju faktiskt hänt så dags att komma ikapp.
Strax efter att vi pimpat ett barnrum tog vi tag i nästa som stora grabben bor i. Det blev en liknande operation med platsbyggda garderober och sovnisch, nytt fast monterat skrivbord och ny färg överallt.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Bernieberg skrev:Nu har vi visst haft ett halvårs spontanpaus i projekttråden. Det känns också som att det varit ganska lugnt på byggfronten, men en del har ju faktiskt hänt så dags att komma ikapp.
Strax efter att vi pimpat ett barnrum tog vi tag i nästa som stora grabben bor i. Det blev en liknande operation med platsbyggda garderober och sovnisch, nytt fast monterat skrivbord och ny färg överallt.
Hur resonerade ni när ni valde placering av interiördetaljer i rummet?Bernieberg skrev:Nu har vi visst haft ett halvårs spontanpaus i projekttråden. Det känns också som att det varit ganska lugnt på byggfronten, men en del har ju faktiskt hänt så dags att komma ikapp.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Tack för den extra förklaringen! Blev just lite förvirrad över hur klädhängare skulle få plats på klädstången när det inte är fulldjup men hyllplan funkar ju jättebra, allra högst upp kan det ju dessutom vara praktiskt med lite grundare hyllplan.F FruB skrev:
Så fint gjort! Gav mig mycket inspiration, men lite nyfiken på hur du gjorde med ”panelerna” mellan skåpen osv. Har du fler bilder eller kan hänvisa till någon guide du använt?Bernieberg skrev:Nu har vi visst haft ett halvårs spontanpaus i projekttråden. Det känns också som att det varit ganska lugnt på byggfronten, men en del har ju faktiskt hänt så dags att komma ikapp.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Vad är det för skrivbord?
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med interiördetaljer, men möbleringen kom sig av garderoberna och rummets mått. Vi kände att vi hade behov av så bred garderob som möjligt i kombination med att vi ville ha dubbeldörrsutseendet. Vi kände också att en Ikeagarderob var lagom i pris till ett barnrum och då landade vi på en 100-stomme, som i princip bara fick plats på den inre kortväggen. Rummet är smalt och en garderob med öppna dörrar tar mkt plats, så långsidorna gick bort av den anledningen. Det var ett ganska knepigt rum att få till. Vi övervägde att ha det speglat med garderoben där sängen står, men det kändes trevligare att se sängen utifrån intilliggande rum. Mer inbjudande än den lite hårda garderoben. När garderoben och sängen var på plats hade vi inte så många alternativ för placeringen av skrivbord och förvaring kände vi. Hoppas det var svar på din fråga.S Senior skrev:
Exakt så resonerade vi. Man använder väl i princip inte de bakre 30 centimetrarna av de övre hyllplanen i en garderob ändå. Möjligtvis lägger man ngt där som man sen glömmer bort och hittar vid nästa garderobsrensning. Så vi ser det inte som någon förlust direkt. 🙂bygg_katt skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Så var det ja, minnet svek. Tänkte att det snedan fortsatte ned till där klädstången är men så är det visst inte.F FruB skrev:
Jag tror att jag låter min käre make redogöra för garderoberna, men när det gäller skrivbordet så kan jag svara. Det är ett modifierat Alex från Ikea som vi köpte begagnat. Vi kapade lådor och topp- och bottenskiva så att det passade med väggens bredd. Sen satte vi stålstativet i en bra-att-ha-hög i källaren. 🙂I Igelknorr skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Och för att få dit det på väggen satte vi en trälist som stöd under skrivbordet på de två väggarna. Sen skruvade vi in det i väggen. I det högra hörnet satte vi även en lite kraftig byggvinkel inuti i ”lådan” som skruvades i väggen och sidan på skrivbordet. Var lite orolig för att set skulle bli jingligt utan ben men det blev bra.F FruB skrev:Jag tror att jag låter min käre make redogöra för garderoberna, men när det gäller skrivbordet så kan jag svara. Det är ett modifierat Alex från Ikea som vi köpte begagnat. Vi kapade lådor och topp- och bottenskiva så att det passade med väggens bredd. Sen satte vi stålstativet i en bra-att-ha-hög i källaren. 🙂
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Var tyvärr dåliga på att fota så fler bilder finns inte. Men i princip så byggde vi en stomme av reglar och klädde med MDF så att det livar med garderobs ytorna. Sen spackla och måla in. Gjorde även en infälld hylla med belysning i den tjocka delen mellan garderob och högskåpen.I Igelknorr skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Nästa projekt blev att fortsätta med altanen som vi började på förra hösten. Då hann vi med stommen och den stora ytan med trall. Så återstoden var trappor, sarg och ett räcke. För att hålla den röda tråden gjorde vi ett likadant räcke som vi har på balkongen och på entrétrappan.
Stolpar, överliggare och hattar beställde vi och fick hemkört. Resten är planhyvlad furu som vi köpte på ett litet hyvleri på Öland. Det var ett drygt jobb att fräsa radier på alla spjälor och sen måla allt tre gånger med linoljefärg. Sen gick det ganska snabbt att bygga ihop sektioner och sätta dem på plats.
Vi har en ganska ojämn tomt så det var svårt att välja bra mått på trappor så att det blir vettigt överallt. Vi kommer så småningom att göra grusgång runt hela altanen och då också jämna av gräsmattan så vi grävde ur för ena trappan så att den ligger halvt nere i gräsmattan just nu
Lite dåligt med färdigbilder men lite utebilder har vi skrapat ihop:
Stolpar, överliggare och hattar beställde vi och fick hemkört. Resten är planhyvlad furu som vi köpte på ett litet hyvleri på Öland. Det var ett drygt jobb att fräsa radier på alla spjälor och sen måla allt tre gånger med linoljefärg. Sen gick det ganska snabbt att bygga ihop sektioner och sätta dem på plats.
Vi har en ganska ojämn tomt så det var svårt att välja bra mått på trappor så att det blir vettigt överallt. Vi kommer så småningom att göra grusgång runt hela altanen och då också jämna av gräsmattan så vi grävde ur för ena trappan så att den ligger halvt nere i gräsmattan just nu
Lite dåligt med färdigbilder men lite utebilder har vi skrapat ihop:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto